2003-10-13, 00:52
Medlem
Kan man göra något i inställningarna så Outlook inte automatiskt laddar bifogade filer? När jag gå in i inkorgen så öppnas automatiskt det senast inkomna mailet och ibland är det ju virus i den bifogade filen som laddas, vare sig man vill eller inte. Som tur är har jag haft ett virusprogram som hindrat att någon större katastrof skett, men det känns ändå osäkert.

Vill ju att det ska vara som med webmail, där behöver man ju inte ladda ned några attachment om man inte vill.
Citera
2003-10-13, 01:01
Bannlyst
Även om du ser texten i brevet så ska väl inte den bifogade filen öppnas automatiskt? För mig är det iallafall så, att jag måste öppna bifogade filer separat. Går ju även att ändra så att du inte kan öppna bifogade filer alls.
(Verktygsmenyn, Alternativ, Säkerhet, Tillåt inte att bifogade filer som kan vara virus sparas eller öppnas.)

Visserligen använder jag också Outlook av ren lathet, men rekommenderar dig ändå att byta till något annat program. Ett utan alla säkerhetsluckor som Outlook har.

Eller som Johnny Cash skulle ha sagt; "Sunday morning coming soon". (Vad det nu än har med saken att göra.)
Citera
2003-10-13, 01:14
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Även om du ser texten i brevet så ska väl inte den bifogade filen öppnas automatiskt?
Brevet kan vara HTML formaterat och då exekveras den koden som kan hämta in objekt från nätet, bla.a för att följa upp vem som läser brevet, vilket är illa nog.

/L
Citera
2003-10-13, 09:23
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Även om du ser texten i brevet så ska väl inte den bifogade filen öppnas automatiskt? För mig är det iallafall så, att jag måste öppna bifogade filer separat. Går ju även att ändra så att du inte kan öppna bifogade filer alls.
(Verktygsmenyn, Alternativ, Säkerhet, Tillåt inte att bifogade filer som kan vara virus sparas eller öppnas.)

Visserligen använder jag också Outlook av ren lathet, men rekommenderar dig ändå att byta till något annat program. Ett utan alla säkerhetsluckor som Outlook har.

Eller som Johnny Cash skulle ha sagt; "Sunday morning coming soon". (Vad det nu än har med saken att göra.)

Kan du ge exempel på vilka säkerhetsluckor som Outlook Express har som inte tätats av Microsoft? Kan du ge exempel på ett epostprogram som inte har några säkerhetsluckor?
Citera
2003-10-13, 21:04
Medlem
Ford_Prefects avatar
Om du gör följande så slipper du förhandsgranskning av meddelanden:

Menyn Visa > Layout - ta bort bocken vid Visa förhandsgranskningsfönstret.

Sen så är det väl bara du själv som väljer vilka mail som ska öppnas.
Citera
2003-10-13, 21:28
Medlem
Tack så mycket för hjälpen! Jag såg nu att den där rutan "Tillåt inte att bifogade filer som kan innehålla virus sparas eller öppnas", var redan ibockad. Men var finns den där bifogade filen när man har den rutan ikryssad? Stannar den kvar på "servern" (om det heter så? alltså stället där mailet hållit hus från att det skickades tills jag tog emot det) eller laddas den ner i min dator någonstans, men öppnas inte förrän jag väljer det?

Anledningen jag frågar beror på att för inte så längesen så vet jag att jag fick ett mail med en fil då antivirusprogrammet skrek till att det var ett virus "warning! w32 wanda pandabjörn" (typ. kom inte ihåg exakt vad det stod), och då hade jag bara öppnat mailet och inte klickat att jag skulle ladda ner den bifogade filen.
Citera
2003-10-13, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Kan du ge exempel på vilka säkerhetsluckor som Outlook Express har som inte tätats av Microsoft? Kan du ge exempel på ett epostprogram som inte har några säkerhetsluckor?

Njä, det kan jag nog inte. Jag har ingen koll på vad de har tätat och inte tätat nämnligen. Däremot så vet jag att det åtminstone har varit högvis med luckor i det. Och visst, du har rätt i att andra program även har luckor, men de flesta trojaner (som jag antar att hon i första hand syftade på) är väl specialskrivna för att utnyttja Outlook, iochmed att det är det populäraste mailprogrammet? Så har iallafall jag uppfattat det. Därav så borde man väl minska riskerna för attacker och intrång om man byter till något annat, även om man aldrig är helt säker.
Citera
2003-10-14, 09:09
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Njä, det kan jag nog inte. Jag har ingen koll på vad de har tätat och inte tätat nämnligen. Däremot så vet jag att det åtminstone har varit högvis med luckor i det. Och visst, du har rätt i att andra program även har luckor, men de flesta trojaner (som jag antar att hon i första hand syftade på) är väl specialskrivna för att utnyttja Outlook, iochmed att det är det populäraste mailprogrammet? Så har iallafall jag uppfattat det. Därav så borde man väl minska riskerna för attacker och intrång om man byter till något annat, även om man aldrig är helt säker.

Jo det har du rätt i, Outlook är främsta målet för virusidioterna, kanske mest för att det är så spritt på stora företag, men Outlook Express som mer riktar sig till hemanvändaren är relativt förskonat, åtminstone för såna virus som vill använda emailprogget för att posta sig vidare till alla i adressboken, då det har ett helt annat namn på exefilen än Outlook. Finns även en funktion i Outlook Express (kanske i Outlook oxå, vet ej) som varnar om något annat program försöker använda Outlook för att skicka mail.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in