2009-04-02, 13:34
Medlem
hejpodejs avatar
Hejsan

Nu är det såhär att vi i slutet av fysik B kursen har fått en fördjupningsuppgift.
Denna fördjupningsuppgift ska vara inom ämnet strålning och det ska vara användningsområden, moral och etikfrågor, hur det jag väljer fungerar, risker, miljöaspekt. Ganska heltäckande alltså

Någon som har några idéer?
Citera
2009-04-02, 14:02
Medlem
gTab2s avatar
Ehm, kärnkraft? Det känns som att kursmålen är satta med det i åtanke...
Citera
2009-04-02, 14:44
Medlem
hejpodejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gTab2
Ehm, kärnkraft? Det känns som att kursmålen är satta med det i åtanke...

Ja det har vi jobbat en del med, och självklart har jag inte uteslutit det.
Vet inte om du riktigt förstog vad jag var ute efter.. det finns ju jättemånga olika "strålningar" som man skulle kunna fördjupa sig inom och vad jag då söker är idéer och förslag på något kul/häftigt man kan jobba om t.ex. magnetröntgen.
Citera
2009-04-02, 15:07
Medlem
skriv om etern och varför den inte funkar osv? Alltid kul med lite kuriosa ist för standard saker som Beta/Gamma/Alpha eller vad annat man kan hitta?
Citera
2009-04-02, 15:22
Medlem
hejpodejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stork123
skriv om etern och varför den inte funkar osv? Alltid kul med lite kuriosa ist för standard saker som Beta/Gamma/Alpha eller vad annat man kan hitta?

det var precis något sådant jag ville ha! inte standard grejer som beta/gamma/alpha precis som du säger.
ska kolla in ämnet och se om det verkar intressant.
Citera
2009-04-02, 16:33
Medlem
lehrbuchs avatar
Kanske skulle ett arbete om magnetkameror passa?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetresonanstomografi
Citera
2009-04-02, 16:41
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
Ett annat alternativ är att diskutera medicinsk röntgen. Där kan du få in:
fysik - hur röntgenstrålning skapas, vilka effekter som gör att man överhuvudtaget kan få en bild av det, osv.
moral och etik - diskutera riskerna med stråldosen patienten får och varför man ändå använder röntgen och hur ska man tänka i den risk som personalen utsätts för (om någon)
Citera
2009-05-06, 15:02
Medlem
hejpodejs avatar
Kärnkraft blev det, och nu sitter jag här två dagar innan redovisningen och funderar på vad man kan prata om förutom hur fission fungerar (eftersom det är endast kommersiell drift av kärnkraftverk som jag valt att arbeta om), miljöaspekten samt riskerna med att använda kärnkraftverk?

Skulle behöva lite tips! Det känns nämligen som att det inte blir någon speciell fördjupning eftersom alla som läser fysik b kursen redan kan det här med att en neutron skickas med hög hastighet mot nåt kärnbränsle för att få det att klyvas.
Citera
2009-05-06, 16:13
Medlem
MoogBeats avatar
Ta upp fusionskraft och svårigheterna med att få det att fungera.
Citera
2009-05-06, 18:34
Medlem
Något som är ganska poppis idag är synkrotronljusstrålning. Du kan skriva lite om MAX-IV som ska börja byggas nere i lund nu (www.maxlab.lu.se).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in