• 1
  • 2
2009-03-29, 22:23
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av länsmann
Ok, jag får aceptera att dom pengarna inte blir till semestern surt att leva fattigt men men.... tänkte i alla fall passa på nu att laga mina tänder, busskort, och nya glasögon. Betalar dom även för tobaken ? vad mer kan man få ut ?

Dom betalar för tobaken men du får ta dom pengarna från den fasta summan som du får. Självklart så får du inget extra för att du röker eller snusar.
Citera
2009-03-29, 22:29
Medlem
DDKs avatar
Jävla länsmann, sluta leka hobbyblatte! Det är mina skattepengar du vill roffa åt dig, i likhet med Ahmed och Mohammed och deras familjer. NEJ, du får inte extra till tobak. NEJ, du får ingen tandsanering eller några nya glasögon heller. Du får akut tand- och läkarvård, uppehälle, el och hyra, om du har tur, och då får du visa kvitto på ALLT. Inklusive skattepengarna.

SEMESTER??? Get real!

Länsmann, skaffa ett jobb, vilket som helst. Tidningsutbärning, poolvick i hemvården, plocka jordgubbar eller vad fan. Visa att där är mer stake i dig än i en random somalier.

Om du ÄR somalier ber jag naturligtvis tusen gånger om ursäkt och önskar dig en lång, skön, ledig sommar på kommunens bekostnad.
Citera
2009-03-29, 22:40
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Jävla länsmann, sluta leka hobbyblatte! Det är mina skattepengar du vill roffa åt dig, i likhet med Ahmed och Mohammed och deras familjer. NEJ, du får inte extra till tobak. NEJ, du får ingen tandsanering eller några nya glasögon heller. Du får akut tand- och läkarvård, uppehälle, el och hyra, om du har tur, och då får du visa kvitto på ALLT. Inklusive skattepengarna.

SEMESTER??? Get real!

Länsmann, skaffa ett jobb, vilket som helst. Tidningsutbärning, poolvick i hemvården, plocka jordgubbar eller vad fan. Visa att där är mer stake i dig än i en random somalier.

Om du ÄR somalier ber jag naturligtvis tusen gånger om ursäkt och önskar dig en lång, skön, ledig sommar på kommunens bekostnad.

Hehe du var en skön typ jag förstår att det blir surt för skattebetalarna, men jag lovar att jag betalar tillbaka det genom skatten när jag blir klar med min långa utbilding. Svårt att hitta jobb i dagsläget men det går om man verkligen lägger en massa tid på att hitta ett jobb, men tuvär har jag inte den tiden.
Citera
2009-03-30, 13:43
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK

SEMESTER??? Get real!

Tyckte jag läste om att socialen betalar för glasögon. Vad menar du med akut tandvård ? klart det är akut att laga mina hål.
Citera
2009-03-30, 17:27
Medlem
kaxen82s avatar
De betalar om det är en absolut nödvändig åtgärd, alltså i medicinskt syfte (alltså inte tandblekning etc.). Och det ska alltid vara den billigaste varianten, och du kommer att krävas på kvitto.

Detsamma vad gäller sjukvård och medicin, då måste du visa upp kvitto samt att du har högkostnadskort.

Men jag tycker din inställning är lite oroväckande. "Semester"? Vet du inte hur många av oss studenter som aldrig har råd med semester utan måste knega varenda lov för att få det att gå runt? Det finns visserligen inte jobb till alla, men att du hellre lägger ner tid och möda på att se vad du kan få för bidrag istället för att leta jobb... ja, det känns lite... fel.

Och sen ska du dessutom köra med bedrägeri (ja, det är det om du inte tar upp att du kommer att få tillbaka på skatten om du samtidigt har pengar från soc).

Och "privata skulder" kan du bara glömma, sånt går de inte på, för då skulle alla påstå att deras sparade pengar är till privata skulder.
Citera
2009-03-30, 21:52
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
De betalar om det är en absolut nödvändig åtgärd, alltså i medicinskt syfte (alltså inte tandblekning etc.). Och det ska alltid vara den billigaste varianten, och du kommer att krävas på kvitto.

Detsamma vad gäller sjukvård och medicin, då måste du visa upp kvitto samt att du har högkostnadskort.

Men jag tycker din inställning är lite oroväckande. "Semester"? Vet du inte hur många av oss studenter som aldrig har råd med semester utan måste knega varenda lov för att få det att gå runt? Det finns visserligen inte jobb till alla, men att du hellre lägger ner tid och möda på att se vad du kan få för bidrag istället för att leta jobb... ja, det känns lite... fel.

