2009-04-02, 21:30
Medlem
Detta är säkert en korkad fråga, men jag måste ändå ställa den eftersom jag inte hittar nåt bra svar...

Vad är det för skillnad på parkettgolv och tarkettgolv? Jag har just flyttat in i en lägenhet där mäklaren marknadsförde golven som parkettgolv, men det är i själva verket tarkett... Jag fattar ju inte riktigt vad skillnaden är men nån sa att tarkett är billigare...

Tacksam för svar
Citera
2009-04-02, 21:34
Medlem
micaeles avatar
Parkett är en officiell benämning på en viss typ av golv, medans Tarkett är ett företagsnamn som gör just golv under det namnet.
Citera
2009-04-02, 21:34
Medlem
klutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Detta är säkert en korkad fråga, men jag måste ändå ställa den eftersom jag inte hittar nåt bra svar...

Vad är det för skillnad på parkettgolv och tarkettgolv? Jag har just flyttat in i en lägenhet där mäklaren marknadsförde golven som parkettgolv, men det är i själva verket tarkett... Jag fattar ju inte riktigt vad skillnaden är men nån sa att tarkett är billigare...

Tacksam för svar
Parkett är ett massivt trägolv. Tarkett är en tillverkare av laminatgolv.
Citera
2009-04-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klute
Parkett är ett massivt trägolv. Tarkett är en tillverkare av laminatgolv.

Ok.. med andra ord så gick mäklaren alltså ut med felaktig information rörande golven...
Citera
2009-04-02, 21:39
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ok.. med andra ord så gick mäklaren alltså ut med felaktig information rörande golven...
Högst troligt, ja. Mäklares jobb är, likt advokaters, att ljuga så deras klienter får så mycket ut av det som möjligt.
Citera
2009-04-02, 21:46
Medlem
Men golvet är alltså ett laminatgolv?

Golvet är faktiskt bland det snyggaste jag sett så jag känner mig lite förvånad. Dock gör det mig inte så mycket att det inte är äkta vara, men jag antar att kvalitén är sämre..?
Citera
2009-04-02, 21:49
Medlem
klutes avatar
Tarkett gör trägolv och plastgolv också, men jag trodde att du syftade på att golvet inte var "riktigt"trä.
http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wood/offer.asp[
Citera
2009-04-02, 21:50
Medlem
micaeles avatar
Smit in på http://www.tarkett.se och leta upp just ditt golv, så kanske du får veta precis vad det är och består av.
Citera
2009-04-02, 21:50
Medlem
Fickludds avatar
Tarkettgolvets yta är ett fotografi av ett trägolv medan ett parkettgolv förhoppningsvis är massivt trä.
Citera
2009-04-02, 21:56
Medlem
Ok, tack för infon.

Tror att det är sånt där Rumba 13 mm... Kanske inte betraktas som ett lyxgolv men måste ändå säga att det gör sig extremt bra hemma hos mig
Citera
2009-04-02, 21:59
Medlem
vissen_blommas avatar
Micaele har rätt. Tarkett är ett företagsnamn som tillverkar bla parkett och laminatgolv. Laminat är en billigare version av golv där det yttersta träskiktet ofta är betydligt tunnare än parkettgolv och därmed går det oftast inte att slipa om efter X-antal år. En nackdel kan även vara att tappar du ett tungt, vasst föremål på ett laminatgolv så kan det flyga ur en flisa och du ser typ en ljus "spånskiveyta" i jacket. Händer samma sak på parkett får du en försänkning i träet men behåller ytan och kulör.
Citera
2009-04-02, 22:13
Medlem
klutes avatar
Citat:
Ok, tack för infon.

Tror att det är sånt där Rumba 13 mm... Kanske inte betraktas som ett lyxgolv men måste ändå säga att det gör sig extremt bra hemma hos mig
Då hade mäklaren i alla fall inte fel, det är ett äkta trägolv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in