2003-10-12, 15:25
Medlem
xatrixs avatar
Jag skall hjälpa min syrra med en gammal laptop (P133) som har Windows NT 3.51 istallerat. Min plan är att byta ut det till W98.
Problemet är att den bara har en diskettstation. Killen hon köpte den av (som inte verkade så haj på datorer) hade ett pcmcia-kort för en panasonic cd-rom, men ingen cd-romläsare (vilket pucko!?).

Jag hade tänkt hjälpa henne med att installera ett nyinköpt combo nätverk/modem, men det lirade inte riktigt bra i NT3.5 - vill tydligen bara köra i minst Windows NT4.
Har ni tips på hur man går tillväga enklast?

Går det att skapa en startdiskett och köra installation av Windows 98 från hårddisk? (Om det går att konfa nätverksdelen av kortet, så man får över filerna).
Citera
2003-10-12, 15:47
Medlem
Liftarens avatar
Win 98 går utmärkt att installera från hårddisk. Kopiera över win98 biblioteket från CDn till hårddisken och starta installationen därifrån.

/L
Citera
2003-10-12, 18:37
Medlem
assmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xatrix
Jag skall hjälpa min syrra med en gammal laptop (P133) som har Windows NT 3.51 istallerat. Min plan är att byta ut det till W98.
Problemet är att den bara har en diskettstation. Killen hon köpte den av (som inte verkade så haj på datorer) hade ett pcmcia-kort för en panasonic cd-rom, men ingen cd-romläsare (vilket pucko!?).

Jag hade tänkt hjälpa henne med att installera ett nyinköpt combo nätverk/modem, men det lirade inte riktigt bra i NT3.5 - vill tydligen bara köra i minst Windows NT4.
Har ni tips på hur man går tillväga enklast?

Går det att skapa en startdiskett och köra installation av Windows 98 från hårddisk? (Om det går att konfa nätverksdelen av kortet, så man får över filerna).

jag skulle nog göra såhär:

starta datorn med startdisk+pqmagic för dos

skapa en partition som precis rymmer win98's installfiler

starta datorn i nt och via nollmodem/winrar fixa över filerna till den nya partitionen

starta med startdisk och installera win98
Citera
2003-10-12, 18:38
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assman
jag skulle nog göra såhär:

starta datorn med startdisk+pqmagic för dos

skapa en partition som precis rymmer win98's installfiler

starta datorn i nt och via nollmodem/winrar fixa över filerna till den nya partitionen

starta med startdisk och installera win98

Låter som en utmärkt lösning. Tackar så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in