2003-11-02, 23:29
Medlem
somnambulists avatar
Anna Lindh är inte förtjänt av någon park eller någonting annat för den delen. Aftonbladet är isf. mer förtjänt av att få någonting uppkallat efter sig som lyckats tvinga hela det svenska folket att sörja en förut nästan helt ointressant politisk figur till absurdum.
Citera
2003-11-02, 23:36
Medlem
Laments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somnambulist
Anna Lindh är inte förtjänt av någon park eller någonting annat för den delen. Aftonbladet är isf. mer förtjänt av att få någonting uppkallat efter sig som lyckats tvinga hela det svenska folket att sörja en förut nästan helt ointressant politisk figur till absurdum.
Vad betyder 'absurdum' typ absurditet? finns ju inte ens med i stora svenska ordboken men alla på fb använder det!
Citera
2003-11-03, 23:14
Medlem
divinitys avatar
ja benåda mig
Citera
2009-01-19, 04:12
Medlem
Zwerchstands avatar
Kultur: allmänt —> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur

/Moderator
Citera
2009-01-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lament
Vad betyder 'absurdum' typ absurditet? finns ju inte ens med i stora svenska ordboken men alla på fb använder det!

Tror det är latin, dock heter det "in absurdum".
Citera
2009-01-20, 20:08
Medlem
Avsiktarens avatar
Man kan ju döpa om del utav platsen till Anna Lindh platsen. På samma sätt som man lät en del utav Järntorget heta Olof Palmes plats.
Citera
2009-01-20, 22:07
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Anna Lindh är inte förtjänt att ens ha en gravsten som eftermäle. Däremot vill jag gärna se Christer Petterssons torg och att en gata i Mora döps om till Mijailović-vägen.
Citera
2009-01-20, 22:25
Bannlyst
Det räcker väl med att hon har fått "Avenida ministra Anna Lindh" vid Amadores?
Men den dagen mina ev. barnbarn ska gå och leka i Mååna Sahlinska parken tar jag mitt liv.
Citera
2009-01-20, 22:33
Medlem
Herr Reporters avatar
Gud vilken dum idé. Jag uppskattade Anna som politiker men ser inte alls vad som gör att man ska göra nåt så drastiskt. Medis är ju tillsammans med plattan typ de största träffpunkterna och att döpa om en sån plats skapar bara förvirring. För det är ändå ingen som skulle säga: Ja, vi möts vid Anna Lindhs-torg kl 15. Alla skulle säga medis. Helt meningslöst. Tunnelbanan måste ju byta namn med då.
Så jävla onödigt. Tråkigt att hon dog men inte fan kan man döpa om platser så fort nån dör. Ge henne nån sketen park nånstanns där det inte spelar nån roll isåfall. Annars tycker jag det räcker med hennes monument på medis.
Citera
2009-01-25, 10:58
Medlem
Arbetarbroders avatar
Tråden är från 2003 och Medborgarplatsen heter Medborgarplatsen även idag, 2009, så det är nog lugnt, jag tror inte ett namnbyte blir aktuellt.
Har hon inte fått en staty eller något slags minnesmärke efter sig någonstans i Stockholm?
Citera
2009-01-25, 11:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Osäker...

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Tråden är från 2003 och Medborgarplatsen heter Medborgarplatsen även idag, 2009, så det är nog lugnt, jag tror inte ett namnbyte blir aktuellt.
Har hon inte fått en staty eller något slags minnesmärke efter sig någonstans i Stockholm?

...där, men hon har fått Utrikespolitiska institutets bibliotek uppkallat efter sig som numera heter Anna Lindh-bibilioteket.
http://www.annalindhbiblioteket.se/

En Anna Lindh-plats blir nog mer avlägsen efterhand nu, dels för att de borgerliga inte vill ha en som den sannolikt stärker deras motståndare, dels för att hennes eftermäle solkas av avvisningshistorien. Ett monument med tvp figurer i orange pyjamas och kedjor blir väl mindre stiligt kan man tro.
Citera
2009-01-25, 13:37
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Jo.
Där var hon höll sitt sista tal så ska där visst stå någon glas/stenpryl till minne av henne.
Mer än så blev det visst inte, och det är väl inte mer än rätt egentligen.
Hon var ju ingen superhjälte på något vis.

Edit:
Det var visst på Medborgarplatsen som den står.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Anna_Lindh_memorial.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in