2009-04-03, 00:38
Medlem
mentometers avatar
Hej på er

När jag sjunger - obs alltid ensam, är ej offentlig med mitt ylande - fast jag gillar att ta höga toner. Som vinnaren i melodifestivalen - La Voix och även Sarah D.F Moving On gillar jag att yla med. Problemet är att jag börjar gäspa även om jag inte gäspar varken innan eller efter. Vad kan det bero på?
Beror det på syretillförseln antar jag, men som amatör så andas jag ju när jag känner för det... hm... konstig fråga eller?
Citera
2009-04-03, 00:42
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Hej på er

När jag sjunger - obs alltid ensam, är ej offentlig med mitt ylande - fast jag gillar att ta höga toner. Som vinnaren i melodifestivalen - La Voix och även Sarah D.F Moving On gillar jag att yla med. Problemet är att jag börjar gäspa även om jag inte gäspar varken innan eller efter. Vad kan det bero på?
Beror det på syretillförseln antar jag, men som amatör så andas jag ju när jag känner för det... hm... konstig fråga eller?
Det är som du säger, du får för lite syre. Du får tänka på andningen helt enkelt.
Citera
2009-04-03, 00:57
Medlem
micaeles avatar
Du ska andas djupt och med magen under sjungandet, även om det är svårt till en början.
Citera
2009-04-03, 09:01
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Du ska andas djupt och med magen under sjungandet, även om det är svårt till en början.

Kan inte lära mig att göra det, har försökt hur länge som helst. Istället blir jag helt slut när jag sjunger..
Citera
2009-04-03, 13:04
Medlem
xsakuraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Kan inte lära mig att göra det, har försökt hur länge som helst. Istället blir jag helt slut när jag sjunger..

Men det är för man andas nästan tvärt om som vanligt.
Andas i = magen in, andas ut = mage ut, men man får köra det tvärt om, andas du in så fyller du "magen" med massa luft, så den går ut och sen när du släpper ut luften så får du vanlig mage igen, som en ballong!
Det var ungefär en sån förklaring jag fick av min sångpedagog, dock sa hon det lite bättre.

Prova lägga er på golvet och andas och ta toner på just detta sättet, kanske funkar
Citera
2009-04-05, 23:28
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Nej, man skall slappna av såpass i magen att luften flödar in av sig själv. Övningen man använder för att känna hur det känns när det är rätt mängd luft är att på ett "sss"-ljud släppa ut all luft så att man nästan blir blå i ansiktet och sen bara slappna av så att lungorna reflexmässigt fylls med luft. Den mängden räcker. Tar man djupa andetag använder man kroppen på ett kontraproduktivt sätt eftersom det plötsligt behövs en massa onödig energi till att andast IN först innan man andas ut och därmed får man spänningar.

Beträffande ditt gäspande så vet man inte riktigt varför man gäspar (förutom att man är trött). Syrebrist och annat är obekräftade teorier. Vad du däremot skall lära dig är att öppna svalget när du sjunger på samma sätt som när du gäspar. Prova sjung SAMTIDIGT som du gäspar så känner du säkert att det går lite enklare.
Citera
2009-04-06, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...

Sök på typ "voice worm up" eller "singing lessons" eller "voice lessons" på youtube. de finns riktigt bra filmer där dem visar övningar hur du ska andas med magen. Tro mig, de funkar skit bra! Där gör du lätta övningar som gör att du automatiskt kommer andas med magen, utan att du tänker på det. hittar du inte så kan ja skicka en länk.
Citera
2009-04-13, 02:07
Medlem
jag har samma "problem" och jag har alltid undrat vad det beror på. Ibland går det hur bra som helst men ibland gäspar man hela tiden och blir sur
Citera
2009-04-13, 15:57
Medlem
njutarens avatar
Skrota idén med syrebrist, det är fel. Så mycket har jag förstått av respirationsavsnittet i skolan.

Gäspningar beror ibland på sympatiska påslag (alltså stress som leder till adrenalinfrisättning) jag brukar gäspa mellan övningarna när jag gymmar , och det är samma anledning.

Känner du att du tar i när du klämmer dina höga toner kan det bero på en lätt adrenalinfrisättning som kommer av ansträngning.

Kuriosa:
Hundar har två olika sorters gäspningar, ett när de är trötta (de jobbar mycket med avlång tunga då) och ett när de får stresspåslag, tex när de skall gå ut (och avger då ett litet pip).
Citera
2009-04-14, 03:52
Medlem
Det som du upplever som att gäspa, är att du lyfter "soft palate" vilket är, om du känner på ytan bakom dina övre framtänder känner du hård hud, om du fortsätter bakåt så blir det mjukt. Det är din soft palate. När man sjunger ut så kan man "höja" soft palate, som är samma sak som början av en gäspning.

När du höjer din soft palate så får du mer harmoniska övertoner, eftersom lite av ljudet fortsätter o skapar resonans i ditt huvud. Du får en mer "fyllig" ton, om man säger så! Testa prata samtidigt som du halvgäspar, dvs höjer din soft palate. Du du låter lite "dopy" eller goofy.

Så just att du känner att du gäspar när du sjunger ska du inte oroa dig för, det betyder bara att du använder korrekt teknik . Man kan sjunga utan att höja den också, du får då en mindre "fyllig" eller "mörk" röst.

I det här sammanhanget har gäspningen inget att göra med syrebrist eller något annat. Det är bara att när man sjunger så får man mer harmoniska övertoner när man höjer soft palate, vilket folk oftast gör av instinkt när dom sjunger.
Senast redigerad av theanonimoz 2009-04-14 kl. 03:56.
Citera
2010-12-29, 00:00
Medlem
guldtrassels avatar
Under att jag läste den här tråden så gäspade jag 5 gånger.
Annars så tackar jag för tipsen då jag har exakt samma problem. Oj, nu gäspade jag igen ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in