2009-04-04, 09:51
Medlem
Ska göra en längre resa i mellanöstern snart och tänkte att det vore kul att lära sig lite av språket.

Så vart kan jag ladda ner en kurs i arabiska? Hittar inget på Piratebay... (fast det är säkert bara jag som är blind...)

Tack
Citera
2009-04-04, 11:29
Medlem
jumpcuts avatar
Det finns en runt atta GB stor torrent med Michel Thomas som innehaller bland annat arabiska. Det gar ju utmarkt att bara valja de arabiska filerna om du inte vill ladda ner alla sprak.

Sa, sokord "Michel Thomas"
Citera
2009-04-09, 23:52
Medlem
Labaratas avatar
Får nog inte lägga ut länk här men vet en sida du kan tanka ca 1.5 gig med ljudböcker och pdf filer vi megaupload och rapidshare (perfekt i ipred tider ).

Skicka ett pm om du fortfarande är intresserad.
Citera
2009-09-26, 23:40
Medlem
sökte, och hittade denna tråden, inte lönt att starta en egen..

jag vill lära mig prata och förstå arabiska, alltså inget läsa eller skriva..
måste ju bara finnas någon ljudfil någonstans på nätet, helst där någon först läser på svenska/engelska, och sen arabiska..
Nån som kan hjälpa mig hitta?
Citera
2009-09-27, 02:01
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soeta
sökte, och hittade denna tråden, inte lönt att starta en egen..

jag vill lära mig prata och förstå arabiska, alltså inget läsa eller skriva..
måste ju bara finnas någon ljudfil någonstans på nätet, helst där någon först läser på svenska/engelska, och sen arabiska..
Nån som kan hjälpa mig hitta?

Svaret jag gav tidigare i tråden gäller fortfarande.
Citera
2009-09-27, 03:06
Medlem
emdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildman
Ska göra en längre resa i mellanöstern snart och tänkte att det vore kul att lära sig lite av språket.

Så vart kan jag ladda ner en kurs i arabiska? Hittar inget på Piratebay... (fast det är säkert bara jag som är blind...)

Tack

"Snart" Haha lyckat att börja lära dig arabiska nu.

Lära sig Tyska eller Holländska eller annat nära besläktat språk tar säkert 1 år av väldigt intensivt studerande, arabiska lär vara svårare.
Citera
2009-09-27, 03:11
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emden

Lära sig Tyska eller Holländska eller annat nära besläktat språk tar säkert 1 år av väldigt intensivt studerande, arabiska lär vara svårare.
Artighets- och enklare turistfraser går snabbt att lära sig. Det tar inte många sekunder att lära sig säga "mumkin kebab min faDlak" t ex...
Citera
2009-09-27, 04:26
Medlem
abecedefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emden

Det går alldeles utmärkt att turbo-lära sig ett språk. Ge inte upp TS.

Lyssna på Jumpcut och dra en Michel Thomas, det kommer du långt på.
Citera
2010-08-29, 15:05
Bannlyst
Bumpar ämnet. Hur pass bra blir man på arabiska av michel thomas kurs? Förstår man barnprogram på arabiska? Rentav al jazeeras nyhetskanal? Kommer man klara sig socialt om man vill leva ett tag i ett arabisktalande land, eller kommer man bli begränsad till artighetsfraser och att fråga efter vart hotellet ligger?
Citera
2010-08-29, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fistosof
Bumpar ämnet. Hur pass bra blir man på arabiska av michel thomas kurs? Förstår man barnprogram på arabiska? Rentav al jazeeras nyhetskanal? Kommer man klara sig socialt om man vill leva ett tag i ett arabisktalande land, eller kommer man bli begränsad till artighetsfraser och att fråga efter vart hotellet ligger?

Naturligtvis finns det ingen enstaka kurs som kan lära en att förstå och tala arabiska flytande. Det krävs åratal av hängivna studier. Jag har tittat på Michael Thomas kurser, både den vanliga och den avancerade. Problemet är att ingen av dem lär ut hur man skriver arabiska vilket är ett måste om vill kunna läsa arabiska. Om man däremot bara vill kunna säga enklare meningar och inte bryr sig om skriftspråket så räcker kursen till.
Citera
2010-08-29, 19:54
Medlem
Nu har jag inte tittat på den arabiska kursen specifikt, men använt mig av en annan av MTs kurser. Och nej, jag tvivlar att du kommer förstå speciellt mycket av ett barnprogram, för att göra det krävs ett betydligt större vokabulär än vad dessa kurser erbjuder. Men du får absolut en bra grund, på ett lättfattligt sätt. Rekommenderas.
Citera
2010-08-31, 21:36
Medlem
Högskolan Dalarna har lagt ut utbildningsmaterial i arabiska för nybörjare på Itunes University (gratis)

http://itunes.du.se/

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här