Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-06, 11:39
Medlem
Adam87s avatar
När man är på något offentligt ställe med sin Macbook hittar man oftast en massa datorer när man kollar i Finder. De ligger fint till vänster och man ser namn på ägare och så vidare.

Kan man ansluta till dessa på något sätt? Skicka något litet trevligt meddelande eller något sådant?

Sen nu har jag upptäckt att det är en iPhone ansluten till mitt Ipredia-nätverk. Jag har ip-adressen till denna iPhone. Kan jag skicka ett meddelande? Något i stil med det meddelande man får om man kör "net send" i CMD på en PC.
Citera
2009-04-06, 11:52
Medlem
systems avatar
Genom vanliga Bonjour-protokollet kan du chatta i iChat, men det kräver ju att samtliga inblandade är inloggade.

Det enda sätt jag annars känner till är admin-meddelanden via server, men då måste de andra personerna vara anslutna till OS X Server.

:/

Om du kommer på något så gör dig hörd, jag vill också veta.
Citera
2009-04-06, 11:53
Medlem
Adam87s avatar
Det jag är mest intresserad av just nu är att skicka ett meddelande till iPhonen. Ta reda på vem det är och hälsa människan välkommen till mig.
Citera
2009-04-10, 13:01
Medlem
Adam87s avatar
Bumpar tråden lite. Nu har det kommit in fler och fler datorer till mitt lilla Ipredia. I går kväll var det 7 personer anslutna, inklusive mig själv. Finns det verkligen inget sätt att skicka servermeddelanden?
Citera
2009-04-10, 13:12
Bannlyst
Kicka ut folket, du vill väl inte ha en massa oinbjudet folk som kan hitta på GUD VET VAD.
Citera
2009-04-10, 13:16
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Kicka ut folket, du vill väl inte ha en massa oinbjudet folk som kan hitta på GUD VET VAD.

då spricker ju hela idén med ipredianätverk
Citera
2009-04-10, 13:18
Medlem
Adam87s avatar
Citat:
Jag vet vilka människorna är. De flesta datorerna heter ju något med förnamnet på människan. Väldigt enkelt att lista ut vem det är som sitter på linan när det står "Bosse på andra våningens dator".

Ska man behöva starta VMware och skicka ett Net send den vägen?
Citera
2009-04-10, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adam87
Jag vet vilka människorna är. De flesta datorerna heter ju något med förnamnet på människan. Väldigt enkelt att lista ut vem det är som sitter på linan när det står "Bosse på andra våningens dator".

Ska man behöva starta VMware och skicka ett Net send den vägen?

Net Send fungerar inte då många har skiten avaktiverat sen flera år
Citera
2009-04-10, 13:42
Medlem
Adam87s avatar
Citat:
Net Send fungerar inte då många har skiten avaktiverat sen flera år
Inte vanliga barnfamiljer dock.
Citera
2009-04-10, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adam87
Inte vanliga barnfamiljer dock.

Då får dom typ ha windows 95 också, jo det tror jag också Net Send är avaktiverat per default nu förtiden..
Citera
2009-04-10, 13:51
Medlem
Adam87s avatar
Citat:
Då får dom typ ha windows 95 också, jo det tror jag också Net Send är avaktiverat per default nu förtiden..
Det har det aldrig varit på någon av de XP-datorer jag har suttit på. Men dit hör inte saken.

Finns det något sätt att skicka ett meddelande till nätverksanslutna datorer?
Citera
2009-04-10, 21:34
Medlem
Net send är avaktiverat sen XPSP1 eller SP2 - det var aktiverat i SP0 iaf.
Hur som haver, jag hade roat mig med att skicka om all trafik till en egen server där du har en text "Välkommen till Strandvägen på kaffe hos mig!". Då torde dnsspoof hjälpa dig.
Nu talar jag rent hypotetiskt, vet inte hur väl det skulle fungera. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in