2009-04-06, 13:52
Medlem
Jag har en mbp (santa rose 2.2Ghz) som kom ut i juli-07.
Jag har planerat att öka ramminnet till 4gb, sen finns det nog inte mycket mer jag kan göra prestandamässigt.

Jag använder datorn mest till att surfa, den kommer även att användas till plugget (word,ppf osv) samt förströelser som att titta på film och lyssna på musik.
Någon gång blir det photoshop-redigering och att jobbar på min fars hemsida.

Hur länge är den "acceptabel" som en primär dator?
Citera
2009-04-06, 14:01
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Længe till skulle jag sæga. Eller tills du kænner att Photoshop eller andra program børjar gå sløare och sløare æven efter tex. formateringar osv.

Førresten, vad innebær Santa Rose?
Citera
2009-04-06, 14:02
Medlem
StyleWarss avatar
Tills den går sönder eller du känner att den inte klarar av vad du slänger på den. Det finns liksom ingen mall för när datorer inte fungerar "bra" längre.
Särskilt inte för en vanlig konsument.
I detta forum finns det folk med Performaburkar som dom använder sig av dagligen (http://en.wikipedia.org/wiki/Performa)
Din dator kan spela upp 1080 HDmaterial, och klarar renderingar i PS.
Vad kan du tänkas behöva mera?
Citera
2009-04-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Tills den går sönder eller du känner att den inte klarar av vad du slänger på den. Det finns liksom ingen mall för när datorer inte fungerar "bra" längre.
Särskilt inte för en vanlig konsument.
I detta forum finns det folk med Performaburkar som dom använder sig av dagligen (http://en.wikipedia.org/wiki/Performa)
Din dator kan spela upp 1080 HDmaterial, och klarar renderingar i PS.
Vad kan du tänkas behöva mera?

Att spela upp HD-material och redigera i PS är nog det tyngsta jag kommer att utsätta den för.
Kan jag räkna med att jag klarar att utföra detta 2-3 år framöver?
Citera
2009-04-06, 14:16
Medlem
StyleWarss avatar
Om inte källmaterialet blir annorlunda kommer inte datorns förmåga bli sämre över tiden (WinXP, någon). Snarare bättre, om du köper Snow Leopard när det kommer ut (≈1000kr) så kommer du få rejäl fartökning i en hel del program.

En av styrkorna hos Machårdvara är just life cycle. Cirka 4 år är vad som kommit fram via en del undersökningar.

Alla macar jag har haft lever idag utom en!
Citera
2009-04-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Om inte källmaterialet blir annorlunda kommer inte datorns förmåga bli sämre över tiden (WinXP, någon). Snarare bättre, om du köper Snow Leopard när det kommer ut (≈1000kr) så kommer du få rejäl fartökning i en hel del program.

En av styrkorna hos Machårdvara är just life cycle. Cirka 4 år är vad som kommit fram via en del undersökningar.

Alla macar jag har haft lever idag utom en!

Okej. För jag märker nämligen att fläktarna börjar jobba mer än vanligt trots att jag inte har igång många program. Men jag antar att det reder ut sig när jag dubblar ramminnet till 4gb.

Blir de inte relativt sega när de är 4 år gamla?
Senast redigerad av Ritte 2009-04-06 kl. 14:34.
Citera
2009-04-06, 15:37
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Min førra mac hade jag i øver 5 år.
En G5 Dubbla 2.7GHz med 6 eller 7 GB Ram. Hade det inte varit før att grafikkortet hade ett fel fungerade datorn fortfarande mycket bra.
Photoshop osv. fungerade utmærkt.

Jag sålde den i høstas till en kille som skulle ha den till Final Cut Pro.
Citera
2009-04-06, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Førresten, vad innebær Santa Rose?
http://en.wikipedia.org/wiki/Centrin...orm_.282007.29
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto