2009-04-03, 17:20
Medlem
har sett i flera lägenheter, däribland min egen, att det i mittenhöjd på tapeterna bildats flera mörka fläckar med smuts. mycket av fläckarna sitter runt strömbrytare till lampor, så det är ju lätt att anta att det är pga smutsiga fingrar som det blir skitigt efter ett tag. men tittar man noga ser man att det blir fläckar i princip överallt i lägenheten i ungefär samma höjd. många av dom största fläckarna i min lägenhet sitter på ställen där ingen människa nånsin satt sin hand eller annan kroppsdel. på vita träytor runt dörren är det lätt att torka bort, men på tapeterna är det värre..

jag har tänkt länge på vad det kan bero på, men inte kommit på nåt. en hemmasnickrad lösning är att i mitten på rummet möts kall o varm luft och då kanske det bildas lite statisk elektricitet, som små smutspartiklar dras till. när man sedan går runt i lägenheten så knuffas luften mot väggen.

men det kanske finns nån mindre långsökt förklaring?
Citera
2009-04-03, 17:30
Medlem
SafleBouges avatar
Låter som fettfläckar av människor som har lutat sig mot väggen. Har det stått en säng eller soffa i närheten där förut kanske?
Citera
2009-04-03, 17:34
Medlem
nej
Citera
2009-04-03, 18:12
Medlem
SergeantHartmans avatar
De där fläckarna är det som återstår av oförskämda personer jag har träffat.
Citera
2009-04-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantHartman
De där fläckarna är det som återstår av oförskämda personer jag har träffat.

oh my gooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooooooooooooooooooood!!!!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=egwD4...om=PL&index=33
Citera
2009-04-03, 18:21
Medlem
Neonights avatar
Som yrkesman gissar jag på genomslag ifrån gamla fläckar.
Citera
2009-04-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Som yrkesman gissar jag på genomslag ifrån gamla fläckar.

nej, det sitter utanpå tapeterna och går skrapa av med nageln. sätter sej även med jämna mellanrum på dörrkarmen/gaveln (vet ej vad det heter men själva träramen som utgör dörröppningen), o där går det torka av med trasa lätt.
Citera
2009-04-03, 19:18
Medlem
SergeantHartmans avatar
Om det här problemet är på riktigt, och man utvecklar både en grundlig förståelse för det och en effektiv lösningsmetod, så kan man tjäna hundra miljoner om året på det globalt. Det skulle kunna bli en formidabel revolution i tapetbranschen.
Citera
2009-04-03, 23:45
Medlem
appe-s avatar
något som är vanligt är just när en säng en gång har stått mot tapeten. jag har märkt att vissa madrasstyger avger färg mot tapet, samtidigt som sängens ägare lämnar fett- och smutsresten på väggarna.
Citera
2009-04-03, 23:57
Medlem
jovisst blir det fläckar där med. men jag frågar mej hur fläckarna kommer på andra ställen. jag som har bott här från början vet att ingen/inget nånsin nuddat vissa delar av tapeterna som ändå har fått fläckar.
Citera
2009-04-04, 17:29
Medlem
Damm och smuts fastnar ju lätt där det är drag och ventilation, men det kanske inte går in så bra i ditt fall..
Citera
2009-04-04, 17:34
Medlem
krimms avatar
Kanske har med att göra med luftens temperatur/densitet som gör att dammet i högre koncentration "svävar" i den höjden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in