2026-07-30, 14:25
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Så länge den inte är samma stil som snedköpet jag gjorde idag.

Nej då helt annan typ av film.
Citera
2026-07-30, 14:34
Medlem
Citat:
Köpte denna idag. Kollar på den nu. Är den inte lite överdriven?

Citat:
Jag stängde av efter 30 minuter. Vilket skräp.
Kunde inte Spielberg regisserat denna istället.

Kill Bill är ju Quentins egna hyllning till alla kult/skräck/exploitation-filmer som han växt upp med (i videobutik, på kabel-TV etc ) Ettan innehåller tex hyllningar till japanska samuraj-filmer från 60 & 70-tal. Tvåan innehåller referenser till kung-filmer från Hong-Kong & spaghetti-western, men även en och annan scen som "flirtar" med gammal italiensk kult-skräck

Vet inte hur en som Spielberg skulle ha gjort det bättre. Vet inte om det skulle bli en massa charmiga "B-films referenser" iallafall
Citera
2026-07-30, 14:38
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Kill Bill är ju Quentins egna hyllning till alla kult/skräck/exploitation-filmer som han växt upp med (i videobutik, på kabel-TV etc ) Ettan innehåller tex hyllningar till japanska samuraj-filmer från 60 & 70-tal. Tvåan innehåller referenser till kung-filmer från Hong-Kong & spaghetti-western, men även en och annan scen som "flirtar" med gammal italiensk kult-skräck

Vet inte hur en som Spielberg skulle ha gjort det bättre. Vet inte om det skulle bli en massa charmiga "B-films referenser" iallafall

Det är just B-filmsreferenserna som sänkte filmen.
Varför vill man göra en film sämre?
Citera
2026-07-30, 14:44
Medlem
Citat:

Hur definierar man "B-film"? Är japanska filmer (med samuraj-tema) automatiskt "B-filmer"? Är det en "B-film" för att budgeten är lägre, eller för att den inte är "Hollywood"? Blir det sämre med referenser till såna filmer?

Film är kultur (vissa skulle säga konst) Vad som är bra kultur/konst är subjektivt. Tycker du filmen är dålig för att Ellie Driver (dvs Daryl Hannas karaktär) har en lapp för ögat (som Christina Lindbergs karaktär i Thriller-En Grym Film

Citera
2026-07-30, 14:46
Medlem
smickras avatar
Citat:
Hur definierar man "B-film"? Är japanska filmer (med samuraj-tema) automatiskt "B-filmer"? Är det en "B-film" för att budgeten är lägre, eller för att den inte är "Hollywood"? Blir det sämre med referenser till såna filmer?

Film är kultur (vissa skulle säga konst) Vad som är bra kultur/konst är subjektivt. Tycker du filmen är dålig för att Ellie Driver (dvs Daryl Hannas karaktär) har en lapp för ögat (som Christina Lindbergs karaktär i Thriller-En Grym Film

Det är ju inte ”coolt” utan bara dåligt.
Det har gjorts förr så att säga.
Citera
2026-07-30, 14:54
Medlem
Citat:
Det är ju inte ”coolt” utan bara dåligt.
Det har gjorts förr så att säga.

Jag förstår inte vad som är "dåligt" med det (jag tyckte bara ögonlappen ser cool ut som sagt) Om du pratar om film "B-film" i allmänhet (att det "gjorts förr" vet jag inte exakt vad du syftar på) Jag försöker att ha ett öppet sinne och dömer inte ut filmer från andra världsdelar (och/eller med lägre budget) som "dålig", utan försöker ta in helheten.

Om man mest är van vid Hollywood & förväntar sig att all film är som de stora bolagen (och att regissörerna är som Steven Spielberg eller Michael Bay) finns risk att man missar mycket bra film (om man har en så snäv syn på film)

Säger inte nödvändigtvis att du har det (vi har nog bara lite olika filmsmak. Quentin kanske inte är för alla? )
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-07-30 kl. 15:14.
Citera
2026-07-30, 15:02
Medlem
smickras avatar
Citat:
Jag förstår inte vad som är "dåligt" med det (jag tyckte bara ögonlappen ser cool ut som sagt) Jag försöker att ha ett öppet sinne och dömer inte ut filmer från andra världsdelar (och/eller med lägre budget) som "dålig", utan försöker ta in helheten.

Om man mest är van vid Hollywood & förväntar sig att all film är som de stora bolagen (och att regissörerna är som Steven Spielberg eller Michael Bay) finns risk att man missar mycket bra film (om man har en så snäv syn på film)

Säger inte nödvändigtvis att du har det (vi har nog bara lite olika filmsmak. Quentin kanske inte är för alla? )

Så alla B-filmer är/var blockbusters?
Citera
2026-07-30, 15:12
Medlem
Citat:
Så alla B-filmer är/var blockbusters?

En film måste inte vara "blockbuster" för att vara bra. Den stora massan har ju inte alltid rätt

Jag tycker liksom inte att varenda film Colin Nutley & Helena Bergström gjort är bra (bara för att de varit succéer på svenska biografer) På samma sätt tycker jag inte alla superhjälte-filmer som Marvel släppt är "bästa som nånsin gjorts".

Då föredrar jag hellre en "mindre/smalare" film som typ har ett "djupare" eller "konstnärligt" innehåll. Om det är "pretto" för andra skiter jag i. Det är min filmsmak (som jag haft länge)
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-07-30 kl. 15:16.
Citera
2026-07-30, 19:12
Medlem
Citat:
Jag stängde av efter 30 minuter. Vilket skräp.
Kunde inte Spielberg regisserat denna istället.

Alltså seriöst ,man kan inte komma till ett filmforum och skriva detta.
Tror du seriöst kill bill bollades runt mellan fimbolag och letandes regissör osv.
Det är en historia av och skapad av Tarantino. Om du inte gillar den, det är ok.
Citera
2026-07-30, 22:00
Medlem
Citat:
Många som gillar Grindhouse-Exploitation stilen i filmer.
Jag själv älskar många av dom. Framför allt Quentin Tarantinos filmer.
Senast redigerad av FuckingDuck 2026-07-30 kl. 22:19.
Citera
2026-07-31, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck

Exakt, samma här! Det är kul med film som är lite "gritty", lite "udda" eller bara "skruvad"
Citera
2026-07-31, 16:04
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck

Death proof var verkligen ingen höjdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in