2009-03-30, 17:34
Bannlyst
Hejsan, jag tänkte söka en lägenhet i sthlm via sthlms bostadsförmedling.
Min inkomst räcker inte till hyresvärdens krav på vad man ska ha i årsinkomst, så jag ska ha en medsökande, men denna person kommer antagligen bara stå med på kontraktet i några dar...

så om jag några dar efter kontraktskrivning då säger till bostadsbolaget att han ej vill stå kvar på kontraktet - kan dom då dra in kontraktet och typ vräka mig eller säga att jag inte får bo kvar i lägenheten?

Jag undrar vad som gäller?
Tack på förhand för svar
2009-03-30, 18:18
Medlem
Om man söker lån med medsökande så sägs ju lånet upp om denne inte vill stå kvar som medsökande och ens inkomst inte förbättrats.

Ser inte varför det inte skulle vara samma princip med detta fall, annars har du nog hittat på ett nytt yrke, "jag är din medsökande i 2 dar för 5000kr"...
2009-03-30, 21:00
Medlem
miqqqas avatar
Den andra personen på kontraktet är i princip en säkerhet - skulle du inte få hyra lägenheten utan den personen så kan hyresvärden kräva att du skaffar en annan säkerhet t ex borgensman eller så kan de säga upp avtalet. Obs - gäller under förutsättning att du har hunnit flytta in i lägenheten, försöker en person gå ifrån kontraktet innan det har varit inflyttning så misstänker jag att hela avtalet förfaller.....
2009-03-30, 23:25
Medlem
kramdjurs avatar
Hans fråga gäller uppenbarligen en hyresrätt eftersom Stockholms bostadsförmedling förmedlar just sådana men ni har svarat på vad som gäller för en bostadsrätt. En medsökande till en hyresrätt blir en av kontraktsinnehavarna och kommer alltså att "bo" i lägenheten tillsammans med dig. Du kan inte bli av med honom redan efter nån dag men det gör inget hyresavierna kommer hem till dig och så länge du betalar dem så händer inget men om du inte betalar så kan de kräva honom på hyran det är själva poängen med att han står med på kontraktet så om han vill ta den risken så är det bara att köra.
2009-03-31, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Hans fråga gäller uppenbarligen en hyresrätt eftersom Stockholms bostadsförmedling förmedlar just sådana men ni har svarat på vad som gäller för en bostadsrätt. En medsökande till en hyresrätt blir en av kontraktsinnehavarna och kommer alltså att "bo" i lägenheten tillsammans med dig. Du kan inte bli av med honom redan efter nån dag men det gör inget hyresavierna kommer hem till dig och så länge du betalar dem så händer inget men om du inte betalar så kan de kräva honom på hyran det är själva poängen med att han står med på kontraktet så om han vill ta den risken så är det bara att köra.

Jo nån dag efter att ha skrivit kontrakt kanske gör det hela suspekt... men om man typ skulle vänta en 3-4 månader så borde ju inte bostadsbolaget ha några större invändningar, då dom ser att hyran betalas in i tid och jag sköter mig. För mitt mål är att jag vill stå själv på kontraktet i slutändan.
Men jag tycker dom har lite väl höga inkomstkrav i vissa bostadsföretag!

Det är ju förståligt då dom inte vill ha oseriösa hyresgäster som inte betalar hyran, men i mitt fall så kommer jag betala hyran till punkt och pricka liksom så det är inga problem.
2009-03-31, 23:25
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Men jag tycker dom har lite väl höga inkomstkrav i vissa bostadsföretag!
Hur mycket kräver dom då, kan ju vara intressant att veta?
2009-04-01, 01:34
Bannlyst
Citat:
Hur mycket kräver dom då, kan ju vara intressant att veta?

Dom skrev 220.000 på en lägenhet och 200.000 på en annan, och min inkomst ligger väl runt 150.000
2009-04-02, 01:43
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Dom skrev 220.000 på en lägenhet och 200.000 på en annan, och min inkomst ligger väl runt 150.000
Intressant, när man lånar till bostadsrätt brukar de rekomendera att man har 5000 kr kvar / månad efter att man betalat för bostaden och i så fall räcker 150 000 till en hyra på 7500.
2009-04-05, 03:08
Medlem
Citat:
Intressant, när man lånar till bostadsrätt brukar de rekomendera att man har 5000 kr kvar / månad efter att man betalat för bostaden och i så fall räcker 150 000 till en hyra på 7500.

Det är bruttoinkomst som hyresvärdarna brukar ange som krav. Dvs. före skatt, då stämmer inte din uträkning.
2009-04-05, 03:14
Medlem
Citat:
Hejsan, jag tänkte söka en lägenhet i sthlm via sthlms bostadsförmedling.
Min inkomst räcker inte till hyresvärdens krav på vad man ska ha i årsinkomst, så jag ska ha en medsökande, men denna person kommer antagligen bara stå med på kontraktet i några dar...

så om jag några dar efter kontraktskrivning då säger till bostadsbolaget att han ej vill stå kvar på kontraktet - kan dom då dra in kontraktet och typ vräka mig eller säga att jag inte får bo kvar i lägenheten?

Jag undrar vad som gäller?
Tack på förhand för svar

Verkar som ingen (inkl. jag) kan svara på din fråga. Råder dig därför att ringa eller maila Hyresgästföreningen. De kan garanterat svara på din fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in