2010-11-17, 20:28
Medlem
hvuXs avatar
Hum hum, vad är egentligen maxdosen per dag på Lergigan?

Jag har läst Fass både upp och ned känns det som, och det står förvisso ordinationer där.. Kanske skulle ta och gå igenom den en gång till.

Den senaste veckan har jag, förutom 25mg till sömnen, tagit ca 1-3 st utspridda genom hela dagen p.g.a orosbesvär (med mera), och sitter med fundersam min om detta kan vara skadligt på lång sikt.

Säkert obefogad oro, men det skadar ju aldrig att fråga flashback, hah.
Citera
2010-11-18, 00:42
Medlem
zannazezzs avatar
Jag äter Lergigan och jag får ta högst 4 tabletter per dygn. Visst hjälper maxdosen när jag har riktig besvärlig ångest men jag blir så himla trött och yr plus att jag får kramper i benen Skitläskigt. Så nu tar jag en 25 mg per dygn och har fått utskrivet Cipralex, den högsta dosen.
Citera
2010-11-27, 02:02
Medlem
Foolsgames avatar
Jag får också ta max 4 st per dag så jag antar att det är maxdosen.
Senast redigerad av Foolsgame 2010-11-27 kl. 02:04.
Citera
2011-04-23, 01:48
Medlem
FrankBooths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinkarnerad
Efter allt vad jag hört om Lergigan sitter jag i min lya och tummar på en oöppnad burk med skepsis och misströstan i blicken. Jag har aldrig prövat läkemedlet dock, så min vana trogen kollar jag först med FASS och läser där att 0,1-1 promille drabbas av följande hjärtbiverkningar:
QT-förlängning, Torsade de Pointes, hjärtstillestånd, ventrikulära arytmier (ventrikelflimmer, ventrikeltakykardi).
Lite längre ned följs detta upp:
Behandling med fentiaziner kan ge upphov till förlängning av QT-intervallet och kardiella arytmier. Fall av plötslig död som kan ha kardiell orsak... har rapporterats vid behandling med sådana läkemedel.
Vad fasen är det här?! Jag har alltid trott att Lergigan var 100 % harmlöst -- därav min klentrogenhet -- en snäll och mesig medicin för folk med lätta sömn- och ångestbesvär, men nu visar det sig vara en veritabel dödsdrog.

Hur uppskrämd bör man bli?

Kolla vad dom skriver om ritalin då på fassen, det är heller inte så ofarligt, här kommer ett axplock eller rättare sagt "god bitarna" (det värsta av det värsta):

Vanliga (förekommer hos färre än 1 av 10 användare)
• hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare)
självmordstankar eller självmordskänslor

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 användare)
hjärtinfarkt
• kramper (krampanfall, epilepsikramper)
• muskelkramper som inte kan kontrolleras och som påverkar ögonen, huvudet, nacken, kroppen och nervsystemet. Detta beror på en tillfällig brist på blodtillförsel till hjärnan.
förlamning eller problem att röra sig, synsvårigheter eller talsvårigheter (kan vara tecken på problem med blodkärlen i hjärnan)

Och det där var bara 'vissa biverkningar' (ovan) nu kommer 'övriga biverkningar' håll i dig:

Vanliga (förekommer hos färre än 1 av 10 användare)
• onormalt håravfall eller håruttunning

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare).
blod i urinen
• andfåddhet eller bröstsmärta

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1 000 användare)
svullnad av brösten hos män

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 användare)
hjärtinfarkt
plötslig död
• inflammation eller tilltäppning av blodkärl i hjärnan
• onormal leverfunktion, inklusive leversvikt och koma
självmordsförsök, onormala tankegångar, brist på känslor, upprepade tvångshandlingar, fixering vid enstaka saker (tvångstankar)

Jag skulle inte vara så uppskrämd över Lergigan, hade du sagt Ritalin så hade kunnat förstå dig, så ta det lugnt och njut i stället.
Senast redigerad av FrankBooth 2011-04-23 kl. 01:54.
Citera
2011-04-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinkarnerad
Hur uppskrämd bör man bli?

Inte alls. Om man läser biverkningarna på alla mediciner kan man ju inte ta något!
Denna medicin har ju funnits sedan 50-talet och jag kan garantera att om det hade visats att många hade dött en plötslig död så hade de dragit in den DIREKT.

Lergigan skrivs även ut till gravida mot graviditetsillamående, har själv tagit den. Och som sagt kan man ta den även mot oro, allergi och sömnsvårigheter. Den är heller inte beroendeframkallande.

