Citat:
Ursprungligen postat av reinkarnerad
Efter allt vad jag hört om Lergigan sitter jag i min lya och tummar på en oöppnad burk med skepsis och misströstan i blicken. Jag har aldrig prövat läkemedlet dock, så min vana trogen kollar jag först med FASS och läser där att 0,1-1 promille drabbas av följande hjärtbiverkningar:
QT-förlängning, Torsade de Pointes, hjärtstillestånd, ventrikulära arytmier (ventrikelflimmer, ventrikeltakykardi).
Lite längre ned följs detta upp:
Behandling med fentiaziner kan ge upphov till förlängning av QT-intervallet och kardiella arytmier. Fall av plötslig död som kan ha kardiell orsak... har rapporterats vid behandling med sådana läkemedel.
Vad fasen är det här?! Jag har alltid trott att Lergigan var 100 % harmlöst -- därav min klentrogenhet -- en snäll och mesig medicin för folk med lätta sömn- och ångestbesvär, men nu visar det sig vara en veritabel dödsdrog.
Hur uppskrämd bör man bli?
Kolla vad dom skriver om ritalin då på fassen, det är heller inte så ofarligt, här kommer ett axplock eller rättare sagt "god bitarna" (det värsta av det värsta):
Vanliga (förekommer hos färre än 1 av 10 användare)
• hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)
Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare)
•
självmordstankar eller självmordskänslor
Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 användare)
•
hjärtinfarkt
• kramper (krampanfall,
epilepsikramper)
• muskelkramper som inte kan kontrolleras och som påverkar ögonen, huvudet, nacken, kroppen och nervsystemet. Detta beror på en tillfällig brist på blodtillförsel till hjärnan.
•
förlamning eller problem att röra sig, synsvårigheter eller talsvårigheter (kan vara tecken på problem med blodkärlen i hjärnan)
Och det där var bara 'vissa biverkningar' (ovan) nu kommer 'övriga biverkningar' håll i dig:
Vanliga (förekommer hos färre än 1 av 10 användare)
• onormalt håravfall eller håruttunning
Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare).
•
blod i urinen
• andfåddhet eller bröstsmärta
Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1 000 användare)
•
svullnad av brösten hos män
Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 användare)
•
hjärtinfarkt
•
plötslig död
• inflammation eller tilltäppning av blodkärl i hjärnan
• onormal leverfunktion, inklusive leversvikt och
koma
•
självmordsförsök, onormala tankegångar, brist på känslor, upprepade tvångshandlingar, fixering vid enstaka saker (tvångstankar)
Jag skulle inte vara så uppskrämd över Lergigan, hade du sagt Ritalin så hade kunnat förstå dig, så ta det lugnt och njut i stället.