Citat:

Ursprungligen postat av DrDorian

Okej då har jag en hel del att gå igenm igen då, har till och med slutat gå till läkarn när det inte ger nått förutom migrän. Var ingen rolig historia du berättade för mig. Klart man förstår doktorerna också men vissa behöver ju hjälp och då borde dom få det, men är nog ett ganska svårt beslut för dom när det gäller migrän.
Hoppas din migrän blir bättre nån dag iaf, borde väl försvinna när du käkar sub?

Ja, det kan ta ett bra tag innan man får det som funkar och passar. Vissa får det aldrig. Det gäller att inte ge upp iaf! Man får fortsätta traggla och traggla... prova olika mediciner och sedan höra av sig om de inte funkar, för att få en ny då. Får man nej ifrån en så får man vänta ett tag för att sedan ringa igen när den läkaren är flyttad. Tragiskt men sant i många fall.
För mig var det bara Citodon som funkade. Jag hade huvudvärken i många, många år innan jag sökte för den. Jag trodde inte på tabletter 

Tillslut gav jag det en chans... och aldrig har jag känt något så otroligt som när huvudvärken bara försvann typ 20 minuter efter ett par Citodon. Trodde inte det var möjligt för jag hade under alla år aldrig lyckats få bort den med något alls. Men det är INTE migrän jag har då... knappast. Dock får jag migrän ibland och då funkar inte opioiderna mot den. 
Och ja... Suben fixar huvudvärken. Vilken opioid som helst faktiskt med undantag av Tram och Dexo. Fick faktiskt Paraflex Comp (borttaget nu) innan Citodonen och de funkade inte. Så länge jag har opioider så märker jag inte av huvudvärken så himla mycket. Nu har jag även andra problem (ett Treo-missbruk t. ex.) som GER mig huvudvärk... det är dock inte min "normala" huvudvärk, som hålls borta av opioiderna. Min huvudvärk är iaf hanterbar med opioider. Fast opioiderna kan ju också GE huvudvärk, tyvärr... med det brukar ett par Treo fixa 

Men har du provat alla migränmediciner? Alltså de som är på recept också? De här lite starkare sorterna? Det känns tyvärr inte som att Tram skulle kunna hjälpa dig i längden =/ Jag läste någonstans (kanske i den här tråden) att det var någon annan som fått det mot huvudvärk men det låter ju konstigt med tanke på det jag hört att den opioiden tydligen inte lämpar sig för just huvudvärk då... men det finns ju undantag såklart. 
Sedan tänker ju läkarna så att förr eller senare så kommer opioiden göra så att man FÅR huvudvärk om man inte tar dosen kroppen är van vid... och då lir det tabletten som är orsaken till huvudvärken. Jag blir dock lite irriterad på just det där... Har man en kronisk huvudvärk i botten, som tas bort av en opioid... då KVITTAR det ju om opioiden i sig kommer att börja ge huvudvärk så man måste ta för att inte få... Det hjälper ju tydligen fortfarande mot grundhuvudvärken som för tillfället är "osynlig". Spela roll då liksom... huvudsaken man inte lider. 
MEN å andra sidan så spelar det såklart roll... kanske. Jag vete fan. Jag vet bara att så länge jag tar opioider dagligen så fungerar jag pga att jag inte har huvudvärk. Jag behöver inte ligga nedbäddad och spy och gråta pga huvudvärk flera dagar/vecka. Det hade ett pris... men jag ser trots det att mitt liv är bättre idag. Nu spelar ju en massa andra saker in också då, som inte har med huvudvärken att göra. 
Det ultimata kanske vore att vissa läkare var lite mer sugna på att iaf FÖRSÖKA ta reda på varför en person har ont (vad det än är för värk) och sedan försöka bota det på något annat vis än med tabletter. Funkar inte det så kan man väl göra en bedömning om kanske medicin behövs då, eventuellt för resten av livet med risk för beroende (som nästan garanterat kommer om man måste ta medicinen varje dag).
Jag vet inte hur mycket dom har utrett just dig och hur mycket du lider av din huvudvärk... hur mycket det förhindrar dig i samhället liksom. Det är ju också en bedömning som måste göras. De läkare som sagt till mig "Du får lära dig leva med den..." har ju ingen aning om på vilken nivå jag ligger. Jag hade levt med den i flera år ju, och den ställde till mycket. Så att bara säga så och sen kasta ut en är ju så fel... bara för att de av princip inte behandlar just huvudvärk. 
Är så mycket jag ogillar med vården idag. Någon enstaka person har jag mött, som jag anser vara mänsklig... resten är fan skit! En läkare som tag av mig citodonen, med den här frasen att han inte behandlar huvudvärk med opioider, gjorde det tvärt. Jag hade haft Citodonen utskrivet i många, många år och det stod i journalen att jag tog dagligen. Trots det så klippte han tvärt på ett besök som varade i 2 minuter. Jag skulle bara förnya mitt recept alltså, men var tvungen att träffa läkaren eftersom han var ny och hade tagit över mig. Jag säger att då måste jag ju få prova något annat... det måste ju ha kommit en massa nya mediciner? Nej, han behandlade aldrig huvudvärk... hej då! Två minuter... och jag gick storgråtandes därifrån. Den gången åkte jag ju inte bara på en abstinens (pga beroendet då) utan jag fick ju tillbaks min vanliga huvudvärk PÅ abstinenshuvudvärken (med mera då) så hela livet rasade ju. Efter kanske 3 månader sökte jag igen och fick då en ny läkare som satte in Citodonen igen. Någon undersökning för huvudvärken har jag aldrig fått, även om det vara nära en gång då =)
Nu försökte jag bara beskriva hur det har varit med opioiderna inom vården när det gäller bara huvudvärken. Nu är jag ju missbrukare också men det är inget vården vet om och jag har det här grundproblemet i botten även fast jag är missbrukare också ju. Man kan tycka att en missbrukare får skylla sig själv och blabla... men jag räknade bort alla delar som har med själva missbruket att göra. Idag byter jag ju faktiskt bort mina Citodon mot andra saker, eller sparar till jobbiga tider där det kan vara en lindring. Och skulle jag sluta missbruka allt annat (suben i första hand då) så skulle jag ju iaf behöva opioiderna mot huvudvärken.
Långt... men jag har tagit Sub och då blir det så 

Hoppas det löser sig på något vis iaf, helst med "riktig" hjälp. Känns som sagt var som om Tram inte är den ultimata lösningen. Mot migrän brukar just Treo kunna funka riktigt bra faktiskt... det är ju tydligen den sorts medicin som biter bäst mot just den typen av huvudvärk... migrän då alltså. Men jag antar att du redan provat acetylsalicylsyra... Annars hjälper det många med migrän.