2009-04-01, 16:13
Medlem
Något som jag länge velat få svar på, och som jag även sökt svar på, är följande:
Vad händer om en krypterad hårddisk kraschar? Hur får man tillbaka datan om krypteringsalgoritmen eller -lösenordet sabbas av hårddiskkraschen?

Jag vill minnas den gången för ca 5-7 år sedan då min mp3-disk kraschade. Hade väl kanske 50GB musik på den. Den kraschade riktigt jävligt, men tack vare nedkylning och GetDataBack så fick jag tillbaka 99% av all musik. Om denna disk nu hade varit krypterad så hade GetDataBack inte kunnat avläsa/avkryptera datan, och då skulle mitt liv ha gått i spillror där och då.

Eller, har jag fel? Finns det någon speciell backuplösning för krypterade diskar som på något magiskt sätt kan återläsa data i korrekt krypterat skick?
Citera
2009-04-01, 16:25
Medlem
Arch_Angels avatar
ett tips är att ställa frågan i truecrypt-tråden.

intressant fråga dock
Citera
2009-04-01, 16:25
Medlem
Spejnars avatar
Truecrypt tvingar dig att bränna en rescue disc. Något som såklart inte hjälp ifall du inte kan lösenordet, precis som det ska funka. Vill du ha något som "magiskt funkar ändå" så ta bitLocker, finns ju bakdörrar i den. Dör disken ordentligt får du nog ringa IBAS ifall du tycker att 1000 per GB är värt de.
Citera
2009-04-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Truecrypt tvingar dig att bränna en rescue disc. Något som såklart inte hjälp ifall du inte kan lösenordet, precis som det ska funka. Vill du ha något som "magiskt funkar ändå" så ta bitLocker, finns ju bakdörrar i den. Dör disken ordentligt får du nog ringa IBAS ifall du tycker att 1000 per GB är värt de.

Så realistiskt sätt är den enklaste lösningen till backup att lagra en spegel av datan, även den krypterad? Med tanke på att det är väldigt liten risk att båda diskar kraschar samtidigt...
Citera
2009-04-01, 17:34
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skappy
Så realistiskt sätt är den enklaste lösningen till backup att lagra en spegel av datan, även den krypterad? Med tanke på att det är väldigt liten risk att båda diskar kraschar samtidigt...

norton har en jävligt bra "spegel" program som funkar fint. Kom bara ihåg att inte kryptera den
bästa vore ju att "spegla" på en liten 80gigare av å göm hos dina föräldrar ute i ladugården ellr nått.
Citera
2009-04-01, 17:39
Medlem
Eh Whatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
norton har en jävligt bra "spegel" program som funkar fint. Kom bara ihåg att inte kryptera den
bästa vore ju att "spegla" på en liten 80gigare av å göm hos dina föräldrar ute i ladugården ellr nått.

Du "Ghostar" den
Tror det var det du menade.
Citera
2009-04-01, 17:43
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eh Whatever
Du "Ghostar" den
Tror det var det du menade.

Citera
2009-04-01, 17:58
Medlem
Alex Delarges avatar
Som sagts tidigare, ta backup på din data och spara denna backup på ett annat krypterat lagringsmedium. Detta borde du göra för all data. Att anta att man kan ta tillbaka datan med de voodoo-programmen TS nämner är inte en bra ide. Till sist står man där utan backup och voodoon fungerar inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in