Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-01, 04:23
Medlem
rhymenocerouss avatar
Jag vet inte, men hur kan folk tycka om power metal och vad är det som får dom att göra det?

Är det texterna? i så fall drar jag slutsatsen att alla power metal fan är ganska eller mycket barnsliga. Jag menar diggar man texter som handlar om när dom springer på berget och dräper monster så vet jag inte vad man lever i för värld.

Jag ska inte dra alla power metal band över en kant, jag ska inte heller säga att power metal lyssnare är korkade (även om de framstår som så). Men bevisa gärna motsatsen.

Ifall det nu är dom "fina" melodierna som lockar varför inte bara lyssna på ett bra drum n' bass/electro band som tex Pendulum eller The prodigy.

Själv gillar jag också en hel del meta, speciellt progg metal ex Meshuggah och även en del nu-metal. Machine head, korn, slipknot, Coal Chamber, Faith no more osv osv osv.

Men jaja ni har fattat vad jag menar. Föresten! jag gillade också drakar osv när jag var 10.
Citera
2009-04-01, 07:03
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Håller med till 100%!! Skönt att det finns fler, tycker det verkar som att alla lyssnar på sån skit nuförtiden...
Vad var det Phil Anselmo sa: "where not gonna use lazers, there won't be any dragons jumping out of the PA, it's just the music, the crowd and us. And thats the way it should be"
Kanske inte ordagrant men andemeningen stämmer, och jag håller med..
Citera
2009-04-01, 07:37
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Power metal har bra gung. Kan bli en aning enformigt och huvudvärken kommer krypande. -> Dragonforce.
Citera
2009-04-01, 10:32
Medlem
Mattemoos avatar
Jag uppskattar fantasy och jag uppskattar hårdrock/metal. = Power metal
Citera
2009-04-01, 10:37
Medlem
Nämn några band som du inte gillar, annars är det ju meningslöst.
Rhapsody (of Fire) är power metal.
Symphony X kan klassas som prog power metal. Skillnaden är sjukt enorm.

Att sedan någon som lyssnar på korn och slipknot klagar på andras metalsmak är ju lite ironiskt.

Förresten. Lite power metal jag gillar: Avantasia, Blind Guardian, Edguy, Helloween, Kamelot, (vissa) Nocturnal Rites, Sonata Arctica. Tror inte att nåt av de banden sjunger om att drakar öht.
Citera
2009-04-01, 11:05
Medlem
Krellyans avatar
Varför kommer det upp såna här trådar stup i kvarten? De är meningslösa och behandlar alltid samma sak: Jag gillar detta, men inte detta.
Fatta att det är subjektivt.

Men jag kan svara lite kort på varför jag gillar viss power metal:
Det är, som TS skrev i trådstarten, harmonierna och melodislingorna som är den stora dragningen. Oftast är dessutom PM lite mer lättsamt och för att ta ett exempel, Dragonforce har "trallig" musik ofta, som gör en glad och ger en energi. Jag lyssnar inte på något band som behandlar drakar och sådant, förutom Rhapsody som har mycket fantasy i sina texter.

Ok? Förstå nu att alla har olika smak, och om du inte gillar det - lyssna inte på det.
Citera
2009-04-01, 11:48
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous
Jag vet inte, men hur kan folk tycka om power metal och vad är det som får dom att göra det?
Melodierna och den ofta fantasy/medeltidsaktiga atmosfären framfört som lite mjukare metal vilket kan vara väldigt skönt ibland.

Citat:
Är det texterna? i så fall drar jag slutsatsen att alla power metal fan är ganska eller mycket barnsliga. Jag menar diggar man texter som handlar om när dom springer på berget och dräper monster så vet jag inte vad man lever i för värld.
Idiot, vem bryr sig om vad du tycker är töntigt? Självklart får du tycka vad du vill och jag kan hålla med dig att även jag kan tycka det blir lite barnsligt ibland, men det höjer även stämningen. Har man en melodi inspirerad av klassisk musik eller folkmusik så vill inte jag höra en text om något som har med vårt moderna samhälle att göra. Det är min subjektiva åsikt.

Citat:
Jag ska inte dra alla power metal band över en kant, jag ska inte heller säga att power metal lyssnare är korkade (även om de framstår som så). Men bevisa gärna motsatsen.
Detta är ju humor. Du tar ett påstående som du inte backar upp med några bevis, och sedan vill du att vi ska motbevisa ditt påstående.