Och sen ska du dessutom köra med bedrägeri (ja, det är det om du inte tar upp att du kommer att få tillbaka på skatten om du samtidigt har pengar från soc).

Och "privata skulder" kan du bara glömma, sånt går de inte på, för då skulle alla påstå att deras sparade pengar är till privata skulder.

Ok, tack för svaret. Förstår att min inställning inte gillas, men tuvär är det mycket vanligt bland svenskar och invandrare så som jag tänker. Man blir dum i huvudet utav att vara fattig i längden. Tills slut bryr man inte sig om vad som är moraliskt. Kolla våra ledare i landet dom gör samma sak. Önskar att jag inte tänkte på det här viset men det är så mycket som har gjort mig till den jag är.
Citera
2009-03-30, 21:54
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ok, tack för svaret. Förstår att min inställning inte gillas, men tuvär är det mycket vanligt bland svenskar och invandrare så som jag tänker. Man blir dum i huvudet utav att vara fattig i längden. Tills slut bryr man inte sig om vad som är moraliskt. Kolla våra ledare i landet dom gör samma sak. Önskar att jag inte tänkte på det här viset men det är så mycket som har gjort mig till den jag är.

Självklart så är det synd om dig när du inte får lura socialen på pengar.
"Alla andra spottade på henne så då måste jag också göra det!"
Citera
2009-03-30, 21:59
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Självklart så är det synd om dig när du inte får lura socialen på pengar.
"Alla andra spottade på henne så då måste jag också göra det!"

Ja jag tycker det är synd om fattiga studenter. Har du någonsin varit fattigt ?
Citera
2009-03-30, 22:01
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ja jag tycker det är synd om fattiga studenter. Har du någonsin varit fattigt ?

Ja, jag har studerat i många år och gått hos socialen. Har du? Eller vill du bara försvåra för folk som har det svårt och behöver soc utan att lura dom på pengar?
Citera
2009-03-30, 22:10
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ja, jag har studerat i många år och gått hos socialen. Har du? Eller vill du bara försvåra för folk som har det svårt och behöver soc utan att lura dom på pengar?

Ok. Jag har studerat i 3 månader och ska sammanlagt studera i 6 år. Levar jag fattigt under en längre tid så kommer mitt kriminella tänkade fram. Har du något bra botemedel på detta ?
Citera
2009-03-30, 22:15
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ok. Jag har studerat i 3 månader och ska sammanlagt studera i 6 år. Levar jag fattigt under en längre tid så kommer mitt kriminella tänkade fram. Har du något bra botemedel på detta ?

I 3 månader och du funderar på soc redan?
Vad ska du plugga?
I kriminella banor så finns det ju massa saker som lönar sig mer än soc, men då spricker kanske planerna att plugga.
Sommarjobb? Hjälpa bekanta med inventering om nån har butik t.ex.? Hjälpa folk med att laga datorer? Hitta nån kurs till sommaren, AMF har starta eget-kurser ibland bl.a.

Har ingen aning om vad din inriktning är då jag inte vet vad du pluggar, men kika lite i Arbetsliv och Studier så finns det ett flertal förslag.

Edit: Sluta röka? (Nej, det har jag själv inte gjort så jag prioriterar det framför andra saker ibland.) Ett paket om dagen blir ju 2k i månaden.
Citera
2009-03-30, 22:23
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
I 3 månader och du funderar på soc redan?
Vad ska du plugga?
I kriminella banor så finns det ju massa saker som lönar sig mer än soc, men då spricker kanske planerna att plugga.
Sommarjobb? Hjälpa bekanta med inventering om nån har butik t.ex.? Hjälpa folk med att laga datorer? Hitta nån kurs till sommaren, AMF har starta eget-kurser ibland bl.a.

Har ingen aning om vad din inriktning är då jag inte vet vad du pluggar, men kika lite i Arbetsliv och Studier så finns det ett flertal förslag.

Edit: Sluta röka? (Nej, det har jag själv inte gjort så jag prioriterar det framför andra saker ibland.)

Ok. Nu så läser jag upp alla mina gymnasie betyg då jag inte har några. Sedan vill jag läsa till sjukgymnast. När jag menar med kriminelt tänkande så menar jag små fiffla, det får inte vara för stora risker. Ville ej sabba mitt liv och mina studier och hamna där jag var förr. Varför jag tänker på soc redan är för att va förberedd ifall jag inte hittar mig ett jobb till sommaren. Myndigheter är mycket långsamma och jag vill vara i god tid. Angående jobb så är det inte lätt att hitta något här i göteborg just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in