2009-04-02, 08:57
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Tjena. Började med FL för några dagar sedan och har stött på ett litet problem.
Om jag inte gör trummorna i Piano roll så slutar dem typ spela efter 4 takter, oavsett om jag dragit upp "taktinställningsreglaget" till 8 takter. Melodin som jag gör i Piano roll fortsätter tills de åtta takterna är färdigspelade. Trots att det ser ut som att trummorna också är noterade åtta takter.
Gör jag trummorna i Piano roll så inträffar inte det här problemet. Men då är problemet att det är svårare att göra en komp i Piano roll eftersom man inte får samma överblick som annars.

Fattar ni någonting över huvud taget av mitt problem eller skall jag ta screenshots?

Frågan är alltså, måste man göra trummorna i Piano roll för att dem inte skall bugga. Och hur gör man då för att få en överblick. vill kunna se både baskagge, virvel och hi hat samtidigt..
Citera
2009-04-02, 09:05
Medlem
2kewl4us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Tjena. Började med FL för några dagar sedan och har stött på ett litet problem.
Om jag inte gör trummorna i Piano roll så slutar dem typ spela efter 4 takter, oavsett om jag dragit upp "taktinställningsreglaget" till 8 takter. Melodin som jag gör i Piano roll fortsätter tills de åtta takterna är färdigspelade. Trots att det ser ut som att trummorna också är noterade åtta takter.
Gör jag trummorna i Piano roll så inträffar inte det här problemet. Men då är problemet att det är svårare att göra en komp i Piano roll eftersom man inte får samma överblick som annars.

Fattar ni någonting över huvud taget av mitt problem eller skall jag ta screenshots?

Frågan är alltså, måste man göra trummorna i Piano roll för att dem inte skall bugga. Och hur gör man då för att få en överblick. vill kunna se både baskagge, virvel och hi hat samtidigt..

Hmm, låter ju som det är något fel på programmet.
Har du enbart trummor på den kanalen ska den ju spela alla takter ut.
Citera
2009-04-02, 10:45
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2kewl4u
Hmm, låter ju som det är något fel på programmet.
Har du enbart trummor på den kanalen ska den ju spela alla takter ut.

Nej, det låter som att han lagt in en takt trummor i step sequencern och knåpat ihop en längre melodi i pianorollen i samma pattern och spelar upp just denna pattern endast.

Om så är fallet, öppna playlisten (F5) och sätt ut dina patterns.
Ett pattern är just ett pattern - ett mönster, inte en hel låt.
Dvs, lägg trummor i ett pattern och melodi i ett annat pattern.
Se även till att du spelar upp i "song"-mode sedan så ska du se att det löser sig.

Det här med att inte inse vad playlisten ska användas till första gången man drar igång FL Studio är ett vanligt fenomen som t ex drabbade mig för en massa år sedan när jag började med det.

Lycka till nu med musikskapandet!
Citera
2009-04-02, 22:20
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Nej, det låter som att han lagt in en takt trummor i step sequencern och knåpat ihop en längre melodi i pianorollen i samma pattern och spelar upp just denna pattern endast.

Så måste det nog ha blivit, trots att jag tyckte jag var så noga

Om så är fallet, öppna playlisten (F5) och sätt ut dina patterns.

Ett pattern är just ett pattern - ett mönster, inte en hel låt.
Dvs, lägg trummor i ett pattern och melodi i ett annat pattern.
Se även till att du spelar upp i "song"-mode sedan så ska du se att det löser sig.

Det här med att inte inse vad playlisten ska användas till första gången man drar igång FL Studio är ett vanligt fenomen som t ex drabbade mig för en massa år sedan när jag började med det.

Lycka till nu med musikskapandet!
Tack!

Några ytterligare frågor som dök upp:

vad är skillnaden på sequencer och pattern?

Samt, går det att se melodin i piano roll samtidigt som man sätter ut basen (i piano roll)
Alltså, går det att öppna flera instrument i samma piano roll. Skulle vara smidigt om man inte kommer ihåg vilka toner man lade melodin på (eller ackord eller vad det nu är man vill synka med basen)..
Citera
2009-04-03, 00:29
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Tack!

Några ytterligare frågor som dök upp:

vad är skillnaden på sequencer och pattern?

Samt, går det att se melodin i piano roll samtidigt som man sätter ut basen (i piano roll)
Alltså, går det att öppna flera instrument i samma piano roll. Skulle vara smidigt om man inte kommer ihåg vilka toner man lade melodin på (eller ackord eller vad det nu är man vill synka med basen)..

1) Step Sequencer'n är det område där du normalt sätt "klickar ut" dina trummor. Detta läggs i en pattern. Ett pattern innehåller alltså det som du klickat ut i Step Sequencer'n och/eller i Piano Roll'en.

2) Nja, nästan. Det finns något som heter ghost channels om du lägger ut bas och melodi i samma pattern. Det går dock inte att lägga två instrument i samma priano roll.

Såhär:
http://img25.imageshack.us/img25/3981/flghocha.jpg
Citera
2009-04-03, 14:48
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Tackar för screenshot

Det var precis vad jag letade efter.
Citera
2009-04-03, 20:16
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Ny fråga :P

Har stött på ett nytt litet problem. Det är så att jag har gjort ett trumkomp. Sedan tryckte jag på "piano roll". Och då får man ju se trumkompet som "gröna sträck" i Sequencern. Går det att fixa tillbaka så att man ser trummorna som man gjorde innan jag tryckte piano roll. avmarkera piano roll ger ingen effekt.
Citera
2009-04-03, 20:35
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Detta har förvandlats till min privata frågetråd, men andra newbs får också fråga här

Går det att kasta om instrumenten i "pattern(?)". Det jag vill är att få Hi-hat överest, sedan snare och sen kick. Inte tvärtom. För så är nämligen ordningen i trumnoter och då känner jag igen mig bättre :P
Citera
2009-04-04, 02:42
Medlem
kattministers avatar
Citat:
Har stött på ett nytt litet problem. Det är så att jag har gjort ett trumkomp. Sedan tryckte jag på "piano roll". Och då får man ju se trumkompet som "gröna sträck" i Sequencern. Går det att fixa tillbaka så att man ser trummorna som man gjorde innan jag tryckte piano roll. avmarkera piano roll ger ingen effekt.

Går det att kasta om instrumenten i "pattern(?)". Det jag vill är att få Hi-hat överest, sedan snare och sen kick. Inte tvärtom. För så är nämligen ordningen i trumnoter och då känner jag igen mig bättre :P

På det första; vet inte om du kan ändra tillbaka det, men om det inte var något skitknepigt är det ju bara att ta bort alla noter där så går det tillbaka som det var från början.

På det andra så vet jag inte om man kan ändra ordning på dem, men om du bara gör så att du släpper ut kick först, sen släpper snare ovanför, och sist hi-hat ovanför den så får du det i rätt ordning.
Citera
2009-04-05, 11:35
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Okej

Jaha. Okej, då vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem