2009-04-06, 21:20
Medlem
Rauf Denktass avatar
Hej! Har accepterat ett avgångsvederlag på runt 800 lakan brutto och sagt upp mig. Tänker sluta jobba fr om juli månad och har då tjänat runt 200 brutto totti. Frågan är om man skall ta hela potten på 800 eller dela upp det med företaget i flera omgångar. Spelar det egentligen någon roll skattemässigt? Jag har tänkt att ta och vila upp mig ett tag och sen eventuellt hoppa på någon utbildning.

Den stora frågan är hur man skall gå till väga för att minimera skatten på beloppet. Företaget drar skatten direkt vid utbetalning och skattemyndigheten är tröga på att svara när jag ringer. Någon som vet hur det här med ackumulerad skatt fungerar?
Citera
2009-04-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauf Denktas
Hej! Har accepterat ett avgångsvederlag på runt 800 lakan brutto och sagt upp mig. Tänker sluta jobba fr om juli månad och har då tjänat runt 200 brutto totti. Frågan är om man skall ta hela potten på 800 eller dela upp det med företaget i flera omgångar. Spelar det egentligen någon roll skattemässigt? Jag har tänkt att ta och vila upp mig ett tag och sen eventuellt hoppa på någon utbildning.

Den stora frågan är hur man skall gå till väga för att minimera skatten på beloppet. Företaget drar skatten direkt vid utbetalning och skattemyndigheten är tröga på att svara när jag ringer. Någon som vet hur det här med ackumulerad skatt fungerar?

Får man ett avgångsvederlag kan man begära att Skatteverket beräknar den statliga inkomstskatten enligt en särskild skatteberäkning för ackumulerad inkomst. Detta kan göras innan man får utbetalningen (jämkning) och i inkomstdeklaration året efter. Jämkningen gör man för att få ett beslut om skatteavdrag att lämna till arbetsgivaren innan han betalar ut avgångsvederlaget. Begäran i inkomstdeklarationen senare måste dock alltid göras annars blir det inget.

Vid särskild skatteberäkning för ackumulerad inkomst ska inkomsten anses ha erhållits med lika belopp under de år till vilka den hänför sig (normalt anställningstiden), dock högst tio år.

Om avgångsvederlaget är hänförligt till 10 år tillbaka "smetar man ut" denna inkomst på dessa år när man gör skatteberäkningen för i år. Dvs. man beräknar årets skatt såsom du hade fått 80 000 kr varje år tio år tillbaka i tiden.

Generellt sett kan man säga att om man under tidigare år har tjänat under gränsen (brytpunkten) för att betala statlig inkomstskatt, då lönar sig denna beräkning. Har man tjänat över gränsen så lönar det sig inte. Då blir det statlig inkomstskatt även om man "smetar ut" avgångsvederlaget tillbaka i tiden. Då lönar det sig betydligt bättre ifall du kan få arbetsgivaren att betala ut avgångsvederlaget under åtminstone två olika år, gärna flera. Detta eftersom skatten beräknas på den totala årsinkomsten. Ju högre inkomst desto högre skatt i procent (progressiv beskattning)

Summa kardemumma, du måste veta hur storleken på dina inkomster har sett ut under den perioden då du har haft din anställning hos denna arbetsgivare.
Citera
2009-04-07, 20:28
Medlem
Rauf Denktass avatar
Tack, det klarnade till lite i skallen nu...men det är inte helt fullt så enkelt att fylla i dessa skatteblanketter. Kanske inte meningen heller, men man lär väl sig. Värt pengarna om man säger så.
Citera
2009-04-07, 23:15
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauf Denktas
Tack, det klarnade till lite i skallen nu...men det är inte helt fullt så enkelt att fylla i dessa skatteblanketter. Kanske inte meningen heller, men man lär väl sig. Värt pengarna om man säger så.

Ja jämkningsblanketten kan vara lite knepig. Som du kanske känner till finns det ingen blankett för att ansöka om särskild skatteberäkning för ackumulerad inkomst. Detta anger du istället på ett separat papper och bifogar "avgångsavtalet" där det framgår hur stor avgångsvederlaget är och samt ev. hur det har beräknats. Framgår inte det kan det vara bra att ange hur länge du har arbetat i firman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in