2011-03-26, 00:20
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Ayia napa ligger "i" eller "på" Cypern sammanfogade med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2011-03-26, 10:50
Medlem
CampzEhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Är det verkligen solklart..

London ligger på England.

Brisbane ligger på Australien.

Tokyo ligger på Japan.

Låter dessa fraser rätt för dig?

Australien är ingen ö, det är en kontinent.
Citera
2011-03-26, 11:42
Medlem
leprasjuklings avatar
Man står på ett berg, på en kulle och på en höjd. Ett område som kan betraktas pga som detta av språkliga eller topografiska skäl bör man alltså ha "på" snarare "i".

Detta är visserligen en haltande regel, det beror ju också om man syftar på ett område rent fysiskt eller exempelvis ett administrativt och därmed mer abstrakt område.
Citera
2011-03-26, 12:45
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Men du säger ju att du är i en stad och inte på en stad. Så på är ju helt fel.

"Jag är i Ayia Napa på Cypern."
Ja det har du rätt i.

"Jag är i London i England(riket)"
"Jag är i London på de brittiska öarna"

Tänkte lite fel då jag hört folk säga att man är "på ayia napa" eller "på rhodos" t.ex. vilket jag trodde TS menade också.
Citera
2011-03-26, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Australien är ingen ö, det är en kontinent.

Nog för att Australien räknas som en kontinent, men likt förbannat är det en ö också! Titta på kartan: ett land omgivet av vatten - vad är det om inte ett skolboksexempel på en ö!

Så här står det förresten på Wikipedia:
Citat:
En ö är ett större landområde helt omgivet av vatten (jämför kontinent och holme).
...
Australien brukar inte räknas som ö, utan som kontinent; emellertid är alla kontinenter omgivna av vatten.

Så man kan alltså kalla Australien för en ö om man vill? Då gör jag det!
De övriga kontinenterna är en annan sak; på dem samsas för många länder för att man ska kunna beteckna dem som öar, åtminstone enligt min egen något lama definition...

Att Grönland som är tre och en halv gånger mindre än Australien har epitet "världens största ö" är egentligen ett stort skämt.
Citera
2011-03-26, 14:00
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benranglet
Säger du på Israel och på Indien med?

Nej, för de är inga öar. Menar du på allvar att du säger "i Island"?
Citera
2011-03-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
De övriga kontinenterna är en annan sak; på dem samsas för många länder för att man ska kunna beteckna dem som öar, åtminstone enligt min egen något lama definition...

Att Grönland som är tre och en halv gånger mindre än Australien har epitet "världens största ö" är egentligen ett stort skämt.
Och vad ska man dra för slutsatser av detta? Att det inte finns några tydliga "naturliga" kriterier för hur prepositioner ska användas. Det finns en vaghet och suddighet här på samma sätt som det alltid gör när det gäller språk, t.ex. när en växt blir tillräckligt stor för att kallas träd och inte buske. Det råkar alltså heta på Grönland men i Australien, och det är inte något att vare sig hetsa upp sig för eller försöka finna logiska skäl till.
Citera
2011-03-26, 19:42
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag handlar på Willys. Jag äter på McDonalds. Jag tankar på Statoil. Jag ska handla bärs på bolaget.

På ska det vara

Jag äter hos grannen, brygger hemma och tankar hos farmarn.
Citera
2011-03-26, 23:04
Medlem
Man är I affären, men man är PÅ konsum eller willys och saker finns I affären.
Citera
2011-03-27, 12:54
Medlem
CampzEhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Nog för att Australien räknas som en kontinent, men likt förbannat är det en ö också! Titta på kartan: ett land omgivet av vatten - vad är det om inte ett skolboksexempel på en ö!

Så här står det förresten på Wikipedia:

Om jag inte minns helt fel så är alla kontinenter omgivna av vatten, alltså är allt land öar med din retorik
Citera
2011-03-27, 22:09
Medlem
perelis avatar
Som det redan sagts så passar det bättre att använda "på" när det gäller affärens specifika namn men "i" när man talar om en godtycklig affär.

Det låter ju bättre kan man tycka men vad jag däremot funderar på är om vi fortfarande skulle tycka att det lät konstigt om det skulle vara det korrekta alternativet att säga tvärt om?
Citera
2011-04-18, 21:27
Medlem
rehyptols avatar
På ICA / I ICA? På BurgerKing / I BurgerKing

Jag och kompisen tjaffsar, vilket är rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in