2009-04-06, 19:56
Medlem
elmaco-tacos avatar
Denna fråga har tagits upp några gånger innan här på flashback och jag har läst igenom de trådarna men inte fått något svar som riktigt passar mig.

Min fråga är vilket språk jag ska sikta in på att lära mig härnäst?
i sommar tänker har jag tänkt att lära mig ett till programmerings språk
kan c++ sedan några månader nu och känner att jag kommer kunna behärska det (på låg nivå) till i sommar, sedan kommer jag inte sluta med c++ utan ser detta andra språk som en bra grej att kunna ifall jag blir trött på c++ och behöver något nytt.

det jag vill uppnå: inte särskilt mycket faktiskt men jag riktar in mig på windows programmering och inte spel och sådant, har testat det men faller mig inte riktigt i smak och om jag nu vill göra det så är c++ bra lämpat för det, utan allmäna program för windows ( andra platformer går självklart bra också )

språk jag har funderat på:
C# - lär ha väldig lik syntax som c++, snabbt växande
Java - kanske det mest eftertraktade språket just nu? har inte kollat så mycket på det men undrar lite också hur det funkar till te.x. windows då programmen kompileras till .jar filer?
Delphi - Windows specifikt? värkar vara ganska lätt och lämpar sig till de sakerna jag vill göra, inte så kraftfullt dock(eller?)
Python - värkar som ett bra språk har inte kollat in på detta så mycket men crossplatform är det i alla fall.

rätta mig gärna om jag har fel om något av språken och ge förslag
Citera
2009-04-06, 22:50
Medlem
azerbadjans avatar
Ja, Delphi rekommenderar jag dig inte av olika anledningar.
Jag skulle faktiskt dra till med Ruby.
Citera
2009-04-06, 22:53
Medlem
Graflings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azerbadjan
Skulle väl inte direkt göra någon skada att nämna någon av de anledningarna?
Citera
2009-04-06, 23:00
Medlem
elmaco-tacos avatar
Citat:
Ruby, skulle du kunna säga fördelarna med detta?
Citera
2009-04-06, 23:03
Medlem
azerbadjans avatar
Nu är jag inte så insatt. Men Delphi är ju som sagt utdöende, används inte i så stor utsträckning och det är ett rätt begränsat språk enligt mig. Ruby har massa roliga ramverk man kan leka med (RoR), det har fina och härliga syntax och samtidigt kraftfullt och fungerar på de flesta operativsystemen (Osäker på Mac OS X).

Nu är detta enbart mina egna åsikter, har suttit lite i Ruby och det var en väldigt trevlig upplevelse. Ett relativt "luftigt" språk som man kan ploja lite i, men samtidigt göra seriösa projekt i det.
Citera
2009-04-06, 23:15
Medlem
elmaco-tacos avatar
Citat:
Nu är jag inte så insatt. Men Delphi är ju som sagt utdöende, används inte i så stor utsträckning och det är ett rätt begränsat språk enligt mig. Ruby har massa roliga ramverk man kan leka med (RoR), det har fina och härliga syntax och samtidigt kraftfullt och fungerar på de flesta operativsystemen (Osäker på Mac OS X).

Nu är detta enbart mina egna åsikter, har suttit lite i Ruby och det var en väldigt trevlig upplevelse. Ett relativt "luftigt" språk som man kan ploja lite i, men samtidigt göra seriösa projekt i det.
Hmm ruby värkar intressant specielt ruby on rails då programmering börjar gå allt mer mot web..
hur som helst, testa surfa runt på deras hemsida en del men hittade inga exempel på applikationer som gjorts i ruby, vad är rubys motsvarighet till sockets i c++, är de lätta att använda?
Citera
2009-04-07, 09:07
Medlem
fittPlusPluss avatar
Finns fan inget som är så härligt som c# med den massiva .Net klass lib'en.
Är huvudplattformen windows så tycker jag du ska köra på med c# men sen har vi ju även mono som än så länge ser bra ut, så c# funkar bra även på linux och osx.

Citat:
vad är rubys motsvarighet till sockets i c++, är de lätta att använda?

sockets?
sockets är något som är plattforms sepcifikt och inget som ingår i något språk.
mig vetterligen har c++ inte ens någon lib/klass eller nåt liknande för att hantera sockets, så det blir winsock direkt (windows)
Senast redigerad av fittPlusPlus 2009-04-07 kl. 09:11.
Citera
2009-04-07, 16:00
Medlem
elmaco-tacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittPlusPlus
Finns fan inget som är så härligt som c# med den massiva .Net klass lib'en.
Är huvudplattformen windows så tycker jag du ska köra på med c# men sen har vi ju även mono som än så länge ser bra ut, så c# funkar bra även på linux och osx.

sockets?
sockets är något som är plattforms sepcifikt och inget som ingår i något språk.
mig vetterligen har c++ inte ens någon lib/klass eller nåt liknande för att hantera sockets, så det blir winsock direkt (windows)
Jo c# och ruby och eventuellt python är mina huvudval just nu.
Delphi är utdöende finns det något pascal språk som inte är utdöende och relativt nytt?

och angående sockets, menade om bibloteket som motsvarar (winsock) sockets som finns för c++ i ruby och om det är lätt att använda då jag är intresserad av nätverks programmering också.

Tack för alla svar
Citera
2009-04-07, 16:12
Medlem
Bra sammanfattning av några populära språk:
http://steve.yegge.googlepages.com/tour-de-babel
Citera
2009-04-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndersson

bra?
Citera
2009-04-07, 18:06
Medlem
elmaco-tacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndersson
läste inte hela sammanfattningen slutade när jag såg att han skrev att c++ är världens sämsta språk,
Jag säger inte detta för att jag bara kan c++ men inget språk är sämst de är bra på olika saker så den där sammanfattningen var inte så bra (enligt mig)
Citera
2009-04-07, 18:16
Medlem
forseys avatar
Varför inte testa på något som inte är objektorienterat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in