2009-03-30, 17:23
Medlem
hej!
Nu behöver jag hjälp av alla skarpa juridikkunniga där ute, frågan lyder;
vad kan det bli för juridiska besvär för mig om jag ställer upp med mitt personnummer till personer som säger att dom driver denna verksamhet;

"Det vi gör är att starta upp nya kommanditbolag.
Den ersättningen vi betalar är 2500kr per bolag. Vi brukar börja med 2 st.
Sen avregistreras du och kan söka igen. Detta tar ca 3-4 veckor. Inga risker tar du då bolaget inte bedrivs i ditt namn utan säljs omgående.
Vi sköter alla ansökningar åt dig samt alla omkostnader. Det enda du gör är att ta emot posten som kommer att komma i bolagets namn hem till dig, som du måste vidaresända till oss!"
Hör av dig för fortsatt intresse

tacksam för svar av kunniga människor!
Citera
2009-03-30, 17:32
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusfritt
hej!
Nu behöver jag hjälp av alla skarpa juridikkunniga där ute, frågan lyder;
vad kan det bli för juridiska besvär för mig om jag ställer upp med mitt personnummer till personer som säger att dom driver denna verksamhet;

"Det vi gör är att starta upp nya kommanditbolag.
Den ersättningen vi betalar är 2500kr per bolag. Vi brukar börja med 2 st.
Sen avregistreras du och kan söka igen. Detta tar ca 3-4 veckor. Inga risker tar du då bolaget inte bedrivs i ditt namn utan säljs omgående.
Vi sköter alla ansökningar åt dig samt alla omkostnader. Det enda du gör är att ta emot posten som kommer att komma i bolagets namn hem till dig, som du måste vidaresända till oss!"
Hör av dig för fortsatt intresse

tacksam för svar av kunniga människor!

Svaret beror till stor del på vilken roll du skall spela i kommanditbolaget.

Ett kommanditbolag är som ett handelsbolag men med vissa begräsningar vad gäller det ekonomiska ansvaret. Man delar upp bolagsmännen i komplementär som har ett obegränsat ekonomiskt ansvar för bolagets skulder samt i kommanditdelägare vars ansvar begränsas till det registrerade insatskapitalet. En komplementär med obegränsat ansvar måste alltid finnas. Vem det är framgår inte av din fråga.

Skall du stå som motagare av post m.m. kan du dessutom komma att bli betraktad som bolagets faktiske företrädare. Då kan du bli sittande med ansvar för bolagets bokföring m.m. Uppfyller du inte det ansvaret så kan du drabbas av straffansvar.

Men för ett bättre svar måste du ge en hel del mera information.
Citera
2009-03-30, 17:47
Medlem
Det är ruffel och båg. Det finns flera trådar om detta!

Du kan få skulder för livet. De övriga bolagsägarna kan dra på sig hur stora skulder som helst och sen lämna dig som borgenär!
Citera
2009-03-31, 11:50
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Den ersättningen vi betalar är 2500kr per bolag. Inga risker tar du då bolaget inte bedrivs i ditt namn utan säljs omgående.

Om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det också...

Självklart kommer du att bli lurad. Du blir komplementär i kommanditbolaget och har därmed personligt betalningsansvar för bolagets samtliga skulder. Snart har du kronofogden efter dig.
Citera
2009-03-31, 14:48
Medlem
men jag kan välja att vara delägare blir det inte nästan riskfritt om jag inte står som komplementär?? För som jag har förstått det hela så har kompletären hela juridiska ansvaret precis som ni skriver och jag som kommanditägare riskerar bara mitt satsade kapital vilket = 0. Tänker jag fel nu? givetvis kommer jag ju öppna posten och kontrollera att jag är kommanditägare innan jag godkänner något.
Senast redigerad av rusfritt 2009-03-31 kl. 15:01.
Citera
2009-03-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phreak
Det är ruffel och båg. Det finns flera trådar om detta!

Du kan få skulder för livet. De övriga bolagsägarna kan dra på sig hur stora skulder som helst och sen lämna dig som borgenär!

kan du länka till någon tråd om du vet någon skulle vara tacksamt
Citera
2009-03-31, 15:04
Medlem
Citat:
men jag kan välja att vara delägare blir det inte nästan riskfritt om jag inte står som komplementär??

Blir du kommanditdelägare och inte komplementär så riskerar du inte mer än de pengar du satt in i företaget. Har dock intrycket att dessa personer vill att du ska vara just komplementär, och då riskerar ju exakt alla tillgångar du har, pengarna på bankkontot, villan, radhuset, sommarstugan, bostadsrätten, bilen, TV:n, datorn, you name it.

Om du går vidare med detta så måste du vara ytterst noggrann med vilken roll du har, och vem som är komplementär, alla kommanditbolag måste nämligen ha minst en komplementär. Gå inte med på detta förrän du ser underskrivet vem som är komplementär, och gå för allt i världen inte med att vara komplementär själv. Är dock rädd att dessa personer söker upp dig för att ha någon som står för riskerna för deras affärer.
Citera
2009-03-31, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
och gå för allt i världen inte med att vara komplementär själv. .
jag inser ju att jag inte ska ställa upp på att bli komplementär, men säg att jag ger dom mitt personnummer och låter dom ha mig som kommanditägare, jag får väl posten hem till mig från bolagsverket och där måste ju min roll framgå, och jag måste väl godkänna min roll innan jag klubbas som komplementär om dom nu ändå har tänkt att försöka ha mig som detta?
Citera
2018-05-09, 10:33
Medlem
Citat:
men jag kan välja att vara delägare blir det inte nästan riskfritt om jag inte står som komplementär?? För som jag har förstått det hela så har kompletären hela juridiska ansvaret precis som ni skriver och jag som kommanditägare riskerar bara mitt satsade kapital vilket = 0. Tänker jag fel nu? givetvis kommer jag ju öppna posten och kontrollera att jag är kommanditägare innan jag godkänner något.

Varför skulle någon vilja betala dig pengar för att bli kommanditägare? Givetvis är konceptet att du blir komplementär. Målvakt med andra ord ..
Citera
2018-05-09, 11:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin17
Var väldigt försiktig när det gäller kommanditbolag. Ska du starta ett kommanditbolag själv så är det så klart en helt annan sak, eftersom det är en företagsform som fortfarande fungerar för väldigt många, men jag skulle passa mig väldigt noga innan jag gick med i någon annas kommanditbolag. Mer matnyttig information om just kommanditbolag och dess nackdelar kan man hitta här.

Lycka till!

Malin

Du säger "lycka till" till en person som ställde frågan för 9 år sedan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in