2015-03-01, 21:52
Medlem
Passepartouts avatar
"Jag är i stan" - beskriver att jag befinner mig där geografiskt, en lokalisering.
"Jag är på stan" - uttrycker en större närhet till platsen, interagerar, grejar med något.

"Jag ligger i soffan" - är ett med soffan
"Jag ligger på soffan" - ser mig själv mer utifrån, placerad där.

Verkar inte följa någon solklar regel för min del eftersom beskrivningarna motsäger varandra.

Edit: Använder alla varianterna.
Citera
2015-03-01, 22:22
Medlem
egon2bs avatar
(FB) Prepositioner (jag sitter "På tåget" och "I bilen") (Sammanslagen)
Citera
2015-03-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Användningen av prepositionen "på" har ökat något enormt. Idag så används den ofta där den inte alls borde. Något av det värsta som jag har hört var i ett radioprogram där de sade "på badrummet". Helt otroligt.
På skolan, på arbetet, på tåget, bussen, flyget låter för mig konstigt. På tv. På affären. Snöskottare på taket ja men handlar man i en butik så befinner man sig just i denna. Finns massor med andra ex.

Finns det någon som säger "på arbetet"?
Citera
2015-03-01, 23:02
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Finns det någon som säger "på arbetet"?
I varje fall är det en del som skriver så. Ca 300 träffar netto på bara SvD.se.
Arbetskamrater vågar säga saker [after-work] som man inte gör i ett vardagligt sammanhang på arbetet.
Ungefär dubbelt så många "i arbetet" på SvD.se men då är träffbilden mera splittrad.
Även hundförare från polisen och en polishelikopter hjälpte till i arbetet.
Citera
2015-03-01, 23:09
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Användningen av prepositionen "på" har ökat något enormt. Idag så används den ofta där den inte alls borde. Något av det värsta som jag har hört var i ett radioprogram där de sade "på badrummet". Helt otroligt.
På skolan, på arbetet, på tåget, bussen, flyget låter för mig konstigt. På tv. På affären. Snöskottare på taket ja men handlar man i en butik så befinner man sig just i denna. Finns massor med andra ex.

Håller inte med om mycket här Varesig "på badrummet" eller "på tåget" är några konstigheter för mig.

Generellt är det väl så att utmärker aktivitet (förutom i bemärkelsen "ovanpå") och i
befintlighet. Undantag finns förstås.

Enligt mig kan t ex både i och på badrummet vara korrekta, men framhäver lite olika saker.
Citera
2015-03-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
I varje fall är det en del som skriver så. Ca 300 träffar netto på bara SvD.se.
Arbetskamrater vågar säga saker [after-work] som man inte gör i ett vardagligt sammanhang på arbetet.
Ungefär dubbelt så många "i arbetet" på SvD.se men då är träffbilden mera splittrad.
Även hundförare från polisen och en polishelikopter hjälpte till i arbetet.

Säger dubbelt så många "i arbetet" som "på arbetet"? Aldrig hört att nån har sagt "jag är i arbetet/jobbet"
Citera
2015-03-01, 23:56
Medlem
Polyklorfenols avatar
Dels dialektala skillnader (i Örebro säger man "i" olika stadsdelar, men i Västerås "på"), dels en generationsfråga.

"I" som lägesbestämning är definitivt. Om något är i burken eller på burken är en jäkla skillnad.
Däremot kan man säga att "gurkorna finns på burk". Som örebroare vill man dessutom gärna se gurkorna hackade

I toaletten och på toaletten är också stor skillnad
Citera
2015-03-01, 23:59
Bannlyst
Jag skriver på flashback, i en tråd.
Citera
2015-03-02, 00:00
Medlem
egon2bs avatar
Låt oss inte glömma att svenska prepositionen »på« (äldre »å«/»a«) har samma rötter som den symboliska prepositionen @. Som sagt på andra trådar: när relationens karaktär framgår av situationen så fungerar en platshållande preposition med lågt semantiskt innehåll. Detta är knappast ett nytt påfund:

... repetera glosorna hemma på kammaren ...
Citera
2015-03-02, 00:06
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallonsmurf
Säger dubbelt så många "i arbetet" som "på arbetet"? Aldrig hört att nån har sagt "jag är i arbetet/jobbet"
Man kan träffa många intressanta människor i arbetet som resande konsulent. Det var det jag menade att träffbilden på "i arbetet" inkluderar situationer utöver platser.
Citera
2015-03-02, 00:11
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Låt oss inte glömma att svenska prepositionen »på« (äldre »å«/»a«) har samma rötter som den symboliska prepositionen @. Som sagt på andra trådar: när relationens karaktär framgår av situationen så fungerar en platshållande preposition med lågt semantiskt innehåll. Detta är knappast ett nytt påfund:

... repetera glosorna hemma på kammaren ...

Alltså för att man här uttrycker aktivitet, eller vad menade du?
Citera
2015-03-02, 00:12
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Jag skriver på flashback, i en tråd.
Pärlorna (inläggen) är tekniskt sett trädda (uppträda) på en tråd. Mod kan flytta pärlor från en tråd till en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in