Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-01, 21:14
Medlem
Foorgs avatar
Jag vet inte vart jag ska posta detta, det verkar vara mest lämpat här.

Min vän, som nyss köpte Red Alert 3, som precis släpptes till MAC verkar ha ett problem med att det laggar ofantligt mycket så fort han är inne i spelet.
Det är FPS lagg. Han är nere i kanske 5-10 FPS, vilket är konstigt eftersom hans dator är ny sedan hösten. Det har inte med grafikinställningarna att göra. Hans dator är kapabel till att klara den bästa grafiken utan problem.
Av någon anledning drar RA3 all CPU ifrån datorn så fort han startar spelet.

Vad kan detta bero på? Jag tror inte problemet är spelrelaterat. Kan det bero på hårdvaran, eller att det saknas nya drivrutiner? Han har bett mig kolla lite på internet men jag hittar inget. Har det med grafikkortet att göra? Jag är själv inte macanvändare så jag har noll koll. Tack på förhand.

/Foorg.
Citera
2009-04-02, 15:04
Medlem
Det första jag kan komma på är ju att kolla Activity Monitor (ligger i applications>utilities) vilka processer som drar mest på CPUn. Kom ihåg att välja "all processes" så ni ser annat än bar programmen.

Sen är RA3 en cider-port, vilket gör att den instinktivt kommer vara något segare än ett native spel.

Gå in på Software Update (klicka på äpplet uppe till vänster) och kolla om det finns några uppdateringar (drivrutiner och annat samlas där, man slipper leta på internet). Försökte hitta specs för RA3 till mac, men lyckades endast hitta till PC, kom ihåg att det inte alltid är samma specs som gäller för båda plattformarna.
Citera
2009-04-03, 01:35
Medlem
Mr.Alices avatar
Har du Utorrent så är en bugg med senaste versionen skruvar igång cpun.
Citera
2009-04-03, 01:40
Medlem
Sweetiepies avatar
http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatpro.html

iStat Pro är en grym widget där du kan se all möjlig nyttig info om datorn.
Alla borde ha detta program på sin Mac.

En snabb koll i Dashboard och du ser ordnat efter CPU-aktivtet vilka program som slukar mycket. Använder detta dagligen på min Macbook Air där jag ibland behöver starta om Firefox eller Skype som suger åt sig en massa CPU.
Citera
2009-04-06, 10:32
Medlem
Meursaults avatar
Cider portar har jag hört ska vara ganska sega. Dessutom sägs det att drivrutinerna för grafikkorten är sämre för OSX än för Windows. Det betyder att spel kan gå sämre på Mac än på likvärdig hårdvara på en PC. Inte så konstigt eftersom Macar inte är gjorda för spel i samma utsträckning.

Nu har jag inte testat själv, men jag har hört att det är en utmärkt lösning att helt enkelt köra PC-versionen av spelen med BootCamp. Det ska tydligen fungera problemfritt och flyta bättre än de portade versionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in