• 19 274 online
  • 1 127 809 medlemmar
  • 58 524 710 inlägg
2007-01-15, 12:03
Medlem
johan~s avatar
Blitt lite nyfiken på seedboxar på sistone, och har kikat på dediboxinternationals tjänst.

Det är bara det: jag kan inte ett skit om sånt och inte finns det några guider!

Vad behöver man konfigurera för att kunna sätta upp utorrent?

Det finns Windows-alternativ som OS till boxen, t.ex. Server 2003, Server 2003 Web, XP SP2, osv.

Får man upp servern som ett remote desktop och kan styra precis som en vanlig dator, eller hur funkar det?

Sen undrar jag om det är någon som har erfarenhet av någon supplier, och kan ge kommentarer om den.

All info om sädboxar är hjärtligt välkommen!
Citera
2007-01-15, 13:23
Medlem
http://www.leaseweb.com är bra
De har inga problem med torrent
Citera
2007-01-15, 18:08
Avstängd
DrMaZzs avatar
Dum fråga, men vad är en seedbox?
Citera
2007-01-15, 18:29
Medlem
pettson3816s avatar
Tror det är ngt slags bandbredd som ngn leverantör erbjuder som seedar dina torrents åt dig.. Är dock inte säker, men ngt sådant är vad jag fått för mig.
Citera
2007-01-15, 18:31
Medlem
groils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Dum fråga, men vad är en seedbox?

En server till för att seeda på?
Citera
2007-01-15, 18:43
Medlem
pooboxxxs avatar
En dedikerad server som du får göra vad du vill med ex. seeda torrenter.

Edit: För att klargöra, det finns såvitt jag vet inga företag som erbjuder just "seedboxar". De erbjuder dedikerade servers som kan användas för bla att seeda med.
Citera
2007-01-15, 21:15
Medlem
johan~s avatar
Du hyr en server som sitter på en lina, gärna 100/100.

Alltså hyr du server + lina som du kan göra vafan du vill med.

Seedbox = att du använder servern till att tanka torrents och seeda.
Citera
2007-01-15, 23:16
Medlem
swebarbs avatar
http://www.dedibox.fr/
Citera
2007-01-15, 23:34
Medlem
MicZes avatar
Dedibox.fr är grymt dåliga. ovh.fr är bättre på den franska marknaden iaf.

Många som andvänder torrent befinner sig i USA därför bör en server hostad där bara det bästa valet. Jag hyrde en server på fdcservers.net Jag lyckades väl seeda en 6 terabyte på en månad.

(Jag skulle ha servern till ett projekt men det sket sig så då passade jag på när jag ändå hade slängt ut pengar) 50-60 megabit lyckades jag klämma med lite vilja. (Svårt att klämma mer på en sketen IDE disk hade galen rambuffer dessutom)

Sen finns tyska giga-international rätt ok i europa.
webcows i sverige har 100/100 boxar med obegränsad överföring men prisena ligger på 1600+moms
prq.to kan man ställa en colocerad server på 10/10 för en 500kr i månaden, då piratebay har med dom att göra lär risken att bli avstängd vara extremt låg.

Danska Easyspeedy.com kan kanske fungera har inte provat dem dock, trevlig kundsupport. Cappar speeden till 10/10 vid väldigt hög förbrukning (hur hög vet jag ej) tills man återställer det via kontrollpanelen.

Lycka till.

Ett varningens ord, betala aldrig mer än en månad i taget, du kan närsomhelst bli avstängd utan förvarning, ska man seeda massor med data på billiga 100/100 servar får man vara beredd på att det händer. Så andvänd bara pengar du har råd att förlora är mitt tips.
en fullt utnyttjad 100/100 lina kostar företaget du hyr av minst 1000$ dvs 10ggr mer än du betalar

Alla företag ovan har "obegränsad överföring" så man åker inte på kostnader för överförbrukning
---
Någon form av Windows är enklast sen lägga in utorrent. sen är det mer eller mindre bara o börja.
Det ska finnas något smidigt till linux, torrentflux tror jag det heter man har inte orkat sätta mig in i det.
Citera
2007-01-15, 23:44
Medlem
dedikerad servrar finns det ju hur många som helst alternativ att välja mellan, och hastighet är inga större problem att få 100/100, men sedan är det ju trots allt så att du kommer få betala för datan som överförs, oftast ingår ju ett visst antal Gb/mån och utöver det får du betala extra/gb eller liknande.
Citera
2008-10-31, 20:48
Avstängd
RazER__s avatar
Är inte alls kunnig inom det här... men har 2 datorer och en server hemma, kan jag göra om servern till en " seedbox-server " så att det går smidigare att seeda från båda datorerna?
Citera
2008-10-31, 21:30
Medlem
zeligs avatar
En annan variant är om du kanske har en äldre släkting som inte utnyttjar sin bandbredd (typ farmor/mormor o.s.v) som bor någonstans där man kan få snabbt bredband (istan?), kanske på ett servicehus?

Hur som helst du betalar för abonnemanget, ställer dit en liten tyst server i garderoben så inte mormor blir störd och voila du har din seedbox!

Ingen kommer att sätta dit en gammal tant för fildelning och tänk va mormor blir glad när du kommer och hälsar på ofta
Citera