2009-04-02, 19:43
Medlem
behöver hjälp med följande tal:
http://i39.tinypic.com/16bkpzl.jpg
skulle jag kunna få en lösning?
Citera
2009-04-02, 21:01
Medlem
För att bestämma en funktions f extremvärden över ett slutet område, skall man göra 3 saker:
  1. söka punkter i det inre där funktionen inte är deriverbar
  2. söka punkter i det inre där gradienten är 0
  3. söka extremvärden på randen

Alltså skall du till att börja med derivera f partiellt. Undersök sedan om det finns punkter där derivatan inte existerar. Studera f:s värde i dessa punkter. Därefter skall du söka punkter där partialderivatorna är 0. Studera f:s värde i dessa punkter.

Nu över till randen. Parametrisera alla delar av randen. Sätt in parametriseringen i f så att du får en funktion av bara en variabel. Repetera de tre punkterna för denna funktion: derivera funktionen och undersök funktionens värde i punkter där derivatan inte är definierad samt där derivatan är 0, och undersök funktionens värde i parametriseringens randpunkter.
Citera
2009-04-02, 21:12
Medlem
okay ja jag förstår , slutet förstår jag mycket bra, men jag kan tyvärr inte det där med partiell derivering =/
Citera
2009-04-02, 21:51
Medlem
skulle du möjligen kunna hjälpa mej att komma fram till x och y?
Citera
2009-04-02, 22:08
Medlem
Trolldegs avatar
Varför går du inte tillbaka två steg i dina matematikstudier. Det går inte cykla innan man kan gå, typ.
Citera
2009-04-02, 22:11
Medlem
bra fråga! men har inget val just nu.. om du har lust och tid så kan du ju lära mej hur jag får fram y och x
Citera
2009-04-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepedav
okay ja jag förstår , slutet förstår jag mycket bra, men jag kan tyvärr inte det där med partiell derivering =/
Vad är det för kurs du läser där då har fått en sådan här uppgift utan att dessförinnan ha lärt dig att derivera partiellt?
Citera
2009-04-02, 23:07
Medlem
haha ja det är sjukt, läser analys i en variabel och algebra , båda är 15 poäng.. mm på föreläsningarna går de igenom massa bevis bara =/ vi klagade en gång, men det blev ingen som helst skillnad, folk typ sitter och frågar varandra. och skriver av lösningar.. har du nåt tips på hur man kan börja studera in matten?
Citera
2009-04-02, 23:16
Medlem
rularns avatar
Citat:
haha ja det är sjukt, läser analys i en variabel och algebra , båda är 15 poäng.. mm på föreläsningarna går de igenom massa bevis bara =/ vi klagade en gång, men det blev ingen som helst skillnad, folk typ sitter och frågar varandra. och skriver av lösningar.. har du nåt tips på hur man kan börja studera in matten?

Jag gick igenom flervariabelanalysen nästintill på egen hand från Persson/Böiers "Analys i flera variabler" med tillhörande övningshäfte, den kan jag starkt rekomendera. Men du måste väl ha någon kurslitteratur?

Sen undrar jag också va det är för sätt ni skickar in svaren, är det genom sidan? Eller är det bara ett facit?

Verkar vara ett konstigt upplägg ni har på kursen utifrån de jag sett än så länge.
Citera
2009-04-03, 08:37
Medlem
Som svar till många människor....

Vadå, han går ju igenom bevis för olika satser och sen räknar lite uppgifter med hjälp av satserna. Det är ju inte gymnasiet, dom kommer inte banka in informationen... Förstår man inte på lektionen får man plugga lite själv.
Han har ju t.ex. gått igenom partiell derivata helt utförligt...
Jag har klarat alla WebWork-uppgifter och det är ju inget nytt som kommit där.

Det finns lite olika andra hjälpmedel för studenter, t.ex något som heter "Mail instruktor" som är rätt bra i WebWork (jag antar att du vet att det finns och hur det fungerar) och "Jourhavande amanuens" varje dag så det är bara att traska dit och fråga saker.

På dom lektioner jag varit på tycker jag dom gått igenom allt man kan förvänta sig.
Btw. så har vi Analys i en variabel, Persson - Böiers som är väldigt väldigt bra! Jag har pluggat in halva kursen genom den eftersom jag hoppade in efter halva terminen och jag kan hänga med lungt på föreläsningarna

Algebraboken är däremot sämst, kolla föreläsningsanteckningarna och var med på seminarierna typ så borde det ändå gå bra....

Det är WebWork, för att förklara kort får man en uppgift, räknar ut svaret och skriver in i webbläsaren, har man rätt får man rätt har man fel får man försöka igen. Så har man 30 uppgifter och beroende på hur många man klarar (och vilket betyg man hamnar på) får man olika många extrapoäng på tentan i slutet av terminen
Citera
2009-04-03, 23:57
Medlem
Citat:
haha ja det är sjukt, läser analys i en variabel och algebra , båda är 15 poäng.. mm på föreläsningarna går de igenom massa bevis bara =/
Ja? Vad förväntar du dig av föreläsningar?

Har ni inga övningslektioner där en övningsledare demonstrerar några uppgifter och hjälper er med räkneövningar? Det brukar förekomma i grundkurserna, innan studenterna har vant sig vid hur det fungerar på universitetet/högskolan.
Citera
2009-04-04, 14:44
Medlem
elvispen det e lätt för dig att säga att det är enkelt, eftersom du tidigare läst algebra 1 och 2 hehe, alltså blir det självklart enklare då.

ja jag diskuterade med en kth-polare och frågade hur det funkade där och enligt honom så hade de övningslektioner, där de i stort gick igenom hur man löser alla typer av tal... vilket vi aldrig har erbjudits, vi har ju typ övningslektioner, men det är skoj lärare för det mesta, som går igenom helt andra saker än va vi håller på med . och när man frågar om hjälper så står de och berättar hur man ska tänka, vilket inte ger särskilt mycket..
jag har fått ta mycket hjälp av människor från kth, och jag kan säga att det förvånar dom att de inte ger oss lösningar på talen. och det är väl inte meningen att det ska funka så..? jag kan säga att jag inte e den enda som har samma problem.

nån som däremot är bra, är qimh, elvispen , du kanske vet vem det e. han som är lite "konstig".
Senast redigerad av pepedav 2009-04-04 kl. 14:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in