2009-10-18, 23:56
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDorian
Nej det är sant att läkarna inte skriver ut sådana preparat till folk hur som helst, jag har gått 2år på inderal dagligen och det var inte skoj, för missade man en dag så slåg hjärtat så fruktansvärt hårt att det blev läskigt. Så nu har jag äntligen hittat en medicin som jag bara behöver ta till anfallen men dom får jag inte ut! =( Blir lite små irriterad...
Jag har en av dom värsta migränena, har aura innan under och efter. Vanligtvis har man aura en gång, max 2 och jag har 3 tror det var under 10% i Sverige som hade den migränen, kommer ej ihåg vad just den heter men är väldigt känd iaf. Men tillbaks till saken, tycker det är välldigt konstigt att jag inte får medicinen som fungerar, vad tycker ni?
Fick också prova Inderal mot min huvudvärk minns jag... gick igenom en massa olika saker innan jag fick Citodon.

När det gäller mig så sa man att "Eftersom opioider funkar så har du inte migrän iaf..." och man har även sagt "Eftersom migränmedicinerna inte fungerar så har du inte migrän iaf"... Men beskrivningen av huvudvärken liknar migrän, minus auror, blixtrar och sådant. Jag har den dessutom nästan dagligen vilket också talar för att det inte är migrän. Var någon läkare som faktiskt NÄSTAN ville undersöka huvudvärken närmare =) Jag nämnde domningar i ansiktet vilket fick honom att fundera över vissa typer av huvudvärk men det stannade där och medicineringen fortsatte bara.

När jag blivit av med Citodonen så säger man bara "Du får lära dig leva med värken" och så får jag inget annat. Sedan byts ju läkarna hela tiden så nästa skriver ut den igen eftersom det står i journalen att jag haft den så länge.

Att du inte får den medicin som funkar beror väl på att dom anser att risken för beroende är stor och då tycker dom väl att det väger tyngre än din värk du får ibland.... tyvärr. Eller jag vet ju inte hur stor risken är för att du skulle bli missbrukare bara för att du får Tram. Hade jag inte fått Citodon mot huvudvärken så hade jag väl förmodligen inte gått på Sub idag. Det var där det började... så jag kan ju förstå varför man är så försiktig med att skriva ut opioider också, även om jag tycker att alla skulle få hjälp med sina problem.

Ett evigt dilemma det där... vad som ska väga tyngst och när.
Citera
2009-10-19, 00:04
Bannlyst
Har haft:

Lyrica
Remeron
Truxal
Inderal
Imovane
Stesolid
Iktorivil
Lergigan
Theralen
Sobril
Nozinan
Atarax
Risperdal

Nu har jag:

Zyprexa
Efexor
Senast redigerad av Gammel Man 2009-10-19 kl. 00:07.
Citera
2009-10-19, 00:32
Medlem
Necrotic-Cortexs avatar
Har haft:
Atarax [kort stund på psyket, fungerade inte]
Theralen vätska [kort stund på psyket, fungerade inte]
Stilnoct [fick dem på psyket, slutade då de slutat fungera samt interaktion med ny medicin, fungerade dock prima i början]

Tar nu:
Concerta [emot ADHD. brukade självmedicinera med amfetamin innan jag fick dem, har inte haft dem så länge, men efter första veckan så har det inte varit några problem]
Lyrica [fick dem på psyket pga ångest och att jag sa att jag tagit dem med bra resultat tidigare. Fungerar inte längre dock]
Zoloft [fick på psyket. håller känslorna på en jämn nivå, vilket är det medicinen är till för. de ska inte fungera som eufori piller som folk verkar tro. är man kvar i samma gamla saker som orsakade depressionen (om det inte bara är kemin i hjärnans fel) så går det ju inget vidare.]
Zopiklon [fick dem då det börjades en utredning om jag skulle få concerta då stilnoct har en dålig kemisk reaktion (tydligen) med concerta. fungerar bättre än stilnoct, och används bara vid behov]

Skulle dock vilja byta ut Lyrica mot Stesolid 5mg (eller annan bensodiasepin som har lugnande ångestlindrande effekt). Har ingen avsikt för att missbruka, då jag redan haft det roliga med drogmissbruk och vill bara ha orken att leva och må resonabelt bra. Mina zopiklon ligger i lådan och fungerar mer som en extrem nödutgång, och jag har inte rullande recept på dem.

Diagnostiserad med ADHD, så därför jag har concertan. Har varit diagnostiserad sen barnsben, men innan jag körde huvudet i väggen, så ville jag inte ha medicin för något av mina problem. När jag körde huvudet i väggen hade jag dock redan sysslat en del med amfetamin, hasch och lite sådant.

