2009-04-05, 22:41
Medlem
mindgame7s avatar
Hur gör man för att bli bättre på att formulera sig och använda rätt ord`?

Både muntligt och skriftligt.
Citera
2009-04-05, 22:46
Medlem
Liberaliss avatar
Böcker hjälper otroligt mycket. Om det är något annat språk än svenska hjälper väl även TV.
Citera
2009-04-05, 22:48
Medlem
Gillar du att läsa? I så fall rekommenderar jag att du plöjer igen tex Stieg Larssons triologi "Män som hatar kvinnor" "Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes". Har själv nyligen tagit mig igenom de, kan det vara 1200 sidorna? Han har ett skönt flyt i sitt språk som smittar av sig.

Om det inte känns alltför knas kan du ju läsa lite halvhögt för dig själv emellanåt. Om du vill bli bättre på något måste du ju öva, så även när det gäller att formulera dig.

Hur kommer det sig förresten att du funderar i de här banorna? Skrivit och läst för mycket här på fb, måntro? Känner själv att hjärncellerna smyger sig iväg ju mer tid jag spenderar här...
Citera
2009-04-05, 22:54
Medlem
ShinyHighlanders avatar
Läs mycket böcker och läs även tidningen någorlunda regelbundet. Läs då helst någon seriös morgontidning istället för kvällstidningar så att du blir mer allmänbildad.
Citera
2009-04-05, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mindgame7

Det lättaste är väl att vara bland människor där språket, och formuleringarna är viktigt.

Har du inte möjlighet till det, skulle jag rekommendera att läsa lite förhandsbesked från EU:s generaladvokater.

Det är torr juristsvenska, men väldigt bra skrivet och förstårligt, även för lekmän. Jag har läst ett par tiotal, och man blir väldligt imponerad hur dom bygger upp ett case, för att sedan komma till konklution i sista stycket.
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-05 kl. 23:01.
Citera
2009-04-05, 22:56
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Läs.
Citera
2009-04-05, 23:00
Medlem
mindgame7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genzaigirl
Hur kommer det sig förresten att du funderar i de här banorna? Skrivit och läst för mycket här på fb, måntro? Känner själv att hjärncellerna smyger sig iväg ju mer tid jag spenderar här...

Jag gillar inte mitt eget sätt att tala, ful dialekt och dålig meningsbyggnad. Jag känner att jag inte riktigt kan förmedla mina tankar och idéer och det är väldigt frustrerande, därför skulle jag vilja förbättra det.
Citera
2009-04-05, 23:09
Medlem
mindgame7s avatar
Nästan allt jag läst, skrivit och lyssnat på har varit på Engelska de senaste åren. Det är nog därför min Svenska förfallit.

När jag vill säga någonting så kan jag inte riktigt hitta rätt ord, det händer ofta att jag måste använda Engelska om jag vill få det ordentligt sagt/skrivet.
Citera
2009-04-05, 23:21
Medlem
Citat:
Nästan allt jag läst, skrivit och lyssnat på har varit på Engelska de senaste åren. Det är nog därför min Svenska förfallit.

När jag vill säga någonting så kan jag inte riktigt hitta rätt ord, det händer ofta att jag måste använda Engelska om jag vill få det ordentligt sagt/skrivet.

Ordförrådet ökar du genom att läsa mycket och lyssna. Vad gäller att du hittar engelska ord är det bara ett problem om du anser det vara ett problem. För många handlar det dock om kodväxling beroende på att man är flerspråkig, vilket är fullt naturligt och tyder mer på goda språkkunskaper i flera språk, än på ett utarmat språk.

Vad gäller talat handlar mycket om att träna muntligt. I regel kommer orden då man säger sina tankar högt. Jag skulle vilja råda dig att inte fundera så mkt på hur du formulerar dig, då kanske det kan låsa sig...? Det viktiga är soms agt. att snacka mkt
Citera
2009-04-05, 23:22
Medlem
FISKISCHs avatar
som många andra redan nämnt, läs böcker. det är nog det absolut bästa sättet att utveckla språket.
har inte läst hela tråden nu, men om det är något annat språk än svenska kan du lyssna mycket på låtar och samtidigt kolla texten till dom, för att på så sätt lära dig hur man kan använda språket på ett lite annorlunda sätt.
filmer utan undertext, alternativ text på samma språk som talet är också väldigt bra sätt att utveckla sig.
lycka till!
Citera
2009-04-05, 23:23
Medlem
Citat:

Samma här! Men jag vet inte om folk irriterar sig på det så mycket? Jag brukar förvisso störa mig på mig själv (och möjligen på Viktoria S) när jag plötsligt börjar stamma mitt i en mening och är tvungen att ta den på engelska... Men vet inte om andra egentligen bryr sig??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in