2003-10-13, 21:46
Medlem
Azraels avatar
Som ni kanske redan sett så har jag fått lite usa-bils nojja såhär på höstkvisten.
Var nere hos bilnasaren i Guldheden idag och tittade runt lite.
Tittade på en Corvette cab -87 men eftersom säljaren direkt prutade ner bilen från 129 till 110K så inser man att den antagligen stått och samlat damm ett tag. Vit med vit cab och helkass blå inredning. Visserligen skulle man kunna lacka om den och klä om stolarna och därmed tjäna en hacka. Men det kräver ju en del jobb också.
Hittade också en Pontiac Firebird -93 med LT1 motor. En verkligt fräsch bil (inredningen var i nära nog nyskick). 14K mil och 115K i pris.
Inte samma karisma som Corvette men ack så mycket mer praktiskt.
Plats för ungarna i baksätet och lastutrymme i baggaget.

Någon som har erfarenhet av Firebird eller Camaro (det är samma bil)?
Vill minnas att prestandan är 0-100 på 5,7 så den är ju dessutom bra mycket snabbare än Corvetten också. Snabbare än det mesta i trafiken för att vara exakt.
LT 1:an är väl ganska snål? Borde väl inte vara några problem att köra under litern på landsväg. Eller?

Input, input, input...
Citera
2003-10-13, 23:15
Medlem
Rubbermans avatar
Hehe, är inte så hemma just på amerikanare, men den där Corvetten lät ju lite läcker. Vit med blå inredning i skinn. Lite pimp-varning över det hela.
Däremot ser jag inte problemet med att säljaren prutade ner den med 19 k på en gång. Har försäljaren en gång börjat kan du nog få loss ett par lappar till och han vill bli av med den snabbt. Det betyder ju att du har guldläget, inte han.
Jag skulle tagit Corvetten, men den kanske var väl risig?
Citera
2003-10-14, 01:02
Medlem
Azraels avatar
Inredningen var helkass. Att klä om stolarna kostar 7K. Lacken var rätt risig den med men vitt är ju lätt att rekonda.
Om man tog vetten och lackade om den, förslagsvis i mörkblått för att matcha inredningen, och fixade ny klädsel till stolarna så skulle den vara helt ok.
Den hade inte gått särskillt långt. Rost behöver man ju inte ens tänka på av förklarliga skäl.
Förslag:
http://www.hashmarks.com/photos/stephens328.jpg
http://www.hashmarks.com/photos/gs707.jpg
http://www.hashmarks.com/photos/patrick846.jpg
Citera
2003-10-14, 10:58
Medlem
GreenManalishis avatar
Tror mer på en 93:a Firebird med LT1 än en 87:a Corvette med TPI.
Både mer praktisk och snabbare.
Är de med automat eller manuella?

Om det är cab du är ute efter så finns både Camaro och Firebird som cab.
Citera
2003-10-14, 15:58
Medlem
Azraels avatar
Båda är automat. Vetten cab o Transan coupé. Kostar ungefär lika mkt men transan är oändligt mkt finare i skicket. Vetten är direkt risig. Transan i optiskt nyskick.
Citera
2003-10-14, 17:22
Medlem
En vette är alltid en vette.....
Citera
2003-10-18, 13:24
Medlem
finkels avatar
Jag skulle tagit firebirden, av dom 2 iaf.En bra färdig, och som du själv säger,riktigt fräsch bil mot en Vette som behöver fixas till, för samma pengar.
En Vette är inte billig att renovera.Nu är det iofs ett tag sen jag skruvade Vette, men för 7k tror jag inte du får några stolar omklädda.
Var har du fått det priset?
Och det är väl ändå bara stolarna, skriver du inte att hela inredningen är kass?? Dörrsidor i Sv är INTE billiga, Sen har vi mattan oxå.
Ang lackning av en Vette så kostar det $$$$$Grundarbetet måste vara PERFEKT på denna "tvålkopp i plast"!! Iaf om du ska lacka den mörkt.
Slutsats, enligt mig:
Köp Firebirden! Nyckelfärdig, fräsch bil!!
Att börja fixa till Vetten, och göra det ordentligt, det kommer du INTE att tjäna några pengar på.
Citera
2003-10-19, 18:47
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Tror mer på en 93:a Firebird med LT1 än en 87:a Corvette med TPI.
Både mer praktisk och snabbare.
Är de med automat eller manuella?

Om det är cab du är ute efter så finns både Camaro och Firebird som cab.

TPI är billigare att trimma än LT1 och billigare delar till överlag.

LT1 tål inte lika mycket om man t.ex skulle vilja montera kompressor på den.... (Högre kompression än L98 TPI).
Citera
2003-10-19, 18:49
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Båda är automat. Vetten cab o Transan coupé. Kostar ungefär lika mkt men transan är oändligt mkt finare i skicket. Vetten är direkt risig. Transan i optiskt nyskick.

Ska du köpa med automat, se till att få nyare än '87 eftersom de tidigare 700R4 lådorna har betydligt sämre hållbarhet än '88+.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in