Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-04-04, 13:58
Medlem
swe021s avatar
Tja.
Jag ska sälja min dator och behöver hjälp då jag nu avinstallerat allt och diskdefragmenterat datorn m.m.
men när jag startar om datorn så får jag upp ett felmeddelande där det står att en .dll-fil inte hittas (kommer ej ihåg exakt vilken fil det är men det är ingen windows-fil iaf)
Så jag undrar, då folk som ska köpa den kan fundera om något är fel, hur jag får bort det där meddelandet!?

Mvh Sebbe
Citera
2009-04-04, 13:59
Medlem
deQures avatar
Kan ju testa
http://www.liutilities.com/products/campaigns/affiliate/cb/offer/dllfiles/rb/

Jag har själv inte testat det.. men kan ju va värt ett försök. annars ta reda på vilken dll-fil som fattas och tanka hem den
Citera
2009-04-04, 14:01
Medlem
askers avatar
Inte svar på din fråga, men varför ska du sälja datorn med operativsystem installerat? Det väl bara att formatera hårddiskarna och låta köparen lägga in det operativ den själv vill använda.

Edit: Och vill du verkligen ha hjälp med ditt problem så får du väl i alla fall bemöda dig att kolla upp vad det är för fil som saknas.
Senast redigerad av asker 2009-04-04 kl. 14:04.
Citera
2009-04-04, 14:25
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Inte svar på din fråga, men varför ska du sälja datorn med operativsystem installerat? Det väl bara att formatera hårddiskarna och låta köparen lägga in det operativ den själv vill använda.

Edit: Och vill du verkligen ha hjälp med ditt problem så får du väl i alla fall bemöda dig att kolla upp vad det är för fil som saknas.

Vilken dll det är ska vara oviktigt !

Citat:
Ursprungligen postat av deQure
Kan ju testa
http://www.liutilities.com/products/campaigns/affiliate/cb/offer/dllfiles/rb/

Jag har själv inte testat det.. men kan ju va värt ett försök. annars ta reda på vilken dll-fil som fattas och tanka hem den

Tack! testar nu.
Citera
2009-04-04, 14:29
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe021
Vilken dll det är ska vara oviktigt!

Hur fan kan du tycka att det är oviktigt om du vill att vi ska hjälpa dig?!

Gör som Asker säger o formatera skiten så får dom instalera vafan dom vill.
Alternativt att du ominstalerar ifall du tror att du får mer pengar då.
Citera
2009-04-04, 14:31
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Hur fan kan du tycka att det är oviktigt om du vill att vi ska hjälpa dig?!

Gör som Asker säger o formatera skiten så får dom instalera vafan dom vill.
Alternativt att du ominstalerar ifall du tror att du får mer pengar då.

Shit va aggressiva folk är, nej men han som ska köpa den hämtar den om 1 timme...
Jaja jag kollar väll vilken fil det är, men problemet är ju att jag vill INTE ha kvar programmet eller vafan det är då det inte är en fil som windows behöver...
Citera
2009-04-04, 14:37
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Shit va aggressiva folk är, nej men han som ska köpa den hämtar den om 1 timme...
Jaja jag kollar väll vilken fil det är, men problemet är ju att jag vill INTE ha kvar programmet eller vafan det är då det inte är en fil som windows behöver...

Inte meningen att låta agresiv men vill man ha hjälp så säger man inte att det är oviktigt vilken dllfil det är..

Jag tycker att du ska berätta för personen du säljer till att han får instalera windows själv när han kommer hem.
Är det inte en hemmabygd dator brukar det finnas ett licensklistermärke på som låter han ladda ner en cd och instalera själv.
Citera
2009-04-04, 14:39
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Inte meningen att låta agresiv men vill man ha hjälp så säger man inte att det är oviktigt vilken dllfil det är..

Jag tycker att du ska berätta för personen du säljer till att han får instalera windows själv när han kommer hem.
Är det inte en hemmabygd dator brukar det finnas ett licensklistermärke på som låter han ladda ner en cd och instalera själv.

okej, förstår inte riktigt vad du menar, men alltså hur "avinstallerar" jag vista då?
och räcker det då alltså med vista instellerings cd-skivan och aktiveringskoden för vista som följde med datorn för att han ska få vista å fungera igen?
Ursäkta noobiga frågor men jag kan inte så mycket, förklara gärna så bra som möjligt.
Citera
2009-04-04, 14:47
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
okej, förstår inte riktigt vad du menar, men alltså hur "avinstallerar" jag vista då?
och räcker det då alltså med vista instellerings cd-skivan och aktiveringskoden för vista som följde med datorn för att han ska få vista å fungera igen?
Ursäkta noobiga frågor men jag kan inte så mycket, förklara gärna så bra som möjligt.
Ja det räcker med cdskivan och aktiveringskoden.
Gör såhär:

Stoppa i cdn i datorn och starta om, i bios (den svarta skärmen med vit text) så kommer den fråga om du vill starta med cdskivan, tryck på valfri knapp för att starta med cdn.

Väl inne i instalationen så kommer du fram till där du får välja vart du vill instalera, väld då din hårddisk och väl ta bort eller delete eller liknande för att ta bort partitionen.

Tryck sedan på Ny för att skapa en ny partition tryck sedan på fortsätt och låt den stå en stund någon minut eller så.
Sedan stänger du av datorn.

Klart
Citera
2009-04-04, 14:48
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ja det räcker med cdskivan och aktiveringskoden.
Gör såhär:

Stoppa i cdn i datorn och starta om, i bios (den svarta skärmen med vit text) så kommer den fråga om du vill starta med cdskivan, tryck på valfri knapp för att starta med cdn.

Väl inne i instalationen så kommer du fram till där du får välja vart du vill instalera, väld då din hårddisk och väl ta bort eller delete eller liknande för att ta bort partitionen.

Tryck sedan på Ny för att skapa en ny partition tryck sedan på fortsätt och låt den stå en stund någon minut eller så.
Sedan stänger du av datorn.

Klart

tack, men om jag nu väljer att inte göra så då.
det är filen: CoreFoundation.dll

Hur fixar jag det om jag inte orkar/han inte vill att jag ska avinstallera windows vista...
Citera
2009-04-04, 14:54
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
tack, men om jag nu väljer att inte göra så då.
det är filen: CoreFoundation.dll

Hur fixar jag det om jag inte orkar/han inte vill att jag ska avinstallera windows vista...

http://dllcentral.com/corefoundation.dll/1.434.6/
Där kan du ladda ner den dllfilen, folk sa att det hade med antingen appel webbläsarn safari eller adobes photoshop att göra.

Testa att lägga filen i c://windows/system32 alternativt direkt i windows.
Citera
2009-04-04, 19:08
Medlem
927s avatar
det kan finnas kvar en inställning i registret som frågar efter denna borttagna dll fil. eftersom frågan kommer upp då du startar datorn så kontrollerar man vad som är förbockat under msconfig ->autostart
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in