2009-04-01, 12:21
Medlem
bluka94s avatar
Tjenare!

Jag genomgick GSU-US på Livgardet veckorna 47-50, år 2008. Jag bor i Trollhättan och veckopendlade med egen bil mellan Trollhättan och Livgardet.
Jag åkte hem på fredagar och kom hem på söndagar. Mellan bostaden och Livgardet är det 40 mil, så på helgerna avverkade jag 80 mil.
Bränsle har jag betalat själv och och fått ersättning från FM efter att jag hade lämnat in blanketten för reseersättning.
Jag vet inte hur mycket JAG tankat för (i.o.m att jag inte viste om jag behövde den uppgiften senare + att bränslepriserna varierat), men jag vet hur mycket jag fått från FM i form av ersättningen.
Ersättingen har man dragit skatt på innan utbetalningen vilket betyder att jag gick back på det.

Nu undrar jag var i deklarationen kan jag dra av för de kostnaderna.
Är det "Ruta 09" som gäller?
Jag har räknat ut att FM har ersatt mig med 4600:- för dessa hemresor. Ska jag isåfall skriva 4600:- i "Ruta 09"?

En annan sak är att jag är "skyldig" staten 2300:- så jag hoppas kunna "rädda" några hundra med detta avdrag.

Jag har fått inbetalingskort på 2300:-. Måste jag betala nu eller ska jag vänta på en ny skatteuträkning efter att jag har dragit av för hemresor och skicka in delkarationen?
Roterar till insatsområdet redan nästa vecka så det är lite brottom att få detta fixat.

Tacksam för all hjälp.

Med vänliga hälsningar,
bluka94
Citera
2009-04-08, 00:32
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Tjenare!

Jag genomgick GSU-US på Livgardet veckorna 47-50, år 2008. Jag bor i Trollhättan och veckopendlade med egen bil mellan Trollhättan och Livgardet.
Jag åkte hem på fredagar och kom hem på söndagar. Mellan bostaden och Livgardet är det 40 mil, så på helgerna avverkade jag 80 mil.
Bränsle har jag betalat själv och och fått ersättning från FM efter att jag hade lämnat in blanketten för reseersättning.
Jag vet inte hur mycket JAG tankat för (i.o.m att jag inte viste om jag behövde den uppgiften senare + att bränslepriserna varierat), men jag vet hur mycket jag fått från FM i form av ersättningen.
Ersättingen har man dragit skatt på innan utbetalningen vilket betyder att jag gick back på det.

Nu undrar jag var i deklarationen kan jag dra av för de kostnaderna.
Är det "Ruta 09" som gäller?
Jag har räknat ut att FM har ersatt mig med 4600:- för dessa hemresor. Ska jag isåfall skriva 4600:- i "Ruta 09"?

En annan sak är att jag är "skyldig" staten 2300:- så jag hoppas kunna "rädda" några hundra med detta avdrag.

Jag har fått inbetalingskort på 2300:-. Måste jag betala nu eller ska jag vänta på en ny skatteuträkning efter att jag har dragit av för hemresor och skicka in delkarationen?
Roterar till insatsområdet redan nästa vecka så det är lite brottom att få detta fixat.

Tacksam för all hjälp.

Med vänliga hälsningar,
bluka94

Du gör avdrag i ruta 09. Summan du får avdrag för är totalt antal körda mil x 18,50 kr oavsett priset på bensinen.
Citera
2009-04-22, 16:56
Medlem
Jag skulle vilja göra avdrag för hemresor men har inga kvitton, jag åker ca 60mil varannan vecka med olika färdsätt, flyg, tåg men oftast bil med flera.
Kan jag göra avdrag på 400kr varannan vecka? 400x26=10400. Eller är det stor risk att jag får betala istället för att jag inte har kvitton?

Kanske 800 varannan vecka turoretur?
Tacksam för svar.
Senast redigerad av Watch Ur Back 2009-04-22 kl. 17:21.
Citera
2009-04-22, 22:55
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watch Ur Back
Jag skulle vilja göra avdrag för hemresor men har inga kvitton, jag åker ca 60mil varannan vecka med olika färdsätt, flyg, tåg men oftast bil med flera.
Kan jag göra avdrag på 400kr varannan vecka? 400x26=10400. Eller är det stor risk att jag får betala istället för att jag inte har kvitton?

Kanske 800 varannan vecka turoretur?
Tacksam för svar.

Man får avdrag för en resa tur och retur i veckan.

I bästa fall får du avdraget rakt av, i sämre fall ett mindre avdrag uppskattat av Skatteverket. I sämsta fall inget avdrag alls. Du måste själv uppskatta vad den totala kostnaden kan ha varit, i detta fall kanske det är bättre att underskatta i underkant än i överkant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in