Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-03, 15:11
Medlem
Jag undrar vad Flashback vidtar för åtgärder om en användare skulle bli, låt oss säga dödshotad via PM (Privata meddelanden)?
Citera
2009-04-03, 15:13
Bannlyst
Måste väl vara:

1.08. Grova personangrepp, trakasserier och hot är förbjudet

Grova personangrepp riktade mot andra användare är förbjudet, liksom trakasserier, hot eller förtäckta hot. Detta gäller både i inlägg och PM och kan leda till avstängning. Att använda signatur eller avatar för att angripa en användare betraktas som trakasserier.

Att använda nedsättande uttryck i debatten framställer möjligen skribenten som en sämre debattör, men är tillåtet. Upprepade personangrepp som inte räknas till grova kan tillsammans resultera i en tillsägelse eller varning.

...som gäller då?
Citera
2009-04-03, 15:15
Medlem
De skyndar sig och slår 112.

Min gissning skulle vara att en moderator får kolla in på ditt konto och se i din inkorg. Finns det något sådant hot får väl personen i fråga en avstängning, folk blir väl hotade på nätet lite för ofta att de skulle vidta några andra återgärder?
Citera
Bannlyst
Men om man bara skojade då?
Citera
Medlem
Katarsiss avatar
Det står i reglerna: 1.08. Grova personangrepp, trakasserier och hot är förbjudet

Grova personangrepp riktade mot andra användare är förbjudet, liksom trakasserier, hot eller förtäckta hot. Detta gäller både i inlägg och PM och kan leda till avstängning.

PM:et behöver verifieras för att åtgärd ska ske.

Edit: slowhand
Citera
2009-04-03, 15:21
Medlem
micaeles avatar
Finns det några bekräftade fall som modsen vill dela med sig av där detta och liknande onda ting har skett?
Citera
2009-04-03, 15:25
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Finns det några bekräftade fall som modsen vill dela med sig av där detta och liknande onda ting har skett?

Jag är lite lat. Söker man på PM i varningsforumet så hittar man lite exempel bland de som fått 1.08

(Fast jag skall tillstå att man får bläddra ner litet.)
Citera
2009-04-03, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Legionvasa Vs Tjohilda var väl en sådan "situation"?
Citera
2009-04-03, 15:42
Medlem
NoTruces avatar
Jag har hotats av en nuvarande medlem, men det skedde inte via PM här, utan jag fick det per mail. Det kan ju inte gärna räknas som FB:s domäner, men obehagligt var det iaf.
Citera
2009-04-03, 15:42
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Rent generellt gör inte FB något inte har direkt stöd i regelverket. Den kraftfullaste åtgärd vi har är bannlysning av ett konto, inte mer. Att FB hjälper till att spåra användare och lämna ut IP-adresser osv är alltså inte något man ska hoppas på.
Citera
2009-04-03, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Rent generellt gör inte FB något inte har direkt stöd i regelverket. Den kraftfullaste åtgärd vi har är bannlysning av ett konto, inte mer. Att FB hjälper till att spåra användare och lämna ut IP-adresser osv är alltså inte något man ska hoppas på.

Så då finns det inga gränser för vad man får göra på FB?

Hot kan väl knappast vara något som kan accepteras, och inte heller är det något som ingår i yttrandefriheten.
Citera
2009-04-03, 16:23
Medlem
Skulle dock vara i sin rätt att ge ut IP-numret på personen åtminstone då det är oacceptabelt att mordhota någon. Det är väl det minsta man kan göra liksom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in