Mina läkare osv är medvetna om min missbrukar historia, och det är inget som jag döljt för dem.
Citera
2009-10-19, 08:01
Medlem
DrDorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Fick också prova Inderal mot min huvudvärk minns jag... gick igenom en massa olika saker innan jag fick Citodon.

När det gäller mig så sa man att "Eftersom opioider funkar så har du inte migrän iaf..." och man har även sagt "Eftersom migränmedicinerna inte fungerar så har du inte migrän iaf"... Men beskrivningen av huvudvärken liknar migrän, minus auror, blixtrar och sådant. Jag har den dessutom nästan dagligen vilket också talar för att det inte är migrän. Var någon läkare som faktiskt NÄSTAN ville undersöka huvudvärken närmare =) Jag nämnde domningar i ansiktet vilket fick honom att fundera över vissa typer av huvudvärk men det stannade där och medicineringen fortsatte bara.

När jag blivit av med Citodonen så säger man bara "Du får lära dig leva med värken" och så får jag inget annat. Sedan byts ju läkarna hela tiden så nästa skriver ut den igen eftersom det står i journalen att jag haft den så länge.

Att du inte får den medicin som funkar beror väl på att dom anser att risken för beroende är stor och då tycker dom väl att det väger tyngre än din värk du får ibland.... tyvärr. Eller jag vet ju inte hur stor risken är för att du skulle bli missbrukare bara för att du får Tram. Hade jag inte fått Citodon mot huvudvärken så hade jag väl förmodligen inte gått på Sub idag. Det var där det började... så jag kan ju förstå varför man är så försiktig med att skriva ut opioider också, även om jag tycker att alla skulle få hjälp med sina problem.

Ett evigt dilemma det där... vad som ska väga tyngst och när.

Okej då har jag en hel del att gå igenm igen då, har till och med slutat gå till läkarn när det inte ger nått förutom migrän. Var ingen rolig historia du berättade för mig. Klart man förstår doktorerna också men vissa behöver ju hjälp och då borde dom få det, men är nog ett ganska svårt beslut för dom när det gäller migrän.
Hoppas din migrän blir bättre nån dag iaf, borde väl försvinna när du käkar sub?
Citera
2009-10-19, 12:54
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDorian
Okej då har jag en hel del att gå igenm igen då, har till och med slutat gå till läkarn när det inte ger nått förutom migrän. Var ingen rolig historia du berättade för mig. Klart man förstår doktorerna också men vissa behöver ju hjälp och då borde dom få det, men är nog ett ganska svårt beslut för dom när det gäller migrän.
Hoppas din migrän blir bättre nån dag iaf, borde väl försvinna när du käkar sub?
Ja, det kan ta ett bra tag innan man får det som funkar och passar. Vissa får det aldrig. Det gäller att inte ge upp iaf! Man får fortsätta traggla och traggla... prova olika mediciner och sedan höra av sig om de inte funkar, för att få en ny då. Får man nej ifrån en så får man vänta ett tag för att sedan ringa igen när den läkaren är flyttad. Tragiskt men sant i många fall.

För mig var det bara Citodon som funkade. Jag hade huvudvärken i många, många år innan jag sökte för den. Jag trodde inte på tabletter Tillslut gav jag det en chans... och aldrig har jag känt något så otroligt som när huvudvärken bara försvann typ 20 minuter efter ett par Citodon. Trodde inte det var möjligt för jag hade under alla år aldrig lyckats få bort den med något alls. Men det är INTE migrän jag har då... knappast. Dock får jag migrän ibland och då funkar inte opioiderna mot den.

Och ja... Suben fixar huvudvärken. Vilken opioid som helst faktiskt med undantag av Tram och Dexo. Fick faktiskt Paraflex Comp (borttaget nu) innan Citodonen och de funkade inte. Så länge jag har opioider så märker jag inte av huvudvärken så himla mycket. Nu har jag även andra problem (ett Treo-missbruk t. ex.) som GER mig huvudvärk... det är dock inte min "normala" huvudvärk, som hålls borta av opioiderna. Min huvudvärk är iaf hanterbar med opioider. Fast opioiderna kan ju också GE huvudvärk, tyvärr... med det brukar ett par Treo fixa

Men har du provat alla migränmediciner? Alltså de som är på recept också? De här lite starkare sorterna? Det känns tyvärr inte som att Tram skulle kunna hjälpa dig i längden =/ Jag läste någonstans (kanske i den här tråden) att det var någon annan som fått det mot huvudvärk men det låter ju konstigt med tanke på det jag hört att den opioiden tydligen inte lämpar sig för just huvudvärk då... men det finns ju undantag såklart.

