2009-04-01, 13:25
Medlem
boba fetts avatar
Har börjat fundera på att läsa idéhistoria, eftersom det låter förjävla intressant.

Dock måste man ju fråga sig, är det verkligen värt att läsa vidare inom detta ämne? Vad kan man få för jobb? Är det bara jobb inom universitetsvärlden som gäller? Just nu känns det ju som att humaniora är det dummaste man kan läsa, man vill ju inte gå runt och vara arbetslös akademiker.

Nån som har erfarenhet av detta? Tänkte läsa i Linköping isåfall.

http://www.liu.se/utbildning/kurs/751G30
Citera
2009-04-01, 21:12
Medlem
Intressant ämne, ja. Jobb, nej.
Citera
2014-07-11, 21:07
Medlem
Labyrinthines avatar
Bumpar den här tråden istället för att skapa en ny. Här är en till som finner idéhistoria intressant! Jag hade tänkt läsa en kvällskurs för skojs skull parallellt med mina juridikstudier i höst (dock främst på grund av att Kriminologi I distans är stängt för sena anmälningar). Jag får se om jag kommer in på någon av de kurser i idéhistoria som går på SU, då jag kommer att söka dem med en sen anmälan.

Men jag står inför ett litet dilemma. Jag vet inte vilken jag helst vill läsa! Eller snarare hur jag ska prioritera dem, då det inte är säkert att jag får en plats på någon av dem.

Vilken av dessa skulle du välja och varför?

Idéhistoria, från antiken till upplysningen 15 högskolepoäng (kan komplettera med en annan kurs och då läst hela Idéhistoria I)
Fem epoker i idéhistorien, antiken till upplysningen 7,5 högskolepoäng
Fem teman i den moderna tidens idéhistoria 7,5 högskolepoäng
De rasistiska idéernas historia 7,5 högskolepoäng

Det första alternativet är ju lite intressant eftersom jag kan komplettera det och då ha gått hela Idéhistoria I. Men jag är nästan mest intresserad av De rasistiska idéernas historia ... Vad tycker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in