Citat:
Ifall det nu är dom "fina" melodierna som lockar varför inte bara lyssna på ett bra drum n' bass/electro band som tex Pendulum eller The prodigy.
Smått efterbliven är du ju vilket den här trådstarten visar. Tror du seriöst att någon lyssnar på en musikstil pga av en faktor? Eller kan man inte lyssna på båda stilarna för den delen?

Citat:
Själv gillar jag också en hel del meta, speciellt progg metal ex Meshuggah och även en del nu-metal. Machine head, korn, slipknot, Coal Chamber, Faith no more osv osv osv.

Citat:
Men jaja ni har fattat vad jag menar. Föresten! jag gillade också drakar osv när jag var 10.
Kooling där. Tänk om alla var som dig, inte fan ska folk få ha olika intressen. Alla ska tycka och tänka som dig. Eller hur?
Citera
2009-04-01, 11:58
Medlem
Lottos avatar
För att power metal är glatt, skönt att lyssna på emellanåt.

Hoppas att du skämtar om nu-metallen, för ditt eget bästa, rhymenocerous
Citera
2009-04-01, 12:54
Medlem
Jag vet inte, men hur kan folk tycka om nu-metal och vad är det som får dom att göra det?

Är det texterna? i så fall drar jag slutsatsen att alla nu-metal fan är ganska eller mycket barnsliga. Jag menar diggar man texter som handlar om när dom springer på gatan och dräper varandra så vet jag inte vad man lever i för värld.

Jag ska inte dra alla nu-metal band över en kant, jag ska inte heller säga att nu-metal lyssnare är korkade (även om de framstår som så). Men bevisa gärna motsatsen.

Ifall det nu är den "fina" populärkulturbiten som lockar varför inte bara lyssna på ett bra hiphop band som tex 50 Cents eller Wu Tang Clan.

Själv gillar jag också en hel del meta, speciellt progg metal ex Meshuggah och även en del power metal. Helloween, Blind Guardian, Persuader, Falconer, Nocturnal Rites osv osv osv.

Men jaja ni har fattat vad jag menar. Föresten! jag gillade också pistoler, kvinnomisshandel osv när jag var 10.
Citera
2009-04-01, 12:56
Medlem
rhymenocerouss avatar
Tycker många av er har gett jävligt bra svar, Men har ni nå teorier varför just de här fantasylallet i texterna just har dragits till Power metal i så stor utsträckning?
Citera
2009-04-01, 13:32
Medlem
Marssons avatar
Jag förstår ej varför sådana här trådar måste startas så fort någon inte gillar en musikgenre.

Jag lyssnar på Power metal band men jag lyssnar även på mycket annat har inga problem med att tycka om en låt från Gamma Ray eller en från Dismember.
Måste man verkligen vara genre bög och inte kunna lyssna på något annat än det man själv tycker är jätte "häftigt"?

Power metal må inte ha de bästa texterna i världen men det har verkligen inte Machine head eller Korn heller.
Jag gillar band som Gamma Ray, Falconer och Helloween, men även band som Dismember, At the Gates och Equilibrium, men jag tar gärna och lyssnar på ett band oavsett genre för att se om jag gillar det och drar inte alla över en kant när jag hört ett dåligt band.
Citera
2009-04-01, 14:11
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous
Tycker många av er har gett jävligt bra svar, Men har ni nå teorier varför just de här fantasylallet i texterna just har dragits till Power metal i så stor utsträckning?

Power Metal växte ju fram ur band som Iron Maiden, Judas Priest och Manowar och senare som Running Wild, Stratovarius,Helloween och liknande band. Flera av dessa band hade sjöng ju mycket om krig och liknande, speciellt Manowar som hade mycket krig, ära och mytologi involverat och Stratovarius som hade både sci-fi/fantasy samt Running Wild som även hade sitt pirattema. Antar att det kan varit från dessa band som man ville fortsätta med att kanske ta inspiration från deras texter men att gå steget längre (alla power metal sjunger inte om drakar heller).

Kan tänka mig att Rhapsody var först med att bygga en helt egen värld som de sjunger om och baserar sina låtar på och att många nyare band efterlapar fantasytemat. Immortal sjöng ju iförsig om sitt Blashyrk tidigare men tror inte det är relaterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in