2005-06-27, 20:06
Medlem
GreenManalishis avatar
Skiljer ju mellan olika stadsdelar i Stockholm.

Man kan bo på Söder, på Östermalm. på Kungsholmen men i Vasastan, i Gamla Stan.
Citera
2005-06-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Är det då fel att säga "på Limhamn" som så många säger? Limhamn är en stadsdel i Malmö.
Var inte Limhamn ett fiskeläge förr i tiden? Sådana benämdes med "på", och det lever kvar här på Österlen, även om det är alltmer sällsynt: på Kivik, på Baske, på Skillinge osv.
Citera
2005-06-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Skiljer ju mellan olika stadsdelar i Stockholm.

Man kan bo på Söder, på Östermalm. på Kungsholmen men i Vasastan, i Gamla Stan.

Malmar(berg) och holmar bor man på. Det är inte många som bor i malmarna. Men i städer bor man. Man bor inte i Skeppsholmen eller i Djurgården, icke därheller på Birkastan. Gamla stan skiljer sig dock för det är en ö, men det faller på att det har stan i namnet. För städer bor man i.

Sen är det kommuner och så man kan säga så att man vet att man skiljer på kommun och andra organiseringsformer och ö.
I Lidingö (kommun)
På Lidingö (ön)

Så trodde jag det var funtat.
Citera
2005-07-01, 10:57
Medlem
I Borås bor man "på" alla stadsdelar. På Norrby, på Sjöbo osv. I Göteborg bor man i Kålltorp, på Guldheden, i Örgryte. Det finns säkert nån bra förklaring till det. Man får ta seden dit man kommer.
Citera
2005-07-01, 12:21
Medlem
MrOranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imhotep
I stort sätt varje gång det spelas tv-sänd hockeymatch I globen så säger "de" PÅ globen.

Hur fan kan man spela hockey PÅ globen?

Man brukar faktiskt säga i Globen, eftersom det är inomhus.
I Globen, i Eriksdalshallen, i Solnahallen...

Utomhussporter spelas som bekant utomhus, och då säger man:
På Söderstadion, på Råsunda, på Idrottsparken...

Om någon kommentator säger "på Globen" är det antagligen för att han helt enkelt inte tänker till ordentligt.
Citera
2005-07-02, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the_demon
Beror mycket på dialkter också. Många som här säger "på" även till samhällen och städer.

Nähäddu. En dialekt får endast vara avvikande i tonen m a p Rikssvenskan.
Stadsfäst grammatik skall följas, och därmed skiljer vi på öar och fastland.

I stadsdelen Lidingö, men själva ön Lidingö.

/ Der B
Citera
2005-07-04, 13:34
Medlem
Svenskar är "på Jylland", men alla danskar är "i Jylland".
Citera
2005-07-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der Bauer
Nähäddu. En dialekt får endast vara avvikande i tonen m a p Rikssvenskan.
Stadsfäst grammatik skall följas, och därmed skiljer vi på öar och fastland.

I stadsdelen Lidingö, men själva ön Lidingö.

/ Der B

Är du säker på det? I älvdalskan saknas fortfarande ambigent genus, och alla ursprunliga fornnordiska fyra kasus lever kvar. Det är ju en, lindrigt sagt, ganska kraftig avvikelse från standardsvenskans substantivdeklinationer..
Här i staden tittar gubbarna ("gubba", sug på den pluralböjningen du...) på klockan och muttrar över bussens försening:
-"Nä, nu ä HO allt så möe, så att HAN får se te att lage se hit i wöESTE wappE."
Citera
2005-07-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Svenskar är "på Jylland", men alla danskar är "i Jylland".

Jylland är som en ö för oss. Det är dessutom en halvö. Öar bor man på i Sverige och inte i. Man kan vara i Jylland om det nu skulle vara ett landskap.

Vad danskjävlarna säger innan bör vi inte bry oss om.
Citera
2006-02-26, 03:49
Medlem
mytns avatar
Prepositioner och stadsdelar

I min hemstad säger vi att någon bor Mariehem, Ålidhem, Carlshem, Haga, Teg, Ersboda, Grubbe, Grisbacka, Backen.

Däremot så bor man i Röbäck, Ersmark, Holmsund och andra mer perifera platser.

I Stockholm kan jag föreställa mig att man bor Söder, Kungsholmen och Gärdet, däremot bor man i Djursholm, i Vasastan och i Skärholmen.

Jag har svårt att se någon tydlig logik i valet av preposition. Finns det någon som kan ge mig en förklaring?
Citera
2006-02-26, 05:49
Medlem
Löwenhertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytn
I min hemstad säger vi att någon bor Mariehem, Ålidhem, Carlshem, Haga, Teg, Ersboda, Grubbe, Grisbacka, Backen.

Däremot så bor man i Röbäck, Ersmark, Holmsund och andra mer perifera platser.

I Stockholm kan jag föreställa mig att man bor Söder, Kungsholmen och Gärdet, däremot bor man i Djursholm, i Vasastan och i Skärholmen.

Jag har svårt att se någon tydlig logik i valet av preposition. Finns det någon som kan ge mig en förklaring?

Söder och Kungsholmen är öar, alltså är man en ö. Gärdet heter ju så eftersom det är ett stort fält, som man också är på.

I Göteborg säger man ju att man är på Hisingen, men man är i Majorna, Annedal osv.
Citera
2006-02-26, 09:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Prepositioner och stadsdelar fogades till denna.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in