Jag har under stora problem och svårigheter lyckats byta mitt Vista till Xp.
Men trots att jag bara har ett OS installerat får jag upp en boot menu där jag kan välja mellen
1 - Microsoft Windows XP Professional
2 - Microsoft Windows XP Professional
3 - Microsoft Windows XP Professional
Min boot.ini fil ser ju då ut såhär:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noexecute=alwaysoff
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="Mic rosoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noexecute=alwaysoff
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noexecute=alwaysoff
Frågan e nu... Kan jag bara radera de 2 överflödiga raderna eller vad borde jag göra?
Jag har under stora problem och svårigheter lyckats byta mitt Vista till Xp.
Men trots att jag bara har ett OS installerat får jag upp en boot menu där jag kan välja mellen
1 - Microsoft Windows XP Professional
2 - Microsoft Windows XP Professional
3 - Microsoft Windows XP Professional
Min boot.ini fil ser ju då ut såhär:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noexecute=alwaysoff
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="Mic rosoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noexecute=alwaysoff
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noexecute=alwaysoff
Frågan e nu... Kan jag bara radera de 2 överflödiga raderna eller vad borde jag göra?
Du borde kunna ta bort dom raderna där Partition är satt på (1). Men vänta på att nån håller med mig innan du gör det Är inte världsbäst på boot.ini-filen.
Rediger aboot.ini och ta bort de rader du inte vill ha.
Det är de rader under
[operating systems]
Som du kan ta bort tills du bara har en kvar.
Jag gissar från din default rad att det är partition 2 som din XP ligger på.
Det betyder att du skall ta bort de två sista som refererar till partion 1.
Om det inte stämmer att XP startar automatiskt utan du måste välja någon av de två sista. Då är det de två första raderna under operating systems du skall ta bort.
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /FASTDETECT
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows 7"/NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
?
Jag vill ha Win xp som autostart, innan var win 7 som autostart.
För jag råkade ändra lite.. (vet inte hur det var från början)
fazzt:
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Vista och Win 7) / "Start och återställning" / Inställningar / Start (rutan).
Ändra vilket Windows som är förvald genom att trycka på pilen nästan längst upp i slutet av raden. kan du även ändra väntetiden.
Citat:
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
Har du verkligen skrivit rätt här?
Du har ett lagt in ett mellanslag i ordet WINDOWS
Senast redigerad av panpo98 2009-11-16 kl. 22:55.
fazzt:
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Vista och Win 7) / "Start och återställning" / Inställningar / Start (rutan).
Ändra vilket Windows som är förvald genom att trycka på pilen nästan längst upp i slutet av raden. kan du även ändra väntetiden.
Har du verkligen skrivit rätt här?
Du har ett lagt in ett mellanslag i ordet WINDOWS
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!