Citat:
Ursprungligen postat av jkl555
Det kanske är en rättvist dum fråga, men jag ställer den ändå.
Har ni lärt er ett språk utanför de land där det talas, bortsett förstås från engl.
På vilket sätt lärde ni er, och vad kan ni rekommendera för metoder för den som vi lära sig?
Hej jag har lärt mig ett flertal språk utanför skolan. Det började med att jag skulle börja spanska i högstadiet och förberedde mig på sommaren innan kursen skulle börja och kunde sedan slappa mig igenom alla 3 åren

Gjorde sedan samma sak på gymnasiet :P
I alla fall, internet erbjuder nästan allt du behöver för att lära dig ett språk. Jag använder mig aldrig av tutorials, parlörer, frasbibliotek och annat som har till syfte att lära ut ett språk. Istället lär jag mig själv.
Man bör såklart skapa sig en bild av hur språket ska bli, det första man gör för att få något att gå efter. Jag brukar lyssna på nyhetssändningar, läsa nyhetsartiklar eller annat som bjuder på ett neutralt standardspråk.
För att lära sig själv använda språket kan man ladda ner barnljudböcker. Eller låna, om du hittar några på biblioteket. Hitta böcker som du kan - t ex pippi långstrumpböcker finns översatta till många språk. Även bröderna Grimm (rödluvan, rapunzel, hans och greta) finns på många språk.
Barnböcker språk är lätt att förstå men det är ju inte menat att användas som målbild. Man måste leta efter skillnader mellan det och det neutrala språket ("nyhetsspråket")
Andra tips:
- läs högt även om du inte förstår, försök låta som en infödd
- lyssna på språket när du har tid (ladda ner på mp3n osv osv)
- låna en grammatikbok som du kan slå i om det är något du behöver veta specifikt
Det tar tid innan man börjar förstå men det kommer med tiden. Meningen är inte att bara lära sig sånt man förstår.
Vad ska du lära dig??
//s