2009-03-27, 21:44
Medlem
http://st.nu.adp-visitor.sth.basefarm.net/start/sundsvall/1.872634

Är det nån som har några detaljer att bjuda på? Vilka är det man tvingats lösa ut?
Citera
2009-03-27, 23:01
Medlem
Lite knepigt och egentligen en osannolik historia, dvs att Guds tjänare som det så vackert heter kan pyssla med en sån här verksamhet.
Nu har jag inte mer kunskap om det här mer än det som finns i länken, men var så säkra på att Swen Tjäderbornd inte behöver betala ur egen kassa. Nej, det är kyrkomedlemmarna och till syvende sist skattebetalarna som pröjsar för småpåvarnas klantigheter.

Men vaddå?; Hellre lite kristet och svenskt småborgerligt gnabb än att
det ska betalas hit och dit för att Allah och Mohammed, den lille pedofilen, tar helt över vårt samhälle!
Citera
2009-03-28, 01:12
Medlem
Swen ska tydligen vara lite väl ofta i barskåpet, enligt en trovärdig källa.
Citera
2009-03-28, 01:43
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hållkäft
Swen ska tydligen vara lite väl ofta i barskåpet, enligt en trovärdig källa.
Menar du att nattvardsvinet tar slut alldeles för ofta. Det problemet hade vi oxå, men han blev pensionerad.
Citera
2009-03-28, 02:38
Medlem
Tjäderborn, Sven Mats Thomas
Axespoint AB Umeå
Visa på karta
Org.nummer: 556593-8395
Verksamhet: Datakonsultverksamhet

he he

varför kan ingen köpa ut mig för 10 mille ... jag är arbetslös
Senast redigerad av Xirc 2009-03-28 kl. 02:41.
Citera
2009-03-28, 18:32
Medlem
Gabriel Knights avatar
Sven Tjäderborn är inte utköpt, däremot är den förre kyrkoherden i Sköns församling det pga bristande ledarskap och kyrkorådets ordförande mfl var tvungna att avgå

Felet med folk som söker befattningar som kräver gott ledarskap som tex kyrkoherdar är att de saknar självinsikt och självkritik. Visst finns det präster som klarar av att vara goda ledare och passar att vara kyrkoherdar men tyvärr finns det även en hel massa präster som inte gör det och tyvärr inte vågar erkänna det för sig själv eller någon annan och då blir det så här tokigt att det dåliga ledarskapet gör att personalen börjar att må dåligt och man måste in med medlare samt hitta någon som Sven Tjäderborn som snabbt kan ta tag i det sjunkande skeppet och styra upp alltihopa.
Tyvärr måste jag väl säga blir problemet också att den sparkade kyrkoherden dels måste köpas ut med en summa motsvarande några årslöner samt snabbt omplaceras någonstans.

Förr i tiden omplacerades odugliga präster till en skrivbordstjänst i en skrubb på stiftskansliet och ingen köptes ut utan man kom överens om att man fick behålla sin lön även på den nya tjänsten och sedan talade man inte mer om saken utan såg bara lite snett på den drabbade som ofta bara fick göra pappersarbete och inte jobba som präst mer. Men efter skiljandet från staten kan man inte göra så längre utan man måste hitta en församling som tar emot den oduglige samt då som sagt måste även församlingen betala ut en summa pengar för att personen ska sluta.

Det stora problemet är kanske egentligen inte främst den summa som församlingen måste betala för att få bort en oduglig chef utan svårigheten ligger egentligen främst i att kunna omplacera den igen för vem vill ha en oduglig präst i sin församling? Många av de utköpta kan ofta inte jobba inom kyrkan igen utan får göra något annat istället pga att man har blivit "brännmärkt" för livet och allt förtroende är förbrukat.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2009-03-28 kl. 18:38.
Citera
2009-03-29, 10:01
Medlem
Inte precis första gången det bråkas i Härnösands stift. Det infekterade domprostbråket för några år sedan inte att förglömma.
Citera
2009-04-04, 01:28
Medlem
Tjäderborn, Sven Mats Thomas

Har blivit utköpt tidigare så det är inte första gången isåfall sen gällde det inte kanske bara kyrkliga aktiviteter den gången ... han är ju bara människa och som troende kan ju djävulen fresta ibland ...
Citera
2010-10-09, 02:34
Medlem
Xirc - har du något mer info om det??

Herr Tjäderborn är inte direkt fattig, förra året taxerade han över 900.000 kronor i arbetsinkomst. (källa Skatteverket)

Jag tror nog att Gud Fader skulle behöva se över sin personalstab, denna gubbe borde för länge sedan gått i pension på riktigt. Träffade honom i förra pastoratet han var i och det gjorde att jag numer tjänar över 4.500 kronor per år eftersom hans beteende fick mig att lämna Sv. Kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in