Det finns en runt atta GB stor torrent med Michel Thomas som innehaller bland annat arabiska. Det gar ju utmarkt att bara valja de arabiska filerna om du inte vill ladda ner alla sprak.
Får nog inte lägga ut länk här men vet en sida du kan tanka ca 1.5 gig med ljudböcker och pdf filer vi megaupload och rapidshare (perfekt i ipred tider ).
sökte, och hittade denna tråden, inte lönt att starta en egen..
jag vill lära mig prata och förstå arabiska, alltså inget läsa eller skriva..
måste ju bara finnas någon ljudfil någonstans på nätet, helst där någon först läser på svenska/engelska, och sen arabiska..
Nån som kan hjälpa mig hitta?
sökte, och hittade denna tråden, inte lönt att starta en egen..
jag vill lära mig prata och förstå arabiska, alltså inget läsa eller skriva..
måste ju bara finnas någon ljudfil någonstans på nätet, helst där någon först läser på svenska/engelska, och sen arabiska..
Nån som kan hjälpa mig hitta?
Svaret jag gav tidigare i tråden gäller fortfarande.
Bumpar ämnet. Hur pass bra blir man på arabiska av michel thomas kurs? Förstår man barnprogram på arabiska? Rentav al jazeeras nyhetskanal? Kommer man klara sig socialt om man vill leva ett tag i ett arabisktalande land, eller kommer man bli begränsad till artighetsfraser och att fråga efter vart hotellet ligger?
Bumpar ämnet. Hur pass bra blir man på arabiska av michel thomas kurs? Förstår man barnprogram på arabiska? Rentav al jazeeras nyhetskanal? Kommer man klara sig socialt om man vill leva ett tag i ett arabisktalande land, eller kommer man bli begränsad till artighetsfraser och att fråga efter vart hotellet ligger?
Naturligtvis finns det ingen enstaka kurs som kan lära en att förstå och tala arabiska flytande. Det krävs åratal av hängivna studier. Jag har tittat på Michael Thomas kurser, både den vanliga och den avancerade. Problemet är att ingen av dem lär ut hur man skriver arabiska vilket är ett måste om vill kunna läsa arabiska. Om man däremot bara vill kunna säga enklare meningar och inte bryr sig om skriftspråket så räcker kursen till.
Nu har jag inte tittat på den arabiska kursen specifikt, men använt mig av en annan av MTs kurser. Och nej, jag tvivlar att du kommer förstå speciellt mycket av ett barnprogram, för att göra det krävs ett betydligt större vokabulär än vad dessa kurser erbjuder. Men du får absolut en bra grund, på ett lättfattligt sätt. Rekommenderas.