2009-04-03, 13:58
Medlem
siddharthas avatar
Har studerat lite semantik och faschinerats av hur olika man kan tolka sanning. Men en sak förbryllar mig lite. Vissa satser, exempelvis "Kungen av Frankrike är flintskallig" kan brytas ner med metoder definierade av Russel eller Frege. Och så till att ha sanningsvärde eller inte.

Men har satser om framtiden sanningsvärde?
"Imorgon skall jag tvätta"
"Om ett år skall jag åka till Cypern"

Vad för teorier kan man lägga fram för detta? Någon som har en aning om vad man kan läsa för att få lite mer koll?
Citera
2009-04-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Har studerat lite semantik och faschinerats av hur olika man kan tolka sanning. Men en sak förbryllar mig lite. Vissa satser, exempelvis "Kungen av Frankrike är flintskallig" kan brytas ner med metoder definierade av Russel eller Frege. Och så till att ha sanningsvärde eller inte.

Men har satser om framtiden sanningsvärde?
"Imorgon skall jag tvätta"
"Om ett år skall jag åka till Cypern"

Vad för teorier kan man lägga fram för detta? Någon som har en aning om vad man kan läsa för att få lite mer koll?
Det här får mig att tänka på två saker.

Först det att man inom fenomenologi kan tala om att man kan handla med ord. Till exempel meningen "Jag lovar att jag ska tvätta imorrn", innebär att jag gör det, jag lovar, oavsett om jag uttalar meningen eller om jag skriver ner den, kanske till och med om jag enbart tänker det. Likadant med "Jag vet...", "Jag tror..." och så vidare. Och handlingar måste väl sägas ha ett sanningsvärde. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad denna fenomenologi kallas, men man talar även om det i semiotiken så du kanske vet vad jag talar om

Sen får det här mig att tänka på något jag lärde mig inom statistik, att det finns grader av reliabilitet. Att fråga om handling har högre reliabilitet än om man frågar om opinion, och att fråga om något som händer just nu har högre reliabilitet än om man frågar om något som kommer att hända i framtiden. Speciellt om det är långt in i framtiden. Statistiskt sett är det störst risk att resultatet inte alls reflekterar verkligheten om man frågar vilket parti en person ska rösta på om 10år, jämfört om man frågar vad personen gör just nu. Var detta passar in filosofiskt vet jag inte heller tyvärr, men kanske något om vetenskapsteori...
Citera
2009-04-03, 17:56
Medlem
siddharthas avatar
Lite om det jag knåpat ihop själv:

Vissa satser, speciellt analytiska kan betraktas som att ha sanningsvärde även i framtiden. Exempelvis torde 7+5=12 vara det även imorgon. Detta är en logisk sanning och har därför kraft i evigheten.

Sanning enligt korrespondansteorin där påstående korresponderar mot fakta/faktum i världen går inte att tillskriva sanningsvärden då man inte kan veta hur dessa fakta relaterar i framtiden.

Koherensteorin om sanning bör, om jag fattat rätt, funka på en tidsbestämd framtid. En sats är om den hänger samman med ett stort system av satser vara sann. Exempelvis. Har jag ett kontrakt som säger att jag skall jobba tills Juni. Jag har en lägenhet som har ett långt kontrakt. Jag trivs bra på jobbet. Det är därför inte helt osant att påstå att jag i nästa vecka också jobbar kvar.

Om jag fattat rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in