HansScheike, det går inte vad jag vet.
Jag har sådan moduler själva, det ska inte gå att använda dessa till Viasat för dom reggar inte upp dessa CAM moduler. Dessa är endast till för SMATV anläggningar (HC) där man distribuerar satellit kanaler i analoga TV-nät i t.ex. BRFer eller samfälligheter. Dessa moduler tillverkas inte längre utan var något som togs fram när viasat gick över till NDS då det inte fanns mottagare för dessa SMATV anläggningar. Det var ju länge sedan så numera finns det såklart med inbyggt stöd för just detta krypteringssystem.
Jag tror jag faktiskt ska skriva brev till dem och påpeka detta, är ju fel om dom säljer en produkt man inte kan använda. Inte säkert jag har rätt men vad jag har hört från SPA (
www.spa.se) så godtar inte viasat (privatpersoner) använder dessa. Sedan tar dom hutlöst betalt, en ny modul kostade inte mer än cirka 1400kr på den tiden det begav sig.
Däremot har ju detta problem uppmärksammats av EU eftersom flera använder dessa NDS system och tvingar in kunden att använda vissa boxar, så det kan snart bli så att dom tvingas tillhandahålla CAM moduler till privatpersoner. Återstår att se vad somhänder.
Dom kanske fått tag i något restparti eller liknande ?
Åter igen för att svara på TS fråga.
Det är billigare, enklare, stabilare och bättre att köra med två parallella boxar.