2009-03-27, 21:37
Medlem
Flytande_argots avatar
Har haft en diskussion med ett par polare. Jag menar att det skulle gå att spara en hel del bensin om bilister kunde släcka lyset på bilen när det är ljust ute.

Deras respons har varit att generatorn snurrar med ett visst motstånd och om den driver billysen på halvljusstyrka eller ej är så gott som försumbart i sammanhanget.

Personligen tycker jag det låter märkligt?

Bilens generator snurrar hela tiden oavsett last, så mycket är jag med på. Men så fort det läggs ett motstånd på den så bör den väl rimligtvis få jobba precis så mycket extra som lasten på kretsen är plus förluster via friktion?

Det går väl inte att "tjuva" några gratiswatt bara för att generatorn inte löper helt friktionsfritt till att börja med?
Citera
2009-03-27, 21:47
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Givetvis har du rätt. Direkt jämförbart med hur starkt en batterilös bils lampor lyser när motorn är avstängd. Tar man ut en effekt, kommer den givetvis någonstans ifrån.
Citera
2009-03-27, 21:52
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Givetvis har du rätt. Direkt jämförbart med hur starkt en batterilös bils lampor lyser när motorn är avstängd. Tar man ut en effekt, kommer den givetvis någonstans ifrån.

Tack, då vet jag att de är mina polare som är lite efterblivna - precis som jag misstänkte!

Följdfrågan, som försvann i "gratis energi"-debatten är ju då hur många kwh skulle sparas om svenska bilister inte behövde ha lyset igång under dygnets ljusa timmar? Rent spontant känns det ju som det borde bli en del?
Citera
2009-03-27, 22:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Halvljuset förbrukar ungefär 110-120 watt och med xenon är de väl ungefär 70-80 watt.
H1, H7, H4 = 55 watt
DS2, xenon = 35 watt

Blyfri 95 cirka 9,2 kWh/l.
http://www.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/branslen/drivmedel/shell_formula_bensin_mk1.pdf

Verkningsgrad motor: 25%, generator: 85%.
9,2*1000*3600 W/l = 33.120.000 W/l

Vid generatorn ger det:
7038000 W/l

Alltså bör cirka 55.000-60.000 halvljus kunna vara tända en sekund med energin ur en liter bensin.

Hehe, konstiga siffror, någon som kan kontrollräkna?
Citera
2009-03-27, 23:23
Medlem
Offices avatar
9200*0,25*0,85/110=17,8

Alltså, om du kör i 100 km/h och din bil drar 10 l per 100 km så står halvljuset för 1/178 (~=0,6 %) av bensinförbrukningen.

Edit: Så enligt min lilla ekvation där uppe betyder det att ju fortare vi kör desto mindre koldioxid släpper våra lampor ut. Bara att poängtera detta för polisen om han stoppar er
Senast redigerad av Office 2009-03-27 kl. 23:36.
Citera
2009-03-28, 10:48
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
9200*0,25*0,85/110=17,8

Alltså, om du kör i 100 km/h och din bil drar 10 l per 100 km så står halvljuset för 1/178 (~=0,6 %) av bensinförbrukningen.

Edit: Så enligt min lilla ekvation där uppe betyder det att ju fortare vi kör desto mindre koldioxid släpper våra lampor ut. Bara att poängtera detta för polisen om han stoppar er

Nu är det ju så att generatorn inte drivs av hjulen, utan direkt via motorn, så hastigheten är irrelevant. Det är motorvarvet man får räkna med. Runt 3000rpm på bensin och 1500-2000rpm för diesel.
Citera
2009-03-28, 11:31
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Nu är det ju så att generatorn inte drivs av hjulen, utan direkt via motorn, så hastigheten är irrelevant. Det är motorvarvet man får räkna med. Runt 3000rpm på bensin och 1500-2000rpm för diesel.
Hastigheten är ju inte alls irrelevant eftersom man vill veta hur mycket av det förbrukade bränslet mellan A och B som har gått åt till halvljuset. Och vad då 3000 rpm, vad har det med saken att göra?

Vi kan väl åtminstone komma överens om att halvljuset drar 1/(9200*0,25*0,85/(55*2)) liter bensin per timme.
Citera
2009-03-28, 11:46
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Hastigheten är ju inte alls irrelevant eftersom man vill veta hur mycket av det förbrukade bränslet mellan A och B som har gått åt till halvljuset. Och vad då 3000 rpm, vad har det med saken att göra?

Vi kan väl åtminstone komma överens om att halvljuset drar 1/(9200*0,25*0,85/(55*2)) liter bensin per timme.

Kruxet är att man inte kör i en konstant hastighet, men att varvtalet väldigt ofta ligger inom en ganska snäv marginal oavsett växel, då motorn annars väsnas eller låter ansträngd.

ca 3000 rpm är det varvtal där de flesta bensinmotorer fungerar bäst. (idealvarv), men som i alla fall finns det stora variationer mellan fabrikat, cylinderantal etc.

Men annars är vi nog ganska överens.
Citera
2009-03-28, 11:54
Medlem
Anledningen till att det är lag på att ha halvljus under färd även under dagtid i Sverige är att det är bevisat att olyckorna minskar. Chansen att man upptäcker en bil (vid en potentiell krocksituation eller dyl.) är alltså bevisat större då man reagerar på ljuset. Och som vi alla vet, den där lilla millisekunden kan vara skillnaden mellan om man krockar eller inte.

Länderna nere i Europa ska införa denna lagen så småningom också tack vare den utredning som gjordes i ämnet för ett par år sen. Att tumma på säkerheten för att spara några ynka droppar är, åtminstone för mig, otänkbart. Så på med halvljuset (om inte annat för att slippa böter! )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in