Tack för svaren. Jag diskuterade med ett par andra på samma kurs innan tentan och det är som ni säger, man behöver en budgetrestriktion. Jag antar att man kan sätta M = r*K + w*L i den här frågan?
Hur som helst hade inte den kunskapen hjälpt mig på tentan som ändå gick åt helvete. En fråga där jag skulle bevisa Slutsky-ekvationen var 33% av tentan och den missade jag. Egentligen bara 1 av 5 frågor jag kunde, chansen för godkänt är väldigt liten.
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasee
Man kan få ut den på en massa vis. Shepards lemma, Roys identity osv. Men lagrange är just om man har en restriktion. Jag skrev nyss mikro-C tenta, men jag tror det gick illa på den. Är inte duktig på matte för fem öre.

Roy's identitet använder man väl bara från konsumentens perspektiv när man vill få fram den marshallianska efterfrågan? Och jag tror att Shepard's lemma bara hjälper oss från kostnadsfunktionen till den hicksianska efterfrågan eller från kostnadsfunktionen till den betingade faktorefterfrågan (beroende på om det handlar om produktion- eller nyttoteori). Jag kan ha fel