2003-10-10, 01:47
Medlem
Azraels avatar
Polaren gick och köpte sig en vässad Mustang Mach 1 -69 härom veckan. Blev lite sugen på att utöka bilparken med något amerikanskt.
Varför inte en Corvette i vinter? Vad kan vara bättre i vinterslasket än några hundra hästar och 265or sommardäck bak?
Eftersom jag sedan spermiestadiet varit perverterat motorintresserad så vet jag det mesta om Corvette på det teoretiska planet. Dock sträcker sig mina praktiska erfarenheter till lite buskörning i en 73a cab (350cui).

Är mest intresserad av en C3 eller C4. C1 och C2 är visserligen finare men de är så sinnessjukt dyra (i alla fall för att vara bilar i plast med trimmad smallblock) att det inte känns särkilt lockande.
Tänkte höra om någon på FB har praktiska erfarenheter av C3 (68-82) eller C4 (84-95).

Så här resonerar jag;

C3
Fördelar:
* Mycket snyggare än C4
* Kommer troligen att stiga en hel del i värde
* Okomplicerad mekanik (bortsett från bakvagnen)
* superbilliga reservdelar
* '73 eller äldre är skattebefriad
* Trimvänliga

Nackdelar:
* Äldre och mer slitna
* Drar mer soppa än C4
* Sämre komfort
* Sämre baggageutrymme
* Ogalvad ram

C4
Fördelar:
* Snorbilliga
* Drar löjligt lite soppa (ca 0,85-0,9 på landsväg)
* Extremt billig försäkring (1300:- helförsäkring/helår)
* Bakrutan går att öppna
* Nästan alla har AC
* Nästan all metall är galvad

Nackdelar:
* Inte lika snygg
* Dyr och krånglig elektronik
* Skitfula orginalfälgar
* Kriminellt ful orginalratt
* Relativt klena motorer i orginalutförande
Citera
2003-10-10, 02:02
Medlem
Får jag rekommendera en Stingray -63, cabriolet eller Split Window...
Inte mycket slår dessa......
Citera
2003-10-10, 02:20
Medlem
Jag har lite erfarenhet av 66´Stingray och C4.

C4 är en bra bil med ganska lite krångel, ska man ha ut lite effekt (mycket effekt) så får du byta motor. Rekommenderar Lingenfelter. Räkna med att motorn är dyr, men den går grymt! Det finns en C4 här i Sverige som kör ifrån en Porshe GT 2 på bana. Men den är ganska ombyggd. Ett annat alternativ är att montera en blower så klarar du effekten bra.

Båda dina försag är fina, det är svårt att ge råd i det här fallet. Du måste trivas med bilen. Välj med hjärtat!
Citera
2003-10-10, 20:21
Medlem
Har haft en C4 Lt1 -92.
Men det var inget jag sladdade runt i med på vintern. Var hyffsat nöjd med kärran, förutom allt gnissel och oljud i alla plast skarvar. Det gick inte att köra under litern, drog för det mesta 1,4 - 1,5. Men naturligtsvis gick det ju att mata motorn med 2 - 3 liter milen också!
Enda modifieringen var annat avgassystem, så det skulle vara ca: 320hk.
Under det året jag hade den uppstod det aldrig några ploblem.
Däremot har nya ägaren fått problem med insprutningen, samt att kopplingen har rasat en gång.
Numera har jag istället en MB 500 SL -92 som sommar bil. Klart det inte går att jämföra. Men vilken skillnad, för samma pengar.

///
Citera
2003-10-14, 17:40
Medlem
luukuss avatar
de e i och för sig inget fel på 72-79r heller.... Mi like a lot!
Citera
2003-10-14, 17:41
Medlem
luukuss avatar
jävla smile.... : o skulle de va
Citera
2003-10-14, 18:02
Medlem
ja stick och köp det du önskar annars ångrar du dig bara att du ine gorde den när du hade möjligheten,,
,,, men klen motor det är ju v8,, släng på kompressor då får du 1200 dromedarer under huven att ta ut fler kan va svårt även av en v8 om den skall hålla
Citera
2003-10-18, 13:04
Medlem
finkels avatar
Jo,Vetten är ju en helt ok bil.Föredrar själv C3 framför C4. En 68cab och en 72 är vad jag har erfarenhet av.Nackdelen är ju att det är DYRT med delar i Sv, om man ska renovera nåt, förutom just motorn.Priserna i USA är helt annorlunda.Skaffa kontakter om bilen behöver fräschas upp!Dom har ju även en del lustiga lösningar på saker o ting.Bara det att tex lysena är vaccumstyrda, är ju lite udda.Om man sen behöver göra nåt åt plasten och lacken så kostar det, om man vill ha det riktigt bra.Ang motorn, så är ju Chevas SB hur lätt som helst att fixa både delar till och effekt ur.Även till deras BB finns hur mkt som helst, till vettiga pengar.Så det är ju som sagt det minsta bekymmret.Det värsta med BB i en Vette är bristen på utrymme, med en 427/454 i, måste man nästan lyfta ur motorn för att byta tändstiften!!
Men dom går manligt med BB!!

There´s no substitute for cubic inches!!!

MVH Finkel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in