2009-04-02, 18:00
Medlem
Sorchens avatar
Fick hem blanketterna nyss och nu undrar jag följande;

Pendlar med buss till och från mitt hopplösa jobb. Om jag betalar lösbiljetter varje dag blir det 140 spänn T&R varje dag. Om man räknar på det blir det en hel del deg varje månad man ligger ute med. Man jobbar 220 dagar varje år(rätta mig om jag har fel).

140x220= 30800

Det gör jag ju såklart inte utan jag kör med busskort som går loss på 700 nånting, i månaden.

700x12= 8400

Som du ser är det en jävla skillnad.
Så nu undrar jag om det är "säkert" att dra av för det högre beloppet, eller ser dom igenom det? Har aldrig dragit av nåt förut så e helt rookie på detta. Kollar dom om man har körkort, bil osv, är dom så grundliga?`
För att det står inget om att man bara får dra av för BUSSKORT.

Hjälp en jävel som vill suga ut lite deg till vinterresan nu

Tack på förhand
Citera
2009-04-02, 18:09
Medlem
ytterbodas avatar
dom kan begära in biljetterna tror jag... du måste nog kunna visa upp dom om det ska gå igenom...
Citera
2009-04-02, 18:15
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytterboda
dom kan begära in biljetterna tror jag... du måste nog kunna visa upp dom om det ska gå igenom...
Jupp, med sådana summor är det inte troligt att man klarar sig utan kopior på kvitton eller biljetter.
Citera
2009-04-03, 11:14
Medlem
Cujos avatar
Funderar på det här med 220 arbetsdagar på ett år, brukar man räkna så? Eller ska man sätta sig med almanacka och lönespecar och räkna bort ev. sjukdagar?
Att jag är ledig varannan fredag har väl inte skatteverket med att göra...
Citera
2009-04-03, 13:25
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cujo
Funderar på det här med 220 arbetsdagar på ett år, brukar man räkna så? Eller ska man sätta sig med almanacka och lönespecar och räkna bort ev. sjukdagar?
Att jag är ledig varannan fredag har väl inte skatteverket med att göra...
Du kan gott köra med fullt arbetsår och skippa sjukdagar och liknande. Det är endast om du har uppburit annat registrerat bidrag under en period som du måste räkna bort, t.ex. sjukpenning, akassa och liknande.
Citera
2009-04-03, 22:43
Medlem
Be arbetsgivaren skriva ut hur mycket du jobbat under året. Då får du en bra överblick över hur du har jobbat och hur mycket du kan salta så att säga. De kan ju alltid kolla upp dig gentemot arbetsgivaren så det gäller att du inte har en laglydig/kuk till arbetsgivare. Men att dra av för enkelbiljetter känns lite överkurs. Då lär de vilja ha in något intyg på att du verkligen åkt på det tillvägagångssättet. Inte lika lätt att fuska med bussresor som med bil.
Citera
2009-04-04, 10:23
Medlem
Du kan aldrig få avdrag för mer än vad ordinarie månadskort kostar (11 st per år) så att försöka ta upp enkelbiljetter är lönlöst. Dessutom kan du åka på skattetillägg vid en granskning. Om du skall dra av för bil krävs en tidsvinst på minst 2 timmar per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in