2009-04-09, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oleg Rybakow
Vad man skulle behöva i din variant av cancerterapi är ett antal koherenta källor, vilket är särdeles lätt på mikrovåg. Det går att frekvens- och faslåsa ett antal magnetroner (finns t o m ett patent på hur man gör ett strålvapen) för detta ändamål.

Skulle du kunna vara vänlig och förtydliga detta? Vad menar du med "koherenta källor" om jag får fråga? Inträngningen behöver inte vara mer än ung. 20 cm i kroppen. Har du nån uppfattning om hur korta våglängder man kan använda sig av för att kunna uppnå detta? Att en sfär på flera centimeter av kroppen ska dödas genom värme kan upplevas som farligt och obehagligt. Men om man tänker på att människor offta överlever skottskador, amputationer m.m. så tror jag inte de skulle få några större men av det. Även vid vanliga canceroperationer så tar man ju bort vävnad med relativt bred marginal för att säkerställa att man får med allt.
Senast redigerad av fläskbak 2009-04-09 kl. 00:41.
Citera
2009-04-09, 13:18
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oleg Rybakow
Nej, vatten i flytande form har en mycket bred resonans med topp mellan 10-30 GHz (temperaturberoende). Vattenånga har en resonans vid ca 22 GHz.

Du har helt rätt, men det finns fler resonansfrekvenser
Citera
2009-04-09, 13:34
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Jasså? Har du några som helst kunskaper på området eller spekulerar du utifrån din fria fantasi? En person som verkade veta vad h*n pratade om skrev tidigare i tråden att det var omöjligt. Ange en lämplig pålitlig källa för ditt påstående tack.

Har en del kunskap inom mikrovågsteknik och antennteori... Ska försöka förklara på ett enkelt sätt:

Material har olika egenskaper och en av dem är komplex permittivitet som består av två delar: En del som är frekvensberoende och en del som är frekvensoberoende. Detta skulle man kunna utnyttja för att få olika effekt på olika material. Dock är det (vanligtvis) högre frekvenser som gäller...
Citera
2009-04-09, 14:08
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Du har helt rätt, men det finns fler resonansfrekvenser

Vad skulle resonansfrekvensen vid 84 GHz motsvara för excitation? Om den nu existerar lär den knappast vara relevant jämfört med de vanliga dielektriska förluster som leder till det breda absorptionsbandet vid 10-100 GHz.
Citera
2009-04-09, 17:43
Bannlyst
Kan vi enas om att mikrovågs-anordningen som jag föreslog förmoldigen skulle fungera och att man då antagligen kan behandla cancer med den? Jag förställer mig den som en kombinerad PET-scan microvågs-stålare där operatören först scannar in patienten och får en 3-d bild på en datorskärm. Operatören identifierar eventuella tumörer på 3-d skärmen zappar dessa tumörer med mikrovågor i bästa datorspelsstil. Patienten kan därefter gå hem frisk och kry.
Citera
2009-04-09, 17:51
Medlem
evolutes avatar
Om du inte bryr dig om hur det ska implementeras så fungerar det väl.
Citera
2009-04-09, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Om du inte bryr dig om hur det ska implementeras så fungerar det väl.

Menar du att den borde fungera i teorin men att det i praktiken kommer uppstå svårigheter eller menar du att den är teoretiskt ickefungerande från början?
Citera
2009-04-09, 19:00
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Menar du att den borde fungera i teorin men att det i praktiken kommer uppstå svårigheter eller menar du att den är teoretiskt ickefungerande från början?

Jag menar att tanken att värma cancerceller med mikrovågor redan existerar, och din nyhet som alltså är att "på något sätt" zappa cancercellerna utifrån är alldeles för ospecificerad. Den riktiga idén måste alltså vara att ta reda på hur man sköter zappandet på ett praktiskt sätt.
Citera
2009-04-09, 21:37
Medlem
Hankes avatar
I Arboga bygger de just nu ett diagnostiskt verktyg inom mikrovågsområdet. Kolla in Arbexa (www.insara.se). I Göteborg finns också Medfield Diagnostics (http://www.medfielddiagnostics.com) som också pysslar med liknande. Men själva avlägsnandet av tumörer har jag inte speciellt stor koll på för tillfället...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in