2005-03-13, 22:14
Medlem
trass avatar
Ryskan har också både prepositioner och kasus. Vad ska vi göra åt det? Men det sägs att språket rör sig bort från kasus i ett långt perspektiv.
Citera
2005-03-13, 22:44
Bannlyst
Till de som är osäkra på bruket av prepositioner, kan Prepositionsboken komma komma väl hands.
Citera
2005-03-14, 00:18
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Svenskan har en del rester av detta i stående uttryck såsom "man ur huse" och "till sjöss".

Japp, för länge sedan - långt innan du var född - styrde "till" genitiv. Det var precis lika underbart som det låter, och idag lever det kvar i ovan nämnda "till sjöss", men även i "till bords", "till sängs" och "till skogs". Finns säkert något mer...
Citera
2005-03-14, 00:21
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Ryskan har också både prepositioner och kasus. Vad ska vi göra åt det? Men det sägs att språket rör sig bort från kasus i ett långt perspektiv.

Latinet har också några kasusstyrande prepositioner. Men ibland kände de (dvs romarna) för att utelämna prepositionen, och då får man tänka till.

Exio cum prudentia (rätta mig gärna om jag har skrivit fel... )
Citera
2005-03-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun
jag sitter "På tåget" och "I bilen"

...och ibland sätter min man på mig
f-låt kan bara inte vara tyst ibland

Ja ... för hur skulle det låta om man sa att man blivit "i satt"?
Citera
2005-03-17, 20:22
Medlem
Geografiska skillnader:
I Umeå bor man inte i någon del av stan alls, man bor på allt - på Ålidhem, på Mariehem, på Teg osv. Tror inte man använder den prepositionen alls lika mycket i Malmö - där bor man i Rosengård, i Limhamn osv. I huvudstan däremot bor man på Östermalm och på Söder men i Vasastan eller i Hägersten. Var finns logiken?
Citera
2005-03-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwestrik
Geografiska skillnader:
I Umeå bor man inte i någon del av stan alls, man bor på allt - på Ålidhem, på Mariehem, på Teg osv. Tror inte man använder den prepositionen alls lika mycket i Malmö - där bor man i Rosengård, i Limhamn osv. I huvudstan däremot bor man på Östermalm och på Söder men i Vasastan eller i Hägersten. Var finns logiken?

Kan det ha något med andra norrlänska talesätt:

tältar på fjället
jagar på myren
Vara på Noret (centum på dalmål) eller gå på stan (allm.)
bo på läger
bo på höjden

Söder om Umeå säger man inte så.. hur är det norrut, Luleå t.ex?
Citera
2005-03-19, 14:51
Medlem
Prepositioner är verkligen ett helvete. Jag hade en elev en gång som jag undervisade i Norska. Portugisiska vs Norska skiljer sig en hel del i prepositioner om man säger så. Det var svettigt värre det.
Citera
2005-06-23, 19:50
Medlem
plagueiss avatar
I eller På?

En sak jag funderat på som dök upp idag igen då L0daren skrev
"i ekerö". När jag såg det lät det fel i huvudet men jag har sett att folk skrivit så tidigare.

Så jag sökte på google på "på ekerö" och "i ekerö" fick 4000 mot 12000 svar cirka.
Kan man allstå stava båda?

Några fler ex.

På Lidingö , I Lidingö
I Djursholm , På Djursholm
I Stockholm , På Stockholm

I för -holm och på för -ö låter korrekt för mig men vad gäller egentligen ? Någon som har något bra svar.
Citera
2005-06-23, 20:00
Medlem
Dieselråttans avatar
Om det är en ö, är det "på". annars "i". Har haft samma diskussion angående Särö (som är en halvö)
Citera
2005-06-23, 20:17
Medlem
plagueiss avatar
Men varför är det så många som då stavar "fel"?
Citera
2005-06-23, 20:19
Awaiting Email Confirmation
klmas avatar
Varför säger min farmor "På Thailand" ? låter helt skruvat, men man vill ju inte ifrågasätta henne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in