2003-10-13, 21:25
Medlem
Jag har ett stort problem med min dator!
Den skickar e-mail hela tiden när jag är ansluten till internet, jag har Norton AntiVirus 2004 och det blockar mailen hela tiden så jag får upp små rutor som varnar om att addressen redan e specificerad..har ej nån epost på datorn förutom hotmail. Finns det nåt program som kan följa all internettrafik? Ej active ports då det idetifieras som en säkerhets risk i Norton!ar provat med brandvägg men jag får ej installera någon, troligt viss pga viruset/trojanen!

Nån som har nåt tips? har provat div antivirus prog men inget hittar nåt!

tacksam för hjälp!!

//Pompe
Citera
2003-10-14, 07:17
Medlem
blueCommands avatar
Får gissa? Du har XP? Jag hade sånt innan, det är så att XP (Kanske bara är PRO?) har inbyggd SMTP server (För att skicka mail). Jag lyckades ta bort den på nått sätt, tror man kan stänga av den i services.msc. Om du använder den funktioner rekommenderar jag dig att skaffa en "redig" SMTP server som bara tillåter utgående mail från din dator, inte nån annas..
Citera
2003-10-14, 12:50
Moderator
rancors avatar
Klicka på "Start/Inställningar/Kontrollpanelen/Administrationsverkyg/Tjänster/ och kontrollera om SMTP körs.

Inaktivera den i så fall och sätt den som manuell

Har du ingen brandvägg?

du säger du använder NAV2004... Hur vet du att den är clean? Laddat den från nätet va? En del är förkonfigurerade för att inte scanna vissa kataloger och har inbyggda virus.. Kontrollera detta oxå.
Citera
2003-10-14, 15:30
Medlem
Hittar ingen smtp i tjänster..har ej PRO utan Home Edition! har tankat NAV ja, hur kan jag kolla om det är fifflad med då??
Brandvägg går ej att installera då den säger att det redan är en instans av setup igång redan..
Citera
2003-10-14, 15:41
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompe
Hittar ingen smtp i tjänster..har ej PRO utan Home Edition! har tankat NAV ja, hur kan jag kolla om det är fifflad med då??
Brandvägg går ej att installera då den säger att det redan är en instans av setup igång redan..
ah,

då har vi botemedel mot setupproblemet oxå..

Gå in och kolla efter följande nyckel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager

här... skall det finnas en nykel som heter "PendingFileRenameOperations" Den skall raderas och då kan du köra installationsprogram igen.
Citera
2003-10-14, 16:05
Medlem
Gick helt plötsligt endå att installera!!!
Får nu upp en Låg Risk varning Inkommande från 66.111.49.120:33337 genom explorer.exe är detta boven?? Virus scan hittadde en explorer.exe i roten av C: som var en trojan..kan den ha infektera orginal explorern eller ska den komunicera med internet??

Tackar djupt för hjälpen!!!

En liten fråga till bara, ger brandväggen reducerad hastighet i download program som tex E-Donkey
Citera
2003-10-14, 16:10
Medlem
Körde även en scan på NAV skivan hittade inget där!
Citera
2003-10-14, 16:19
Moderator
rancors avatar
Citat:
Gick helt plötsligt endå att installera!!!
Får nu upp en Låg Risk varning Inkommande från 66.111.49.120:33337 genom explorer.exe är detta boven?? Virus scan hittadde en explorer.exe i roten av C: som var en trojan..kan den ha infektera orginal explorern eller ska den komunicera med internet??

Tackar djupt för hjälpen!!!

En liten fråga till bara, ger brandväggen reducerad hastighet i download program som tex E-Donkey
Du,

E-Donkey har jag för mig är en spyware som kastar upp massa reklamfönster för dig hela tiden. Tror inte den är säkskillt bra som DL-manager heller.

Gå till www.lavasoft.de och ladda hem AdAware och installera och scanna för att se vad du har liggandes på hårddisken.

ang. Trojaner.. Låter läskigt, NAV är inte särskillt bra på att hitta dem. Testa att scanna från Pandas onlinescanner en gång oxå.

http://www.pandasoftware.com/actives..._principal.htm
Citera
2003-10-14, 16:33
Medlem
Killroys avatar
Citat:

Nej - Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Du,
E-Donkey har jag för mig är en spyware som kastar upp massa reklamfönster för dig hela tiden. Tror inte den är säkskillt bra som DL-manager heller

Edonkey har spyware men det går att ta bort under installationen. Edonkey är faktisk en rätt så bra fildelare om man inte har någon bråska. Bra utbud och ingen minimumshare men väldigt långsam.
Citera
2003-10-14, 20:27
Medlem
Tackar alla för tipsen! Datorn funkar klockrent nu har total blockat explorer.exe från internet..

Over and Out//Pompe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in