Mvh
En farmaceut
Citera
2011-05-19, 00:22
Medlem
jag har fått både grova kliningar kliar ända in i skelettet,, har fått ringa ambulans 2 ggr eller rättare sagt mina vänner har fått ringa ambulans,,,men dom vägrade komma....anfallen gick aver efter ca 5-20 minuter kommer inte ihåg exakt var svårt att ha tidsuppfattning då jag nästan svimmade efter det fick jag kramper i exakt alla muskler ,,kindorna å tungan drog tom ihop sig....fingrarna å tårna satt ihop, låg å skrek av smärta,,mina vänner trodde vid båda tillfällerna att jag skojade när jag ramlade ihop första minuten men sedan förstod dom oxå,,,första gången jag fick anfallet var jag säker på att mitt hjärta stannade...hann få ut mig orden till min vän som var hos mig att ringa ambulansen han började först skratta men sedan insåg han allvaret., å jag har aldrig ringt ambulans å är inte personen som ringer i första hand det var riktigt läskigt. misstänker att jag måste varit allergisk. hur som hellst så kommer jag aldrig vara i närheten av den där jävla pissskiten! dock vet jag att en annan vän äter lergigan regelbundet! men var försiktig
Citera
2011-05-19, 05:26
Medlem
papi.fs avatar
Tryckte i mig en burk lergigan tillsammans med alkohol förra sommaren, minns fan inte mycket.
Vaknade upp dagen efter på polisstationen, fick berättat för mig att jag hade stått o dansat naken för dom i fyllecellen. Och att jag hade varit o snattat godis i en butik innan dom tog hand om mig

Edit: Men jag överlevde iaf
Citera
2011-05-19, 23:57
Medlem
Isets avatar
Min läkare bytte över mig till lergigan när jag var gravid (för att dämpa ångest) plus att jag fick lergigan comp (med koffein o efedrin) mot illamående av MVC-läkaren. Både jag o mitt barn har klarat oss. Argumentet dom använde var att lergigan är ofarligt för fostret. Dessutom vill jag väl tro att läkemedelsverket har lite koll på vad som är OK att skriva ut till gravida.
Citera
2011-09-24, 21:52
Medlem
Greeners avatar
Visserligen är detta en gammal tråd, men den dyker upp ganska långt upp i googlesökningen på "Lergigan".
Enligt denna http://www.lakemedelsverket.se/SPC_P...d%20tablet.pdf pdf får jag intrycket av att "risk för plötslig död" endast inträffat när patienten samtidigt behandlats för demens. Med andra ord, är du inte demenssjuk så behöver du nog inte oroa dig. PDFn är släppt av Läkemedelsverket och borde därför ha lite trovärdighet iaf..

Rätta mig gärna om jag uppfattat den fel.
Citera
2011-09-25, 01:27
Medlem
HackerXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolsgame
Jag får också ta max 4 st per dag så jag antar att det är maxdosen.

Wrong, jag låg på 6 om dagen C:
Citera
2011-09-25, 07:35
Medlem
Charmaines avatar
Nu vet jag inget om TS drogvanor i övrigt, men jag måste säga att det är som nästan lite gulligt att folk i Flashbacks drogforum nojar ur totalt över vad en allergimedicin eventuellt skulle kunna ställa med.
Citera
2011-09-25, 13:06
Medlem
Är det inte lite lustigt att biverkningslistan för en gammal allergimedicin är mer allvarlig än för narkotikaklassade mediciner som t.ex benzo.
Inte fan står det dessa hemska biverkningar på benzo preparat?
•hjärtinfarkt
• plötslig död
• inflammation eller tilltäppning av blodkärl i hjärnan
• onormal leverfunktion, inklusive leversvikt och koma
• självmordsförsök, onormala tankegångar, brist på känslor, upprepade tvångshandlingar, fixering vid enstaka saker (tvångstankar)

På bensopreparat är ju biverkningslistan inte alls lika skrämmande. Det ända farliga med dom är att man kan bli beroende. Men om läkaren/apoteken skulle vara lite mer uppmärksamma och bara skriva ut dom så ofta som läkaren rekomenderar så vore ju benso i de flesta fallen vara en mycket säkrare medicin. I alla fall om man inte behöver dom dagligen, och behöver man mediciner dagligen så kanske det finns andra lösningar som fungerar bättre. I alla fall för vissa personer.

Usch för läkemedel som har plötslig död i sin biverkningslista!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in