2009-04-15, 18:31
Medlem
jangos avatar
Jag spelade bingo och vann på mitt serienummer därför var nummerna perfekta för mig. Det bevisar att det finns en intelligens i bingomaskinen som tar hänsyn till just mig.

Det faktum att vi existerar gör att vi kan säga "Aha, vi finns för allting är justerat för det!", hade vi inte funnits hade vi inte kunnat säga det, inget konstigt sammanträffande alls utan helt logiskt. Det är ett tillintetsägande argument.

Richard Dawkin tar upp dessa argument i boken Livets flod. Han argumenterar mot intelligent design i naturen genom att ta upp exempel från naturen där djur inte alls beter sig perfekt. Poängen är att naturen inte alls behöver vara perfekt för att allting ska fungera, det fungerar ändå även med småfel här och där.
Citera
2009-04-16, 00:53
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iuvenesco
Varför det? Hur skulle det annars se ut menar du?

För att det är som för en normalbegåvad 5-åring att hävda att det är uppenbart att lösningen på Fermats stora sats är korrekt. Ja, det ÄR kanske uppenbart för dom som kan sina saker (och i fallet av Fermats stora sats, är jag verkligen inte en av dom), men kan man inte sina saker, är det inte uppenbart.

Och det skulle inte kunna se ut på något annat sätt (men hur jag menar det i relation till din fråga är invecklat), men jag sade inget annat heller, om du kollar igenom mitt förra inlägg igen.
Citera
2009-04-16, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Och det skulle inte kunna se ut på något annat sätt men jag sade inget annat heller, om du kollar igenom mitt förra inlägg igen.
Okej.
Citera
2009-04-16, 21:41
Medlem
Citat:
[_ _ _]

Och det skulle inte kunna se ut på något annat sätt (men hur jag menar det i relation till din fråga är invecklat), [. . .]
Det här tycker jag låter intressant.
Kan du utveckla lite?
Citera
2009-04-17, 14:48
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det här tycker jag låter intressant.
Kan du utveckla lite?

Haha, det jag menar är att olika fysikaliska universum är ganska relevanta för våran utbildning. Sen att vi för tillfället befinner oss i detta universum är ganska irrelevant. Så det skulle kunna se ut på väldigt många sätt, faktiskt, MEN, inte på något annat sätt än att fysikaliska universum fanns som en möjlighet att inkarnera inuti.
Citera
2009-04-17, 14:56
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
"Varför är allt så perfekt?" är en fråga som jag brukar få höra efter långa resonemang i filosofisk anda.

Det kan handla om hur is flyter på vatten, hur perfekt omloppsbana jorden har runt solen, vattenmängden på planeten eller att det finns syre, faktumet att kol är bra på att bilda molekyler... Eller ptja, vadsomhelst. Botten på resonemanget ligger ofta i att någon SKAPADE allt - för annars skulle det inte kunna bli så bra som det är nu.

Vad tror ni om den tankegången? Säger den någonting?

Jag däremot tycker att den idén är intetsägande. För säg såhär: Om vi inte hade varit här hade vi inte kunnat ställa motsatt fråga. På varje plats där det finns liv är livet anpassat till platsen. Hmmm?

Precis...det ligger i betraktarens ögon. Vi känner ju inte till ngt annat. Personligen så tycker jag inte att allt är perfekt. Även om vår kropp är en helt otrolig skapelse så är den ex väldigt skör och utsatt. Vår syn är bra men den kunde varit bättre, vår hörsel är bra men kunde varit bättre......bara för att nämna ngt.....

Har själv tänkt det tanken men jag är då av den uppfattningen att det inte finns ngn Gud , i varje fall inte för oss människor
Citera
2009-04-19, 14:00
Medlem
Brittbrunos avatar
Perfektionsargumentet är inte bara ett mycket ofta använt argument av kreationister, utan också fullkomligt ihåligt. Precis som alla andra av de populära argumenten för guds existens.
Det räcker med att ha endast små spår av förnuft i huvudet för att inse det.
Citera
2009-04-19, 21:35
Medlem
Citat:
Haha, det jag menar är att olika fysikaliska universum är ganska relevanta för våran utbildning. Sen att vi för tillfället befinner oss i detta universum är ganska irrelevant. Så det skulle kunna se ut på väldigt många sätt, faktiskt, MEN, inte på något annat sätt än att fysikaliska universum fanns som en möjlighet att inkarnera inuti.
Ah, ok. Ja, så är det väl. Sen hur denna fysik ser ut spelar nog mindre roll. Det kan vara andra "lagar". Då ser visserligen allting annorlunda ut, och vi skulle förmodligen inte finnas, men fysikalitet kan man ändå benämna det.

Jag tänkte först när jag läste det du skrev att du menade att det måste se exakt ut som det gör här och nu med oss som sitter här och skriver, men du menar mer generellt än så?
Citera
2009-04-19, 22:26
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Ah, ok. Ja, så är det väl. Sen hur denna fysik ser ut spelar nog mindre roll. Det kan vara andra "lagar". Då ser visserligen allting annorlunda ut, och vi skulle förmodligen inte finnas, men fysikalitet kan man ändå benämna det.

Jag tänkte först när jag läste det du skrev att du menade att det måste se exakt ut som det gör här och nu med oss som sitter här och skriver, men du menar mer generellt än så?

Precis - väldigt mycket mer generellt än så Vi (våra själar, andar, medvetanden, whatever) kunde lika gärna befinna oss i andra universum med andra fysiska lagar/utformningar/strukturer nu, som till exempel vattenvärldar, fantasy-världar, lava/eld-världar, star-trek-världar, annorlunda-på-sätt-jag-varken-kan-beskriva-eller-föreställa-mej-världar, etc, och leva våra liv där istället. Eller för den sakens skull vara hemma i den andliga världen, "hemma", evigheten eller vad man nu ska kalla det, där vi vilar mellan inkarnationer.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in