Sedan tänker ju läkarna så att förr eller senare så kommer opioiden göra så att man FÅR huvudvärk om man inte tar dosen kroppen är van vid... och då lir det tabletten som är orsaken till huvudvärken. Jag blir dock lite irriterad på just det där... Har man en kronisk huvudvärk i botten, som tas bort av en opioid... då KVITTAR det ju om opioiden i sig kommer att börja ge huvudvärk så man måste ta för att inte få... Det hjälper ju tydligen fortfarande mot grundhuvudvärken som för tillfället är "osynlig". Spela roll då liksom... huvudsaken man inte lider.

MEN å andra sidan så spelar det såklart roll... kanske. Jag vete fan. Jag vet bara att så länge jag tar opioider dagligen så fungerar jag pga att jag inte har huvudvärk. Jag behöver inte ligga nedbäddad och spy och gråta pga huvudvärk flera dagar/vecka. Det hade ett pris... men jag ser trots det att mitt liv är bättre idag. Nu spelar ju en massa andra saker in också då, som inte har med huvudvärken att göra.

Det ultimata kanske vore att vissa läkare var lite mer sugna på att iaf FÖRSÖKA ta reda på varför en person har ont (vad det än är för värk) och sedan försöka bota det på något annat vis än med tabletter. Funkar inte det så kan man väl göra en bedömning om kanske medicin behövs då, eventuellt för resten av livet med risk för beroende (som nästan garanterat kommer om man måste ta medicinen varje dag).

Jag vet inte hur mycket dom har utrett just dig och hur mycket du lider av din huvudvärk... hur mycket det förhindrar dig i samhället liksom. Det är ju också en bedömning som måste göras. De läkare som sagt till mig "Du får lära dig leva med den..." har ju ingen aning om på vilken nivå jag ligger. Jag hade levt med den i flera år ju, och den ställde till mycket. Så att bara säga så och sen kasta ut en är ju så fel... bara för att de av princip inte behandlar just huvudvärk.

Är så mycket jag ogillar med vården idag. Någon enstaka person har jag mött, som jag anser vara mänsklig... resten är fan skit! En läkare som tag av mig citodonen, med den här frasen att han inte behandlar huvudvärk med opioider, gjorde det tvärt. Jag hade haft Citodonen utskrivet i många, många år och det stod i journalen att jag tog dagligen. Trots det så klippte han tvärt på ett besök som varade i 2 minuter. Jag skulle bara förnya mitt recept alltså, men var tvungen att träffa läkaren eftersom han var ny och hade tagit över mig. Jag säger att då måste jag ju få prova något annat... det måste ju ha kommit en massa nya mediciner? Nej, han behandlade aldrig huvudvärk... hej då! Två minuter... och jag gick storgråtandes därifrån. Den gången åkte jag ju inte bara på en abstinens (pga beroendet då) utan jag fick ju tillbaks min vanliga huvudvärk PÅ abstinenshuvudvärken (med mera då) så hela livet rasade ju. Efter kanske 3 månader sökte jag igen och fick då en ny läkare som satte in Citodonen igen. Någon undersökning för huvudvärken har jag aldrig fått, även om det vara nära en gång då =)

Nu försökte jag bara beskriva hur det har varit med opioiderna inom vården när det gäller bara huvudvärken. Nu är jag ju missbrukare också men det är inget vården vet om och jag har det här grundproblemet i botten även fast jag är missbrukare också ju. Man kan tycka att en missbrukare får skylla sig själv och blabla... men jag räknade bort alla delar som har med själva missbruket att göra. Idag byter jag ju faktiskt bort mina Citodon mot andra saker, eller sparar till jobbiga tider där det kan vara en lindring. Och skulle jag sluta missbruka allt annat (suben i första hand då) så skulle jag ju iaf behöva opioiderna mot huvudvärken.

