2009-03-30, 19:46
Medlem
Fargans avatar
Då jag har både ett Canal Digital och ett Viasat abonnemang så vill jag ha en box som klarar båda korten.
Det jag vill ha är följande,

* Canal Digital hd-kanaler (har familjepaketet)
* Viasat sd-kanaler (har sport & filmpaketet)
* en tuner
* hdmi (dvi)
* s/pdif ut
* USB
* möjlighet att koppla in en hårddisk, eSata/usb
* göra egna kanallistor (är självklart på dessa boxar antar jag)

De boxar jag tittat på är,

Vantage Digital HD 7100S http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=167070
Vantage Digital HD 6000S http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268683
Hyro 9000HDTV http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254626

Jag är även öppen för andra förslag, budgeten ligger runt 3500:- (tänk på regel 1.02. bara)
Vilka för- och nackdelar finns det med att köra med en ej godkänndbox, någon som hört något nytt om CD´s pairing, hur driftsäkra är de?
Jag har inget emot att uppdatera, byta firmware osv. men vill inte ha en massa strul med tappat ljud/bild, kanaler som försvinner, hängningar m.m, någon gång ibland är ingen fara men vill inte ha strul dagligen.
Och slutligen vart rekommenderas att man handlar, det spelar ingen roll om det är butik eller på nätet bara det är ett seriöst ställe.
Citera
2009-03-30, 23:09
Medlem
DennisOlofs avatar
För att ta emot Viasat behöver man en godkänd box eller en som klarar av just NDS Videoguard, jag vet inte om det finns sådana med möjlighet att köra Conax. Det finns inga CAM moduler för viasat.

Mitt tips eller så jag skulle lösa det, är helt enkelt att köra med två boxar och koppla dessa till en TV, köra två kablar från en norden parabol direkt till respektive box. Så kan man köra boxarna parallellt och växla mellan dem på TVn. Det blir billigare, plus du få mycket större utbud av boxar att välja mellan som passar dina krav.

Enda negativa är just att du måste fixa kabeldragningen. För att inte tala om problemen med att en del kort är låsta till specifika boxar från leverantörerna.

Men du gör som du vill.
Citera
2009-04-07, 11:43
Medlem
Sista_Bossens avatar
Finns ingen mottagare som klarar det du vill.
Citera
2009-04-07, 15:10
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
För att ta emot Viasat behöver man en godkänd box eller en som klarar av just NDS Videoguard, jag vet inte om det finns sådana med möjlighet att köra Conax. Det finns inga CAM moduler för viasat.

Mitt tips eller så jag skulle lösa det, är helt enkelt att köra med två boxar och koppla dessa till en TV, köra två kablar från en norden parabol direkt till respektive box. Så kan man köra boxarna parallellt och växla mellan dem på TVn. Det blir billigare, plus du få mycket större utbud av boxar att välja mellan som passar dina krav.

Enda negativa är just att du måste fixa kabeldragningen. För att inte tala om problemen med att en del kort är låsta till specifika boxar från leverantörerna.

Men du gör som du vill.

Det finns faktiskt en original NDS CA-modul för Videoguard, men den kostar också därefter. Jag kan inte svära på att Viasat godkänner denna, då den egentligen inte är för privatpersoner. Detta ligger minst sagt i gråzonen.

http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=144321

Citat:
Ursprungligen postat av Sista_Bossen
Finns ingen mottagare som klarar det du vill.
De tre han räknat upp gör det. Men hur länge?
Citera
2009-04-07, 16:47
Medlem
DennisOlofs avatar
HansScheike, det går inte vad jag vet.

Jag har sådan moduler själva, det ska inte gå att använda dessa till Viasat för dom reggar inte upp dessa CAM moduler. Dessa är endast till för SMATV anläggningar (HC) där man distribuerar satellit kanaler i analoga TV-nät i t.ex. BRFer eller samfälligheter. Dessa moduler tillverkas inte längre utan var något som togs fram när viasat gick över till NDS då det inte fanns mottagare för dessa SMATV anläggningar. Det var ju länge sedan så numera finns det såklart med inbyggt stöd för just detta krypteringssystem.

Jag tror jag faktiskt ska skriva brev till dem och påpeka detta, är ju fel om dom säljer en produkt man inte kan använda. Inte säkert jag har rätt men vad jag har hört från SPA (www.spa.se) så godtar inte viasat (privatpersoner) använder dessa. Sedan tar dom hutlöst betalt, en ny modul kostade inte mer än cirka 1400kr på den tiden det begav sig.

Däremot har ju detta problem uppmärksammats av EU eftersom flera använder dessa NDS system och tvingar in kunden att använda vissa boxar, så det kan snart bli så att dom tvingas tillhandahålla CAM moduler till privatpersoner. Återstår att se vad somhänder.

Dom kanske fått tag i något restparti eller liknande ?

Åter igen för att svara på TS fråga.

Det är billigare, enklare, stabilare och bättre att köra med två parallella boxar.
Citera
2009-04-07, 21:57
Medlem
Fargans avatar
Eftersom jag har två våningar upp till parabolen och får inte dra kabel på fasaden så är det bara att ge upp då.

Men tack för visat intresse.
Citera
2009-04-08, 11:07
Medlem
DennisOlofs avatar
Fargan, vadå ge upp ?

Klart det går att lösa på något vis, varför måste du dra kablarna på fasaden ?

Och har du en matning redan idag eller ? vart går den kabel, nog bör man kunna dra två kablar eller ?

Du kan ju alltid köpa en manuell switch för 160kr på satpro, borde funka. Lite drygt men det går ju att lösa helt klart. Men det jag undrar egentligen är varför du vill ha båda leverantörerna det blir ganska dyrt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in