2009-03-31, 20:52
Medlem
Sedan några veckor tillbaka har min laptop börjat agera jävligt weird. Först trodde jag att jag hade fått något virus men efter att ha blåst datorn så bestod problemen. Grejen är den att hela CPU-använgningen ligger uppe på 40% hela tiden oberoende om jag kör något program eller inte. När jag kör ex. spotify eller youtube laggar/brusar låtarna första 30 sekunderna innan den lugnar sig. Det känns ju jävligt svajigt när datorn har 1 gb ram och 1,2 gb dual processor med win XP. Jag har kört virusprogam och den finner inga fel på datorn.

Någon som vet vad det kan bero på eller om man kan finns något program man kan köra?
Citera
2009-03-31, 20:57
Medlem
DismantleThiss avatar
Finns det någon anledning till att du tror att det är RAM-minnet som är trasigt?

Hur har du "blåst" datorn? Återställt till tillverkarens version, därmed inkluderat en massa skräpprogram?

Vilken/vilka processer använder 40% av CPUn?
Citera
2009-03-31, 21:04
Medlem
'
Citat:
Ursprungligen postat av DismantleThis
Finns det någon anledning till att du tror att det är RAM-minnet som är trasigt?

Hur har du "blåst" datorn? Återställt till tillverkarens version, därmed inkluderat en massa skräpprogram?

Vilken/vilka processer använder 40% av CPUn?

*Nja jag bara antog att det var RAM minnet som var kajko men det kanske det inte är...

*När jag "blåste" datorn formaterade jag datorn och installerade om allt med alla nya drivrutiner.

*När jag syftar på 40% så är det inne i aktivitetshanteraren så står det CPU-användning fladdrar den mellan 30-40% hela tiden.
Citera
2009-03-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postjanne
*När jag syftar på 40% så är det inne i aktivitetshanteraren så står det CPU-användning fladdrar den mellan 30-40% hela tiden.
Vilken eller vilka processer är det som belastar processorn?
Har Du F-Secure (tex. Telia Säker Surf eller liknande)?
Citera
2009-03-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovarn
Vilken eller vilka processer är det som belastar processorn?
Har Du F-Secure (tex. Telia Säker Surf eller liknande)?

Nej jag har inte något av dom programmen... Angående processer så verkar det vara "Systemets vänteprocess" som tar 90-94% av kraften.
Citera
2009-03-31, 21:57
Medlem
"Systemets vänteprocess" innebär att processorn går i viloläge, vid 90-94% där är det omöjligt att processorn använder 40% av sin kapacitet...!

Hur är Windows instäld vad gäller automatiska uppdateringar?
Vilket eller vilka antivirusprogram och antispionprogram har Du installerat?
Citera
2009-03-31, 22:09
Medlem
Citat:
"Systemets vänteprocess" innebär att processorn går i viloläge, vid 90-94% där är det omöjligt att processorn använder 40% av sin kapacitet...!

Hur är Windows instäld vad gäller automatiska uppdateringar?
Vilket eller vilka antivirusprogram och antispionprogram har Du installerat?

Aaa okej men då körde jag inget på datorn inte ens firefox. Då fungerar den smutt. Men nu när jag testade att dra igång en låt på spotify då gick Systemets vänteprocess ner till 63...

Den meddelar att det finns en ny uppdatering att ladda hem, vad vet jag inte... Antivirusprogrammet som jag har heter kasperskis. När jag kör virusprogrammet går det sirap genom datorn och ska jag scanna hela datorn tar det minst 5-6 timmar.
Citera
2009-03-31, 22:56
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Sedan några veckor tillbaka har min laptop börjat agera jävligt weird. Först trodde jag att jag hade fått något virus men efter att ha blåst datorn så bestod problemen. Grejen är den att hela CPU-använgningen ligger uppe på 40% hela tiden oberoende om jag kör något program eller inte. När jag kör ex. spotify eller youtube laggar/brusar låtarna första 30 sekunderna innan den lugnar sig. Det känns ju jävligt svajigt när datorn har 1 gb ram och 1,2 gb dual processor med win XP. Jag har kört virusprogam och den finner inga fel på datorn.

Någon som vet vad det kan bero på eller om man kan finns något program man kan köra?
Glömt att lägga in drivrutinen för chipsetet?
Citera
2009-03-31, 23:15
Medlem
Citat:
Aaa okej men då körde jag inget på datorn inte ens firefox. Då fungerar den smutt. Men nu när jag testade att dra igång en låt på spotify då gick Systemets vänteprocess ner till 63...

Den meddelar att det finns en ny uppdatering att ladda hem, vad vet jag inte... Antivirusprogrammet som jag har heter kasperskis. När jag kör virusprogrammet går det sirap genom datorn och ska jag scanna hela datorn tar det minst 5-6 timmar.
Prova att uppdatera din dator.
Jag kör själv Kaspersky på den maskinen jag använder nu i utvärderingssyfte (på chefens begäran ) och jag upplever den som ganska ostörande, men något irriterande, den tar dock inte mycket kraft ur denna datorn ännu (har bara varit installerad en vecka).

Ska kolla imorgon hur mycket Spotify suger ur processorn, men jag tvivlar på att det är mängder då jag inte upplever det som något problem när jag använder det.
Citera
2009-03-31, 23:20
Medlem
booreds avatar
Misstänker man minnet så finns det verktyg att testa det:
http://www.memtest.org/

tror dock inte det i detta fallet
Citera
2009-04-02, 20:39
Medlem
Citat:
Prova att uppdatera din dator.
Jag kör själv Kaspersky på den maskinen jag använder nu i utvärderingssyfte

Ska kolla imorgon hur mycket Spotify suger ur processorn

Kaspersky tar några procent då och då, det som tar mest processorkraft när jag kör Spotify är processer som hör till det trådlösa nätverkskortet! Dessa kan ta 10-20% emellanåt, men aldrig konstant.

Att Du blir av med 30-40% prcessorkraft när Du kör Spotify kan jag inte förklara, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in