2009-04-08, 10:36
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Jag tänker mig följande nya cancer behandling:

1) Man identifierar var tumören är via PET eller liknande metod och lokaliserar den i Y, Z och X led.

2) Man stålar med svaga mikrovågor (MASER?) från många källor samtidigt runt om kroppen.

Varje stålkälla är i sig själv för svag för att skada vävnad genom uppvärmning. Man har emelleritid arrangerat stålkällorna på ett sådant vis så att vågtopparna överlappar varandra i tumörområdet vilket gör att de många strålkällorna värmer upp exakt tumörområdet. Tumören värms till 46-47 grader celcius vilket räcker för att tumör-cellerna ska dö. Patienten kan därefter gå hem botad från cancer utan någon invasiv operation behövs.

Om resurser eller kunskaper att implementera denna metod i verkligheten så får ni gärna kontakta mig och ge mig kredits ifall ni har några framgångar med den.

eller kan man bygga en hjälm med olika radioaktiva strålkällor som strålar in i en punkt som man styr i xyz led. oj nej det är redan gjort, för typ 10 år sen..
Citera
2009-04-08, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
eller kan man bygga en hjälm med olika radioaktiva strålkällor som strålar in i en punkt som man styr i xyz led. oj nej det är redan gjort, för typ 10 år sen..

Du kanske att var du med själv också eller och kan förklara detaljerna närmare? Celler kan överleva radioaktivitet men de kan inte överleva värmechock. Det borde även vara lättare att fokusera mikrovågor till ett speciellt område jämfört med radioaktivitet.
Senast redigerad av fläskbak 2009-04-08 kl. 13:05.
Citera
2009-04-08, 13:17
Medlem
Blå Rutas avatar
Känns inte alltid som det är en bra idé att grilla saker med värme i kroppen. Man måste ju ändå operera ut klumpen med stekt kött sedan väl?
Vet att man bränner med cancer i levern, men det är för att man bränner igen sårytorna för att förhindra att man förblöder eftersom levern är porös som fan och är gjord för att släpa igenom blod när den filtrerar det.
Citera
2009-04-08, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Känns inte alltid som det är en bra idé att grilla saker med värme i kroppen. Man måste ju ändå operera ut klumpen med stekt kött sedan väl?
Vet att man bränner med cancer i levern, men det är för att man bränner igen sårytorna för att förhindra att man förblöder eftersom levern är porös som fan och är gjord för att släpa igenom blod när den filtrerar det.

Tumören och vävnaden blir inte grillad som en stekt korv så att den blir förkolnad utan bara uppvärmd tillräckligt så att den dör. Den döda vävnaden behöver naturligtvis inte opereras ut utan kommer att brytas ned och absorberas av kroppen och ersättas med frisk vävnad.
Citera
2009-04-08, 17:43
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Tumören och vävnaden blir inte grillad som en stekt korv så att den blir förkolnad utan bara uppvärmd tillräckligt så att den dör. Den döda vävnaden behöver naturligtvis inte opereras ut utan kommer att brytas ned och absorberas av kroppen och ersättas med frisk vävnad.

Självklart så blir den inte stekt. Jag bara överdrev lite. Det jag undrade vad om den döda vävnaden verkligen absorberas av kroppen så lätt. Känns som det är enkelt för kroppen att bara kapsla in skiten, eller om den absorberas så kanske bara ersätter kroppen utrymmet med bindväv.
Citera
2009-04-08, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Självklart så blir den inte stekt. Jag bara överdrev lite. Det jag undrade vad om den döda vävnaden verkligen absorberas av kroppen så lätt. Känns som det är enkelt för kroppen att bara kapsla in skiten, eller om den absorberas så kanske bara ersätter kroppen utrymmet med bindväv.

Vad händer när du har bränt dig påhanden? Går du då gå till doktorn för att avlägsna dököttet eller?
Citera
2009-04-08, 18:31
Medlem
Citat:
Vad händer när du har bränt dig påhanden? Går du då gå till doktorn för att avlägsna dököttet eller?
Det är skillnad på död hud och död vävnad inombords. Det förra har kroppen mekanismer för att hantera, det senare kan bli riktigt farligt.
Citera
2009-04-08, 23:25
Medlem
Masrar och annat

Problemet är alltså att det blir svårt att få denna uppvärmning lokal. Hur du än gör med massa antenner runt omkring så blir det svårt att få området mindre än storleksordningen en våglängd i mediet. Försöker du minska storleken genom att använda högre frekvens (och kortare våglängd) får du dålig inträngning. Tyvärr är fysikens lagar lite svåra att överlista här.

En maser är en mikrovågsvariant på laser, men den kräver en hel del kringutrustning då den skall kylas ned till typ 4K... Används i princip inte numera. Förr endast i väldigt känsliga mikrovågsmottagare.

Vad man skulle behöva i din variant av cancerterapi är ett antal koherenta källor, vilket är särdeles lätt på mikrovåg. Det går att frekvens- och faslåsa ett antal magnetroner (finns t o m ett patent på hur man gör ett strålvapen) för detta ändamål.
Citera
2009-04-08, 23:36
Medlem
Patent...

Efter en kort sökning på Google Patents fann jag följande "prior art":
http://www.google.com/patents?id=a3giAAAAEBAJ&dq=5441532
Citera
2009-04-08, 23:43
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Normala mikrovågsugnar är optimerade för att värma vatten så vitt jag förstår. Går det bygga en microvågsugn som inte värmer vatten utan andra substanser? Man ska alltså kunna stoppa i vatten och den aktuella substansen (i var sin behållare) i microvågsugnen och sätta igång ugnen. Vattnet ska då inte värmas eller värmas obetydligt medan den aktuella substansen ska bli varm. Är detta möjligt?

Jodå, det går helt klart att genomföra. Det gäller bara att undvika vattnets resonanser (finns en vid 84 GHz om jag inte missminner mig) och eventuellt träffa en resonans för det material du vill tillföra energi till...
Citera
2009-04-09, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Jodå, det går helt klart att genomföra. Det gäller bara att undvika vattnets resonanser (finns en vid 84 GHz om jag inte missminner mig) och eventuellt träffa en resonans för det material du vill tillföra energi till...

Jasså? Har du några som helst kunskaper på området eller spekulerar du utifrån din fria fantasi? En person som verkade veta vad h*n pratade om skrev tidigare i tråden att det var omöjligt. Ange en lämplig pålitlig källa för ditt påstående tack.
Senast redigerad av fläskbak 2009-04-09 kl. 00:14.
Citera
2009-04-09, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke

Nej, vatten i flytande form har en mycket bred resonans med topp mellan 10-30 GHz (temperaturberoende). Vattenånga har en resonans vid ca 22 GHz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in