Jag kan inte längre kopiera filer från min externa HD (Seagate FreeAgent 500gb, formaterad i Mac OS Extended) till systemdisken.
Vissa filer går att kopiera, men inte var och en för sig, utan jag måste ta 3-4 stycken åt gången för att det skall funka.
De filer jag vill ha går inte alls att kopiera, inte heller om jag tar flera åt gången (får en sån där förbud-att-parkera-symbol vid muspekaren).
Fenomenet uppstod plötsligt, och strax efter att jag kopplat ur ett Mbox2 Mini-ljudkort.
Har förmodligen inte nåt med saken att göra, men man vet ju aldrig.
Har kollat behörigheter på alla inblandade diskar, och det verkar vara i sin ordning.
Kör Tiger 10.4.11
Någon idé om tänkbara fel?
EDIT: Det går dock utmärkt att skriva till den externa disken.
Senast redigerad av stuvarn 2009-04-03 kl. 00:29.
Du har så klart provat att koppla från disken och återansluta den? Startat om datorn?
I så fall verkar det peka på ett behörighetsproblem för individuella filer, dvs att du inte har behörighet att läsa vissa filer på disken. Nu kommer jag inte ihåg hur det fungerar i Tiger med att ställa behörigheter, men det finns ett bra program som fixar det snabbt och smidigt. Batchmod heter det. http://www.macchampion.com/arbysoft/Welcome.html
Bara att ställa in önskvärda rättigheter på disken och se till att alla rättigheter "applies to enclosed files".
Var dock ganska övertygad om att det inte hade med behörigheter att göra då det;
1 - funkade fram tills helt plötsligt,
2 - tillsynes var en slump vilka filer som gick att kopiera och inte.
Men ack så fel jag hade