Långt... men jag har tagit Sub och då blir det så Hoppas det löser sig på något vis iaf, helst med "riktig" hjälp. Känns som sagt var som om Tram inte är den ultimata lösningen. Mot migrän brukar just Treo kunna funka riktigt bra faktiskt... det är ju tydligen den sorts medicin som biter bäst mot just den typen av huvudvärk... migrän då alltså. Men jag antar att du redan provat acetylsalicylsyra... Annars hjälper det många med migrän.
Citera
2009-11-12, 23:26
Medlem
Jag funderar på att dra ner till vårdcentralen imorgon och höra om jag kan få tramadol eller något utskrivet. Det är så att jag för cirka 6 månader sedan bröt min handled, och det var ett ordentligt benbrott. Min handled var i princip helt krossad. Så nu har jag en platta och några skruvar i in opererat i min handled. Kirurgen som opererade mig sa att man kan ha smärtor väldigt länge pga plattan, men de kan inte operera ut den förrens det har gått ett år.
Jag fick tramadol utskrivet men det har ju givetvis tagit slut.

Så vad tror ni, kommer de skriva ut mer tramadol om man på ett lite smidigt sätt klagar på smärta och säger att den där medicinen man fick utskrivet som började på typ T var fina grejer och hjälpte bra. Eller kommer de vänligen be mig dra åt häcklefjäll?
Citera
2009-11-13, 00:10
Medlem
Lennie_thiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obdurate
Jag funderar på att dra ner till vårdcentralen imorgon och höra om jag kan få tramadol eller något utskrivet. Det är så att jag för cirka 6 månader sedan bröt min handled, och det var ett ordentligt benbrott. Min handled var i princip helt krossad. Så nu har jag en platta och några skruvar i in opererat i min handled. Kirurgen som opererade mig sa att man kan ha smärtor väldigt länge pga plattan, men de kan inte operera ut den förrens det har gått ett år.
Jag fick tramadol utskrivet men det har ju givetvis tagit slut.

Så vad tror ni, kommer de skriva ut mer tramadol om man på ett lite smidigt sätt klagar på smärta och säger att den där medicinen man fick utskrivet som började på typ T var fina grejer och hjälpte bra. Eller kommer de vänligen be mig dra åt häcklefjäll?
Beror helt och hållet på vilken läkare du får. Sen tycker jag alla överspelar med att säga "jag behöver kokki något den funkade bra, citon funkade bäst för min huvudvärk osv" läkarna förstår när någon spelar. Sen har de flesta inte svårt att komma ihåg namnet på medicinen. Säg bara att du fick tramadol utskrivet, eller ännu bättre säg tradolan/tiparol. Då namnet tramadol är kännt i missbrukarkretsar.
Citera
2009-11-13, 01:17
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennie_thief
Beror helt och hållet på vilken läkare du får. Sen tycker jag alla överspelar med att säga "jag behöver kokki något den funkade bra, citon funkade bäst för min huvudvärk osv" läkarna förstår när någon spelar. Sen har de flesta inte svårt att komma ihåg namnet på medicinen. Säg bara att du fick tramadol utskrivet, eller ännu bättre säg tradolan/tiparol. Då namnet tramadol är kännt i missbrukarkretsar.

Precis! Ändå verkar det vara ett mycket vanligt råd när man ska söka hjälp för något verkligt problem, T.ex: Nej säg inte namnet på medicinen, du får inte verka för påläst då tror dom bara att du vill missbruka.

Vissa kanske inte är pålästa (inget fel i det) men jag ser ingen anledning till att hymla med att man har tagit reda på fakta och medicinsk behandling kring ett problem som besvärar en till väldigt stor del av livet.

Varför skulle det vara så konstigt att man i förväg har tagit reda på vad för mediciner som vanligen används till det man lider utav.

Jag gör det och säger det rakt ut och kanske har jag haft tur med läkare men det har alltid varit till min fördel att vara ärlig och påläst.

Tror det var igår någon här på FB inte ens trodde på att jag agerade så vid läkarbesök Är det verkligen så ovanligt kan man fråga sig.
Citera
2009-11-13, 01:40
Medlem
Lennie_thiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Precis! Ändå verkar det vara ett mycket vanligt råd när man ska söka hjälp för något verkligt problem, T.ex: Nej säg inte namnet på medicinen, du får inte verka för påläst då tror dom bara att du vill missbruka.

Vissa kanske inte är pålästa (inget fel i det) men jag ser ingen anledning till att hymla med att man har tagit reda på fakta och medicinsk behandling kring ett problem som besvärar en till väldigt stor del av livet.

Varför skulle det vara så konstigt att man i förväg har tagit reda på vad för mediciner som vanligen används till det man lider utav.

Jag gör det och säger det rakt ut och kanske har jag haft tur med läkare men det har alltid varit till min fördel att vara ärlig och påläst.

Tror det var igår någon här på FB inte ens trodde på att jag agerade så vid läkarbesök Är det verkligen så ovanligt kan man fråga sig.
Jag säger också alltid namnet på medicinen, funkar ypperligt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in