2009-04-02, 12:01
Medlem
volkovs avatar
Har byggt min första dator själv och kör med en samsung 22" widescreenskärm. Problemet är att jag inte kan få 1600*1000 i upplösning. Har ett Radeon 4670-kort och kör windows 7. Skärmen sitter med den vita kabeln och jag har de senaste drivrutinerna ink. catalyst control center.

Någon som vet hur jag fixar det?

Så här ser det ut när jag ska välja upplösning: http://data.fuskbugg.se/skalman01/upplosning.jpg
Citera
2009-04-02, 12:05
Medlem
katastrof.s avatar
Går det inte att ändra upplösning inne i CCC då? Fungerar ju på XP i alla fall.
Citera
2009-04-02, 12:07
Medlem
Kan det inte vara så att du behöver drivisar till skärmen också? Så att grafikkortet och operativsystemet förstår att du har widescreen?
Citera
2009-04-02, 12:21
Medlem
volkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastrof.
Går det inte att ändra upplösning inne i CCC då? Fungerar ju på XP i alla fall.

Nej, hittar inget där. Har för mig att jag kunde ställa in maxupplösning därinne förut, men det ändrade inte vad jag kunde ställa in i Windows.

Har laddat ner drivrutinen och installerat som digital utan framgång.
Citera
2009-04-02, 14:05
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volkov
Har laddat ner drivrutinen och installerat som digital utan framgång.

Vilken drivrutin, för bildskärmskortet eller bildskärmen? Det låter iaf som att din bildskärm inte detekteras korrekt av Windows 7. Installera .INF filen från Samsung för din bildskärmsmodell.
Citera
2009-04-02, 16:00
Medlem
volkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Vilken drivrutin, för bildskärmskortet eller bildskärmen? Det låter iaf som att din bildskärm inte detekteras korrekt av Windows 7. Installera .INF filen från Samsung för din bildskärmsmodell.

Det var en drivrutin i form av en .exe. från samsung till skärmen.

EDIT: Problemet löste sig när jag rullade tillbaka till den gamla drivrutinen. Tack för all hjälp!
Senast redigerad av volkov 2009-04-02 kl. 16:09.
Citera
2009-04-02, 22:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volkov
Det var en drivrutin i form av en .exe. från samsung till skärmen.

EDIT: Problemet löste sig när jag rullade tillbaka till den gamla drivrutinen. Tack för all hjälp!

Det är inte så att exe-filen bara packar upp .INF filerna? Öppna exe-filen mha t.ex. 7ZIP. Dvs, så att du framtidssäkrar för eventuella uppdateringar på drivrutiner.
Citera
2009-04-02, 23:23
Medlem
CoolDudes avatar
Hade samma problem med mitt 4850. Om någon annan undrar så var problemet att jag använde drivrutinen som Windows Update installerade, var bara ladda ner nya drivrutiner från ATI så funkade det.
Citera
2009-05-21, 21:40
Medlem
volkovs avatar
Har samma problem igen men med 64-bitars denna gång. Verkar som att datorn tror att 1280x960 är den maximala upplösningen som skärmen kan frambringa. Har inte tillgång till skivan som följde med skärmen denna gången, men har laddat ner drivrutiner från Samsungs hemsida. När jag kör den exen så extraheras några filer till en plats på hårddisken, en ICC, en .exe och en .cat. Vet inte vad jag ska göra med dessa. Kör jag .exe-en så står det att "Can't open monitor driver, please check the monitor driver cd or disk". Nu kan jag använda widescreenupplösnignar, men inte upp till 1680x1050.
Citera
2009-05-23, 03:07
Medlem
volkovs avatar
Update: sitter nu med Windows 7 32-bit och har lyckats installera skärmdrivrutinen via .inf-filen. Problemet kvarstår dock, och jag tycks inte kunna installera nya drivisar till grafikkortet. Har provat med ATI's och några från tweakforce, men utan framgång. Verkar som att datorn bestämmer sig för att köra med den drivrutin som Windows själv hämtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in